Ström i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Altec
    • December 2004
    • 14

    Ström i akvariet

    Jag har en idé att starta ett akvarium (min 100) och sätta in x stycken pumpar för att skapa en kraftig ström i akvariet som fiskstimmet får jobba mot.

    Är det någon som har gjort detta tidgare?
    Hur många liter/timme måste man ha pumpar på (jag funderar på cirka 1500l/h totalt inkl filterpumpen)?
    Vilka fiskar klarar av denna uppgift (rasboror funderar jag på...)

  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Tror inte att du ska välja rasboror i alla fall. De skulle sitta tryckta mot glaset i den strömmen. Krävs nog ganska stora fiskar om de ska klara det.

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Jag har hört att zebrafiskar trivs i strömt vatten. Men jag vet inte om strömmen ska vara SÅ kraftig...
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Altec
        • December 2004
        • 14

        #4
        mohlin Skapat - 2004/12/13 : 13:28:06
        --------------------------------------------------------------------------------
        Tror inte att du ska välja rasboror i alla fall. De skulle sitta tryckta mot glaset i den strömmen. Krävs nog ganska stora fiskar om de ska klara det.
        Jag vill inte ha stora fiskar, då det är svårt att skapa ett stim i mindre akvarium.



        batski
        Medlem


        Sweden
        Inlägg 382
        Skapat - 2004/12/13 : 13:32:23
        --------------------------------------------------------------------------------

        Jag har hört att zebrafiskar trivs i strömt vatten. Men jag vet inte om strömmen ska vara SÅ kraftig...
        Hur stark ström tror ni är lämpligt då? 15 gånger karstoleken (1500 l/100 l) är alltså för mycket?

        Kommentar

        • jorgen41
          • December 2002
          • 2087

          #5
          Jag skulle inte utsätta mina kardinaler för den stormen i alla fall ;-)
          http://www.aquascapes.webhop.net
          http://jorgensblog.blogspot.com/

          Kommentar

          • Shagrat
            • September 2004
            • 335

            #6
            Bilfiskar skulle nog trivas bra i den strömmen... och när jag tänker efter så låter det litegran som vad folk har gjort för att försöka få praktbotior att leka.
            Ja, jag vet att jag inte kan stava....
            Min zoon

            Kommentar

            • Nils Holmström
              • November 2004
              • 2195

              #7
              jag håller med föregående talare, ett stort stim bilbukar hade nog varit riktigt snyggt, kasnke kunde man sänka vattennivån i akvariet lite, så att de håller sig lite mer i "mitten" eftersom de håller sig vid ytan, då skulle de u deusstiom ha plats för mindre flygturer. jag hde tyckt att det varit skitsnyggt och framför allt ett intressant experiment. jag hade inrett botten med myvcket sten eftersom det är så det ser ut i strömt vatten för det mesta... kasnke kunde man ha någon sten ovanför vattenytan, så att vattnen "forsar" lite runt den? och någon växt som växer upp ovanför ytan? och någon finbladig växt som vajar i strömmen som de kan leka i?

              *börjar planera*
              222 liter Malawi

              Kommentar

              • nilssonnet
                • January 2004
                • 603

                #8
                Hade jag haft 15 ggr vattenvolymen hade jag kört med i stort sett bara L-malar.
                Na klar!

                Kommentar

                • averater
                  • March 2004
                  • 381

                  #9
                  jag tycker inte 1500l/h låter jättemycket det e ju bara knappt 0.5l/s om ditt akvarium har en snittyta på 2x2dm (kanter och sånnt borträknat) så innebär det att vattnet rör sig 1.25cm/s det e ju inte så fort...
                  iof kan du få uppfarten om du låter vattnet rotera i karet, alternativt så kan farten öka pga turbulens från bottnen/utblås/insug men det blir ju då också lugnare ställen.
                  har iof ingen erfarenhet av fiskar i sånnt strömmt vatten. men 300l/h i 100l e ju nästintill stillastående.
                  ps med din rubrik trodde jag det handlade om att du råkat tappa ner nått elektriskt i vattnet.
                  Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                  Kommentar

                  • Altec
                    • December 2004
                    • 14

                    #10
                    Jag tycker inte heller att 1500 l/h är så JÄTTEmycket men vad vet jag, novis som man är...

                    nilssonnet Skapat - 2004/12/13 : 15:03:35
                    --------------------------------------------------------------------------------
                    Hade jag haft 15 ggr vattenvolymen hade jag kört med i stort sett bara L-malar.
                    Vad är "L-malar"?

