Ström i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shagrat
    • September 2004
    • 335

    #16
    bästa sättet att få bra stimmbildning är jättestort kar, stort stimm och elaka fiskar som vill äta stimmet
    Ja, jag vet att jag inte kan stava....
    Min zoon

    Kommentar

    • Peter_F
      • October 2003
      • 693

      #17
      Jag kör 500L/h på mitt 100L Tanganyika och jag tror att det hade varit lugnt att dubbla utan att riskera orkan. Utblåset är riktat mot ytan. Jag har finkornig sand till mina L. multifaciatus, men det märks inte på sanden att det är strömt. Hade man rentav använt ett strilrör hade det blivit på tok för tamt.

      Tror dock inte att det gynnar stimmbeteende...


      mvh
      Peter
      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
      Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

      Kommentar

      • Altec
        • December 2004
        • 14

        #18
        Nu har jag införskaffat mig ett begangnat akvarium, 160l, med en Eheim internt filter (2048?).

        Jag nappade på bilbuk idén. Men lite frågor:

        Hur många kan man ha i ett 160 l kar?
        Hur mycket vatten skall man ha (fyllt till 2/3)?
        Om det nu är ett 2048-filter, vet nån hur många liter den pumpar? Och räcker det med ett 1000l pump för att skapa en ström?

        Kommentar

        • Altec
          • December 2004
          • 14

          #19
          Jag har fått tag i (nästan) all info jag behöver här: http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=21060

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #20
            Ursprungligen skickat av Altec
            Om det nu är ett 2048-filter, vet nån hur många liter den pumpar?
            600 L/h. Har haft precis ett sådant i 160L i flera år, passade perfekt för normala fiskar, men när det var nytvättat gömde sig småfiskarna i växterna.

            Hur mycket vatten skall man ha (fyllt till 2/3)?
            Det beror på vad du vill åstadkomma. Om du inte har det fyllt ända upp kommer du att bli bländad av lysröret i ljusrampen. Å andra sidan kan ett lägre vattenstånd ge trevliga biotopeffekter. Har du hårt vatten kommer du att få en vit rand där du har ytan som kan vara mycket svår att få bort.

            Och räcker det med ett 1000l pump för att skapa en ström?
            Jo det tror jag. Ett exempel är Eheims 2252 som ger 1200L/h. Det fungerar *inte* med små, lugna tetror och mycket växter ens i 375L, alldeles för strömt, fiskarna blir rädda och växterna ligger slickade längs sanden.

            Kommentar

            Arbetssätt...