Är det fel eller är det så här?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • me_trixie
    • December 2004
    • 350

    #16
    Ursprungligen postat av Danei
    Smålänskt vatten är ju en annan sak. Då är det nog något annat fel. Men jag tycker att det borde vara lite högre Ph ur kranen.

    Ursprungligen postat av me_trixie
    Skåne är känt för surt vatten... (blir gott kaffe förstås ;-))
    Funderade på om du vara ironisk eller hadde noll koll.
    Kanske lite av båda...;-) Fast mest noll koll i alla fall på ph tycks det!

    Nu är testerna inköpta.

    PH kran 8,5-9 (stickan visade 6,3). Akvariet visar 7 (och innehåller ju då ph-höjande medel????) Vad har sänkt ph? Eller kan det fluktuera så?
    KH 3 både i kran och akvarium, även stickan. Hur höjer jag detta? För jag förstår att detta gör ph instabilt.

    Nu har jag tagit ut hälften av vattnet och ska ju hälla i nytt. Tar jag bara kranvatten? Fiskarna får klara sig med halva vattnet till ikväll så har jag kanske fått nåt tips ;-)

    Kommentar

    • swetrot
      • April 2003
      • 966

      #17
      Svenskt kranvatten har ofta den egenskapen att det håller runt pH 8 och kH 2-3, för att sedan i karet bli ganska så neutralt, runt pH 7. Det där går rätt fort eftersom kH är lågt. Om man byter regelbundet 1/3 per vecka så brukar det hålla sig där om man inte petar med pH-förändringsmedel eller CO2.

      Vill du ha ett mer stabilt vatten så stoppar du i lite kalksten i karet. Till mitt 200l köpte jag 2l kalkstenskross som jag blandade med bottengruset, och sedan dess är pH mellan 7,3 - 7,5 och kH runt 6.

      Kommentar

      • me_trixie
        • December 2004
        • 350

        #18
        Tack allihopa för goda råd. Akvariet är återfyllt med rent kranvatten och håller nu efter ett par timmar ph 7 och kh 4. Jag blir lite förvirrad men det verkar väl vara ok värden. Jag har slängt ph+-et och tänker skriva ett surt brev till Tetra som luras så dant med stickorna. Hoppas att det nu är ph som ställt till det och resten av mina fiskar blir lite äldre. Fast hur det går för kampfiskhonan återstår att se hon är lite svullen och stillsam...
        Förresten är det inget fel på skånerost :-)

        Kommentar

        • Danei
          • September 2004
          • 555

          #19
          Nä det sa jag inte. Jag sa att det behövs skånerost för att få ett drickbart kaffa på det vattnet. Jag har försökt koka kafe på gevalia mellanrost på skonskt vatten. Det blev inte bra. Bättre med mörkrost. Men får jag välja blir det Mollbergs blandning utan skånskt vatten.

          Kommentar

          • Lucas_no1

            #20
            Måste bara säga att Zoegas är det bästa kaffet som finns och utmärkt till mitt mjuka Nacka vatten! :-)

            Roten kan sänka ph värdet eftersom den avger humusämnen.
            Sen skulle jag inte rengöra filtret lika ofta som du gjort och aldrig samtidigt som vattenbyten.
            Jag har JBL teststickor och jag tycker dom mäter rätt på några värden på ett ungefär och det är nitrit och nitrat dom andra värdena verkar kunna svänga lite.

            Lycka till :-)

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              me_trixie: japp, mätstickor suger, särskilt multistickorna, MEN... jag skulle personligen inte lita på en "riktigt lysande röd" sten i mitt akvarium. Jag vet inte vad det är, men inte är det kalksten, och det kan va nåt otrevligt.

              Ja, korall & snäckor är kalk, och löser upp sig långsamt, och håller pH runt 7-7.5.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Danei
                • September 2004
                • 555

                #22
                Ursprungligen postat av Lucas_no1
                Måste bara säga att Zoegas är det bästa kaffet som finns och utmärkt till mitt mjuka Nacka vatten! :-)
                Mollbergs är en av Zoegas blandningar. Testa den om du inte gort det tidigare.