                    Nils Holmström Skapat - 2004/12/13 : 14:35:06
                    --------------------------------------------------------------------------------
                    jag håller med föregående talare, ett stort stim bilbukar hade nog varit riktigt snyggt, kasnke kunde man sänka vattennivån i akvariet lite, så att de håller sig lite mer i "mitten" eftersom de håller sig vid ytan, då skulle de u deusstiom ha plats för mindre flygturer. jag hde tyckt att det varit skitsnyggt och framför allt ett intressant experiment. jag hade inrett botten med myvcket sten eftersom det är så det ser ut i strömt vatten för det mesta... kasnke kunde man ha någon sten ovanför vattenytan, så att vattnen "forsar" lite runt den? och någon växt som växer upp ovanför ytan? och någon finbladig växt som vajar i strömmen som de kan leka i?

                    *börjar planera*
                    Bilbukar verkar vara rätt fiskar, men de verkar ju inte var färggranna precis...

                    Kommentar

                    • nilssonnet
                      • January 2004
                      • 603

                      #11
                      Malar som tillhör familjen Loricariidae, tex gibbiceps, ancistrus osv. De är anpassade för starkt strömmande vatten, genom att de har en låg långsmal kropp är de anpassade för stark ström (jmfr aerodynamiskt formade) och mha sugmunnen kan de suga sig fast och inte fara med strömmen.
                      Na klar!

                      Kommentar

                      • dgqlof
                        • November 2003
                        • 1344

                        #12
                        1500L/h i 100L ÄR jättemycket. Jag har under några månader i somras haft 1200L/h i ett 105L och sanden (även ärtstor) blir bortspolad där vattenströmmen viker ner mot bottnen.

                        Skall man utsätta fiskar för den strömmen skall det vara fiskar som uppskattar det, vanliga fiskar som tetoror mm kommer bara att gömma sig för att komma i lä.

                        Men det är jätteskillnad på pumpar och pumpar, en mindre bra pump ger inte alls någon extrem ström även om den är märkt att ge 1500L/h.

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          • December 2004
                          • 80

                          #13
                          Var vara så jävla Oschysst mot stackars firrarna som får jobba så hårt!? Det kommer dö!

                          Varför ha sån jävla mycke ström?! Låter sjukt
                          <font color="limegreen"><font face="Comic Sans MS">Jag har haft Kampfisk och Slöjsjärtar. Har inga fiskar nu.
                          Men jag är duktig på fiskar att hjälpa er =)</font id="limegreen"></font id="Comic Sans MS">

                          <font size="4"><center><font color="red"><font face="Georgia"> God Jul & Gott Nytt År </font id="Georgia"></font id="red"></center></font id="size4">

                          Kommentar

                          • Altec
                            • December 2004
                            • 14

                            #14
                            Min idé är att använda mig av två pumpar utöver filtret, vilket skulle kunna innbära att olika tider på dygnet kunde det strömma olika mängder, typ endast på kvällen är alla tre pumparna igång. Detta för att fiskarna skall kunna "vila". Är detta tillbörligt eller skall man ha samma ström dygnet runt?

                            dgqlof: Det skall endast finnas fiskar som uppskattar strömmande vatten i sådant här akvarium. Annars kommer de inte uppträda som jag vill.

                            Fiskälskare; Självklart vill jag inte vara oschysst (märkligt ordval <b><font color="red"></font id="red"></b>) mot de små firrarna. Det är just därför detta inlägg skapades. Orsaken är att försöka skapa stimkänsla på akvariet, då vanligtvis även stimfiskar simmar lite hursomhelst och inte i ett stim (tänk sill- eller pirayastim).

                            Kommentar

                            • dgqlof
                              • November 2003
                              • 1344

                              #15
                              Ursprungligen skickat av Altec
                              ...Det skall endast finnas fiskar som uppskattar strömmande vatten i sådant här akvarium. Annars kommer de inte uppträda som jag vill...
                              Då kommer det säkert att bli bra. Men jag är lite osäker om du får mer stim-beteende.

                              Tänk på att du kan få problem med värmen i vattnet från pumparna på sommaren.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...