Lämpligt akvarium för helt gröna nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #16
    Ytterfilter är snyggare, tar ingen plats i karet och har nästan alltid större filtervolym.
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • FinaFisken
      • March 2004
      • 184

      #17
      köp ett eheim innerfilter. dom är bra och håller LÄNGE ! köpte mitt begagnat på rolles akavriecenter här i Luleå , och filtret var ca 6 år gammalt . fungerar kanon trots åldern !
      =)

      Kommentar

      • vance
        • December 2004
        • 872

        #18
        Har ingen egen erfarenhet av aquael filter, mend det verkar ju likvärdigt med fluval...har ett fluval två till mitt 54 liters,tycker de funkar bra.
        Men som sagt har ingen egen erfarenhet av aquael
        Bara döda fiskar simmar med strömmen

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Både Trop och Herkules Zoo är två av de bättre akvarieaffärer i Gbg. Har för mig att även Hornbach har schyssta priser och är hyfsat bra.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #20
            Jag tycker att du skall satsa på ytterfilter. Jag har aldrig sett ett innerfilter med tillräcklig filtervolym.

            Ni som tipsar om innerfilter, hur ofta rengör ni dom?

            Den andra lösningen som fungerar är filterkammare med pumphuvud och blå filtermatta. Det är lika bra och billigare än ytterfilter. Nackdelarna är att det krävs lite tummen på rätt plats och det kan vara knivigt att få snyggt. Men tycker man att det är kul att göra saker själv så är detta den bästa lösningen.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Maya
              • November 2003
              • 1162

              #21
              angående inner filter versus ytterfilter..... så kan jag bara säga att ytterfilter är att föredra.... har precis bytt från innerfilter i vårt 100 liters till ett eheim 2213 ytterfilter.... enbart pga att jag blev trött på att hela tiden rensa bort slam o annat skit från det varje vecka....alltså minst en gång i veckan var jag illa tvungen att rensa... nästa gång det blir köpt ett filter här i huset.... så blir det helt klart ett ytterfilter...
              Mvh M.
              Tänk att så lite... kan göra så mycket....
              Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
              Min hemsida om hoyor & pelargoner

              Tempora mutantur nos et mutamur in illis

              Kommentar

              • twistedfish
                • August 2003
                • 140

                #22
                Simontorp som är generalagent för Aquael här i Sverige har nyligen börjat ta in deras ytterfilter också och min erfarenhet av aquaels innerfilter är mycket bra speciellt om man även tittar på priset. Jag skulle tro att i butik bör max priset för ett yttterfilter(aquaels) till ett 112 liters vara 8-900 kr.
                220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngel

                Kommentar

                • Fridschen
                  • December 2004
                  • 11

                  #23
                  Jag får tacka alla för hjälpen!!

                  Nu simmar Glögg runt i ett 112L Aquael Akvarium, med en Aquael Fan 2. Vi har fyllt på med sand, växter, en rot och hällt i de preparat som ska i och det verkar tiptop =) Vi är så nöjda.

                  Och akvariets enda invånare (för den närmsta tiden) slöjstjärten Glögg toksimmar fram och tillbaka, upp och ner, kors och tvärs. Fast först var han lite skraj stackarn, höll sig i ett hörn... Fast han kommer nog bli gladare när vi köpt kompisar åt honom, två slöjstjärtar till ska det bli, en teleskopöga svart med namn Russin och en som ska vara så vit som möjligt som ska heta mandel =)
                  112L sällskapsakvarium, Black Molly, Platy, Neontetra, Guldmal, Kampfiskar

                  Kommentar

                  • Belluschka
                    • December 2004
                    • 8

                    #24
                    Hejsan!

                    Skulle bara villa säga att nybörjarfel kanske är lite missvisande. Mina föräldrar har haft akvarium i 25 år och gör fortfarande alla "nybörjar" fel som ni räknade upp. Har själv haft akvarium i 7 år och nu först aktivt börjat intressera mej för det (har hittills varit en vardagsrums prydnad) Har på gång ett 320 liters bygge och kan snart dessa sidor utan och innan. (sverige verkar vara aktivare med sina akvarium är vi finländare, ni har så många olika sorters fiskar och många alvarligt aktiva akvarister......

                    ....

                    Kommentar

                    Arbetssätt...