Vilka "stora firrar" kan jag skaffa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    • February 2002
    • 2119

    #16
    Fattar du nu erikthur eller måste jag förklara närmare?
    En Blå-/marmor-/guld-gurami blir stor och det ar en fisk med ett d***la temprament så jag tycker inte det är någon lysande idé, det var mycket som var ok förr men inte anses vara det nu!
    // Magnus
    Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #17
      Många har tydligen förläst sej på auktoriteters rekommendationer tror jag...
      Eller kan det vara så att ni talar om era egna erfarenheter ?
      I så fall kan jag respektera era åsikter - annars förstår jag inte varför ni kommer dragandes med höns eller guldfiskkupor i den här diskussionen...
      Jag och många andra vill jag minnas andra har faktiskt inga katastrofala erfarenheter av att ha guramis av den storleken i kvarier mindre än den på Zoopet angivna rekommendationen.'
      Nå då så - dags att berätta lite närmare om era egna erfarenheter i så fall...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Kryddan03
        • December 2003
        • 45

        #18
        Några dvärggurami kanske? En hane och två honor bör väl få plats i ditt akvarium. Inga jättefiskar, men större än de du har och trevliga, vackra firrar (åtminstone hanen är vacker. )
        En annan favoritgurami är honungsgurami. Lite känsligare än dvärgen, men oerhört vacker om den trivs.

        Kommentar

        • Bilbo
          • February 2002
          • 2119

          #19
          Okej erik!
          Själv skulle jag utifrån egna erfarenheter inte ha Blå-/marmor-/guld-gurami i något mindre är en 375;a. Om man skall ha mer än en hanne skulle jag inte vilja ha under 2 meter i längd. I mitt ungdomliga oförstånd gjorde jag det som de flesta akvariebutiker rekommenderar, jag köpte 2 hannar och 2 honor av blå gurami till mitt 222-liters. Jättekul och trevligt eftersom det var små fiskar. När könsmognaden hos fiskarna närmade sig blev snabbt den ena hannen ihjälslagen av den andre. Jag hade då 1+2 kvar. Eftersom jag inte hade tillgång till internet (det var inte uppfunnet i den form det finns idag) kunde jag bara lyssna på "fisknasaren" i min lokala butik och han hade ungefär samma inställning som du, dvs: Jag har hållit på med akvarier i si och så många år och det har alltid fungerat.
          Slutresultatet blev att blågurami-hannen slog ihjäl i stort sett allt i akvariet under en helg då jag inte var hemma. Detta pga att jag inte fick rätt information.

          Som ett litet tillägg kan jag nämna att blågurami-hannar blir förfärligt tråkiga, griniga och fula när de blir några år gamla. Om man skall hålla den någorlunda snygg måste man förse honom med honor som man antingen måste plocka över till andra kar, eller låta honom slå ihjäl när väl skumboet är byggt! Men om du lyckas få lek på dem och lyckas föda upp ynglen kan du glädja dig åt att ha 1000-tals yngel av en fisk som zoohandlaren inte vill ta emot

          Denna typ av fisk är förknippad med mycket skit för min del, men om man ber om personliga erfarenheter så får man skylla sig själv.

          Skaffa något annat istället!
          // Magnus
          Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #20
            Tack för input. Anledningen till att jag frågade om personliga erfarenheter är att jag själv hade ett par ganska stora bruna gurami (samma art som blå) utan problem i 50 liter i min ungdom.
            Jag hade nyligen blå gurami i ett 60 liters och hannen var egentligen ganska grinig mot den förmodade honan. men paletterna lekte och där kan man tala om aggressivitet.
            Jag har läst diskussioner om ciklidavel där man påpekar att det kanske blir en urvalsodling på aggressivitet - eftersom det oftast är den dominerande hannen som får föröka sej och han är oftast en riktig elaking.
            Kanske samma fenomen har ägt rum med blå gurami de senaste årtionderna?
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Triana
              • January 2005
              • 840

              #21
              räkna på storleken

              tio neontetra och tio kilfläcksbora.. om man räknar det på en liter per centimerter fisk *ett räknesätt som brukar funka dugligt bra* så blir bara det mycket, ca 60 liter om de är 3 cm långa. Om du sedan slänger in de andra fiskarna du hade blir det ännu mer mer...

              räkna sedan efter..

              att slänga in höns och guldfiskar i detta är inte alls konstigt.. det är samma prinsip.. man ska inte stänga in djur i små burar där de slåss eller inte får nog med utrymme - det är exakt samma sak med fiskar.

              Själv håller jag på att starta ett nytt akvarium.. det är 400 liter på fyra stycken fem centimeters fiskar som går jättebra ihop.. tills de blir femton cm långa och dödar det som kommer in på deras revir.. både andra fiskar, rasfränder, skaldjur och liknande.
              Senast redigerad av Triana; 23 January 2005, 09:57.