                Kommentar

                • me_trixie
                  • December 2004
                  • 350

                  #23
                  Ursprungligen postat av Azur
                  me_trixie: japp, mätstickor suger, särskilt multistickorna, MEN... jag skulle personligen inte lita på en "riktigt lysande röd" sten i mitt akvarium. Jag vet inte vad det är, men inte är det kalksten, och det kan va nåt otrevligt.

                  Ja, korall & snäckor är kalk, och löser upp sig långsamt, och håller pH runt 7-7.5.
                  Den röda stenen är dock köpt i akvarieaffären och sådana ses ganska ofta. Ska försöka ta reda på vad det är.

                  Mitt mjuka vatten då - kan jag låta det vara som det är? I det akvarium vi pratat om blir det ung 4 medan i det andra, som innehåller korall och snäckan blir något högre, kanske 4,5.

                  Kommentar

                  • me_trixie
                    • December 2004
                    • 350

                    #24
                    Ursprungligen postat av Lucas_no1

                    Sen skulle jag inte rengöra filtret lika ofta som du gjort och aldrig samtidigt som vattenbyten.

                    Lycka till :-)
                    Tack!

                    Filtret är ordentligt igenmojat varje vecka men jag tvättar bara bort klafset och jag gör det i akvarievattnet jag nyss tankat ut. Är inte det OK? Pumpen/filtret är en Fluval2 och ska enligt uppgift räcka till betydligt större kar men jag undrar jag...

                    Kommentar

                    • PL
                      • March 2003
                      • 33

                      #25
                      Lånar tråden lite.

                      Om man då kör CO2 och är orolig för att ph ska rasa kan man som förebyggande syfte hytta i en kalksten eller ett par ?

                      Kommentar

                      • me_trixie
                        • December 2004
                        • 350

                        #26
                        Du får gärna låna - men den verkar lite sval nu!

                        Kommentar

                        • me_trixie
                          • December 2004
                          • 350

                          #27
                          Kampfiskhonan dog förstås

                          Och i ett idiotiskt försök att rädda henne slängde jag i lite ektosonsalt typ en tsk knappt. Inte överlevde hon för det, i morse tumlade hon hjälplöst runt i strömmen. Bort med henne också. NU FÅR DET VARA NOG! Fast - när jag flummat runt på forumet lär jag mig NU att pansarmalar inte tål salt! De är lika pigga som vanligt dock, så jag hoppas att koncntrationen inte blev skadlig för dem...
                          Jag vet inte vad honan hade men det kan vara bukvattensot, frånsett att hon levde för länge. Om det nu inte finns en kampfisksjuka som ryktet säger. Men frågan är nu - ska jag avvakta ett tag innen jag stoppar i ny fisk - det känns lite tomt nu? De som är kvar ser ok ut - idag i alla fall. Men jag har ju lärt mig att det kan ändras fort...
                          Senast redigerad av me_trixie; 11 March 2005, 15:49.

                          Kommentar

                          • Karon
                            • January 2002
                            • 3170

                            #28
                            Jag har hört att pansarmalar har lättare att fördra salt om man löser upp det i vatten innan man häller det i akvariet, så att malarna inte kan simma och böka bland saltkristallerna.
                            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                            Kommentar

                            • me_trixie
                              • December 2004
                              • 350

                              #29
                              HURRA - det gjorde jag i alla fall!

                              Kommentar

                              • nilssonnet
                                • January 2004
                                • 603

                                #30
                                Om det inte är vildfångade pansarmalar och inte några av de mest känsliga sorterna går det bra att ha dom i vatten med salt tillsatt, dvs har du några av de vanliga, tex metallpansarmal kan du ha i salt utan problem.
                                Na klar!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...