Vilka "stora firrar" kan jag skaffa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lelle999
    • December 2004
    • 14

    Vilka "stora firrar" kan jag skaffa?

    Hej! Har ett 96-liters där det nu bor 10 neontetra, någar guppies och 10 kilfläcksrasbora samt ett par små ancistrusar. Skulle nu vilja ha några större firrar med personlighet. Har ni några kul förslag? Guramis? Vilka ciklider kan man tänka sig - eller blir det bråk då?

    Tackar på förhand för alla spännande förslag!
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Jag gillar verkligen Marmorgurami. Vacker fisk med trevlig personlighet. Men se till att ha fler honor än hanar. Eller så har du jämna par (kan gå). Hanen har en spetsig utdragen ryggfena.
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • Lelle999
      • December 2004
      • 14

      #3
      Tack Gimbo, har faktiskt funderat på dem!
      Lelle

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Men i 96 liter? Jag vet inte vad som rekomenderas, men jag tycker inte att det är tillräckligt för flera fullvuxna marmorguramis.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Gimbo
          • January 2005
          • 2734

          #5
          Ursprungligen postat av Tropfrog
          Men i 96 liter? Jag vet inte vad som rekomenderas, men jag tycker inte att det är tillräckligt för flera fullvuxna marmorguramis.
          MVH
          Magnus

          Det kan jag hålla med om på sätt o vis. Dock tar det ett tag för dem att växa upp. Skulle nog uppskatta att de trivs bra om man har iaf minst 120 Liter, gärna mer. Räkna med att de kan bli ungefär 15cm.

          Planerar du att skaffa större kar senare?
          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Förr i tiden (ursäkta) så var det nog få som inte skulle kunna tänka sej ett par marmorguramis i ett 96-liters. Och det funkade oftast på den tiden. Faktiskt...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Sissi
              • January 2005
              • 83

              #7
              Hejsan!! Jag tycker att mosaikgurami är väldigt trevliga!! Mkt fina färger o så!!
              Senast redigerad av Sissi; 21 January 2005, 18:41.
              Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

              Kommentar

              • Gimbo
                • January 2005
                • 2734

                #8
                Ursprungligen postat av erikthur
                Förr i tiden (ursäkta) så var det nog få som inte skulle kunna tänka sej ett par marmorguramis i ett 96-liters. Och det funkade oftast på den tiden. Faktiskt...
                Halloj... Låter intressant. Varför skulle det funka förr i tiden?
                -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Varför skulle det då inte fungera nuförtiden?
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Gimbo
                    • January 2005
                    • 2734

                    #10
                    Ursprungligen postat av erikthur
                    Varför skulle det då inte fungera nuförtiden?
                    Du menar så... Tänkte om det var något annat
                    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                    Kommentar

                    • Bilbo
                      • February 2002
                      • 2119

                      #11
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      Förr i tiden (ursäkta) så var det nog få som inte skulle kunna tänka sej ett par marmorguramis i ett 96-liters. Och det funkade oftast på den tiden. Faktiskt...
                      Förr i tiden var det ok att ha 4 hönor i varje bur oxå, bara för att det fungerar behöver det inte vara "fiskvänligt". Satsa på någon typ av dvärgciklid istället. Kolla på zoopets fisksidor vad som är lämpligt. Det som står där är ingen lag men det är bra riktmärken på vad som kan vara lämpligt
                      Fjärilscikliden: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=194
                      är ett trevligt alternativ
                      // Magnus
                      Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bilbo
                        Förr i tiden var det ok att ha 4 hönor i varje bur oxå, bara för att det fungerar behöver det inte vara "fiskvänligt".
                        Nu har jag lite svårt att förstå vad dom fyra hönorna har att göra med akvaristik egentligen Logiken fallerar nog här.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • nilssonnet
                          • January 2004
                          • 603

                          #13
                          Ursprungligen postat av erikthur
                          Nu har jag lite svårt att förstå vad dom fyra hönorna har att göra med akvaristik egentligen Logiken fallerar nog här.
                          Det som menas är att förr i tiden togs det inte hänsyn till etiken och moralen kring hållandet av djur, men allteftersom konsumentens ökande medvetenhet om djuren omkring sig och deras välmående vill gemene mannen (eller kvinnan) inte äta djur som lider (mycket). Fyra hönor i en bur gick bra förr, men nuförtiden ska dom helst vara frigående. Förr kunde man ha guldfiskar i guldfiskkupor, nuförtiden bör dom helst vara i dammar. Resonomanget kan appliceras på valfri firre (guramis var det väl tidigare?), att bara för att det gick förr är det inte ett tillräckligt argument för att hålla dom så idag.
                          Na klar!

                          Kommentar

                          • HazelCR

                            #14
                            Det är tråkigt när akvariestorleken inte räcker till. En orsak till de problem som kanske uppstår är de rekommendationer som olika sajter ger. Marmorguramin, 120 liter, står det på zoopets fiskbeskrivning. Det är ju inte så långt ifrån det ni diskuterar i denna tåt.

                            En annan tråd, som hamnar i liknade diskussion är denna. Golden.

                            Kommentar

                            • Lucas_no1

                              #15
                              Lucas_no1

                              Jag vill bara ställa frågan om det behövs mer fiskar i ett såpass litet akvarium?
                              Det blir ju skit stimmigt att titta på det om det är mer fiskar på den ytan.
                              Mindre är mer som man brukar säga på amerimekaniskat..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...