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                #22
                Jag har samma erfarenhet som Bilbo, och detta var på 70-talet. Köpte 4 st blå gurani till ett 100 liters akvarium och allt var frid och fröjd ända tills de var könsmogna. Slutade med att jag hade en hane kvar som jag var tvungen att lämna till akvarieaffären. Jag tror inte att de har blivit aggresivare genom inavel utan det är ett naturligt beteende.

                Erik
                Vet inte varför du envisas med att skrika i forumet, det anses ohövligt. Detta kan du läsa i Zoopets regler.
                10/ Skrika = STORA bokstäver
                Man skall inte "skrika" i forumet och definitivt inte göra det i rubriken (sådana inlägg tas bort). Att "skrika" är att enbart använda stora bokstäver.
                Guy
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #23
                  Tat det lugnt - varför alla dessa påhopp.
                  Jag blir faktiskt rätt så trött på dem...
                  Jag hittar ingenstans där jag använt stora bokstäver eller är jag blind?
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Gimbo
                    • January 2005
                    • 2734

                    #24
                    Tycker det är lite tråkigt att många har dålig erfarenhet av gurami. Själv har jag just nu 6st könsmogna marmorgurami (3 hannar + 3 honor) i ett 112 Liter. Det funkar helt klart perfekt. De är fredliga mot varann och de andra invånarna. Lite nyfikna på varann är de ibland. Men, inte så att det leder till kamp.
                    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                    Kommentar

                    • Lelle999
                      • December 2004
                      • 14

                      #25
                      Tack!

                      Hej alla, det var värst vad det finns många åsikter. Visar ju att folk bryr sig om sina fiskar. Efter att ha läst och funderat satsar jag nog på några dvärgar - gurami eller fjärilsciklid. Bara ett par stycken och jag hoppas det inte blir för många. Växter och rötter gör att det finns rätt många ställen att "vara på".

                      Lev väl!/Lelle

                      Kommentar

                      • Hasse H
                        • August 2004
                        • 2111

                        #26
                        Jag hade som flera här blå gurami i ett alldeles för litet akvarium (75 liter) i min ungdom. Jag fick samma tråkiga erfarenheter av det, fullt kaos och terror i karet. Däremot hade jag mosaikgurami en period i ett kar på runt 150 liter, det gick betydligt bättre.

                        Kommer starta upp en asienbiotop i ett 300 liters kar så småningom och då kommer säkert nån gurami ingå. Dock ingen blå gurami, kanske det blir mosaikgurami igen.
                        mvh Hasse
                        Det man inte vet, har man ingen aning om.

                        Kommentar

                        • Servant
                          • December 2004
                          • 315

                          #27
                          själv vet jag flera som haft/har gurami i 50-60 l och det har gått fint... möjligen jagar hanen lit på nån av honorna ibland men int nåt mer..

                          fattar inte att hos så många har hanen kunne döde honorna å sen va agressiv mot andra fiskar? aldrig sett en sån gurami..

                          har 3st i mitt 160l just nu och dom är mest nyfikna o glupska.. int agressiva på nå sätt..
                          Senast redigerad av Servant; 23 February 2005, 18:06.
                          t

                          Kommentar

                          • jocke_ek
                            • February 2005
                            • 259

                            #28
                            hej!
                            här kommer ett litet inlägg från mig då!
                            min grabb har ett kar på 96L som vi har 10 neontetra och 3 gurami en blå och 2 guld.
                            dock så är alla honor.
                            detta funkar kanon i hans kar så om du vill ha den fisken så kanske ska prova med bara honor om du vill ha lite "större" firrar i karet.
                            mvh jocke
                            några bilder finns nu på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=361394

                            nya bilder på zoonen på mina 2 nya kar som jag hämtat och börjat montera.
                            kommer upp flera bilder under upp byggnaden av dom.
                            finns nu en lista på firrarna jag har i respektive kar.

                            Kommentar

                            • Fisktjejen
                              • February 2005
                              • 310

                              #29
                              OOOPS! Jag hade precis bestämt mig för att köpa ett par guramis i helgen till vårat 112 liters. Ska man köpa bara honor eller dvärgguramis istället då kanske, fast de är känsligare har jag hört... Leker de och bråkar guramis även fast temperaturen ligger på 25-26 grader? Har läst någonstans att de endast leker (och blir bråkiga) vid högre temp. Eller har ni något annat förslag på mellanstor fisk som inte är stimfisk?

                              Kommentar

                              • jocke_ek
                                • February 2005
                                • 259

                                #30
                                hej!
                                av mnin erfarenhet så funkar det .
                                grabben har ett kar på 96L som vi har en blå och 2 guld i och det funkar utan problem med neontetrorna vi har där i.
                                dock så är det 3 honor så det kanske är att föredra att ha 3 honor om man ska ha det i ett mindre kar .
                                vad vet jag.
                                mvh jocke
                                några bilder finns nu på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=361394

                                nya bilder på zoonen på mina 2 nya kar som jag hämtat och börjat montera.
                                kommer upp flera bilder under upp byggnaden av dom.
                                finns nu en lista på firrarna jag har i respektive kar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...