Lämpligt akvarium för helt gröna nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridschen
    • December 2004
    • 11

    Lämpligt akvarium för helt gröna nybörjare

    Jag och mina två lägenhetskompisar fick i nyligen i inflyttningspresent en guldfiskskål med en slöjstjärt i. Vi är överförälskade i vår lilla fisk som vi döpt till Glögg men vi tycker synd om honom som är aldeles ensam och simmar runt-runt-runt i skålen. Så vi ska nu införköpa ett större akvarium samt lite fiskpolare till honom. Vi är alla tre helt gröna på detta med fiskar. Vad ska vi tänka på? Vi har läst igenom "Start av akvarium"-guiden här på zoopet. Men det kan ju vara bra att få lite råd från användare med.

    Vi har spanat in ett nytt 112 L akvarium med lysrörsramp med två rör och med filter, pump osv, märket på akvariumet var Aquael. Någon som har några synpunkter på detta? Priset låg på 1100:- låter det rimligt?

    Vi har hört att det kan vara vanskligt att köpa akvarium begagnat då det finns risker med läckage och försärkingar osv. Att det kan vara bra att ha garrantier osv.

    Någon som har några råd eller tips gällande införköp av nytt akvarium, några klassiska nybörjarfel som man bör undvika etc?


    112L sällskapsakvarium, Black Molly, Platy, Neontetra, Guldmal, Kampfiskar
  • Hasse H
    • August 2004
    • 2111

    #2
    Enligt Zoopets artbeskrivning så behöver en guldfisk (slöjstjärt) minst 250 liter att simma i.

    Det är ingen garanti att ett fabriksnytt akvarium är tätt. Det finns exempel på nya akvarium som börjat läcka direkt när man fyllt dem. Ett välvårdat begagnat är oftast mer prisvärt eftersom det är vanligt att tillbehör ingår. Ofta kommer man undan med ett pris på 30-50% av vad motsvarande nytt kostar.

    Köper man ett begagnat akvarium bör man kolla silikonfogarna så de är mjuka och smidiga när man drar fingret på dem. De ska fjädra lite när man trycker på dem och kännas lite "blöta". Har de börjat torka och spricka kan det vara läge för att silikonera om det, men det är kanske inget att rekommendera för en nybörjare, men är man inte född med tummen mitt i handen så är det ingen omöjlig uppgift.

    Man bör också kolla efter repor i glasen som inte är ovanligt om karet är några år gammalt. Så får man själv bedöma om man står ut med dem eller inte, de påverkar sällan hållfastheten i glaset.

    mvh
    /Hasse
    mvh Hasse
    Det man inte vet, har man ingen aning om.

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Det vanligaste nybörjarfelen är:
      För små filter:
      Folk tenderar att köpa det paket som är billigast, därför säljer butikerna kar med alldeles för underdimensionerade filter. Folk köper dessa kar i tron att de är "kompletta". Köper du ett begagnat kar så har du förmodligen råd med ett bra filter också.

      För snabb igångsättning:
      Nybörjare har bråttom. I ert fallkan ni stoppa i slöjstjärten medetsamma, den får det bättre i vilket fall. Sen kan ni vänta i 3 veckor med nästa fisk så karet hinner komma igång.

      För mycket mat:
      När jag var nybörjare och besökte en erfaren akvarist så blev jag mäkta förvånad över hur lite han matade. Fiskarna klarar sig mycket bättre på för lite mat än med för mycket. För mycket mat förgiftar vattnet. Ta så mycket mat som du anser vara sålt tilltaget, sen halvera, då har du kanske lagom.

      För få vattenbyten:
      Det är lätt hänt att man tröttnar eller glömmer att byta vatten. Om man tycker att det är tråkigt att byta vatten så bör man skaffa ett nitrattest för att inte byta i onödan. Annars är det en 25-50% var 7e-14e dag beroende på fisklast.

      Helrengöring:
      Nybörjare har en tendens att ta upp allt ur karet för att tvätta skrubba osv. Det skall man inte göra och behöver inte göra om karet sköts rätt. Fiskrna mår bättre i ett lite skitigt kar än i ett "sterilt". Grusen skall aldrig röras runt i och filtret skall aldrig tvättas om man har rätt skötsel.
      MVH
      magnus
      min zoon

      Kommentar

      • mgrant
        • July 2003
        • 475

        #4
        Några exempel på nybörjar fel:

        1)Man köper för mycket fisk på en gång.
        2)Man tvättar filtret för ofta.
        3)Man byter inte vatten regelbundet och lika mycket varje gång.
        4)Man matar för mycket
        5)Man skaffar ingen timmer till lyset så man glömmer att släcka eller bara har tänt för länge.
        6)Man får för sig att man ska göda växterna för att de ser lite hängiga ut och häller i alldeles för mycket gödning.
        7)Man storstädar akvariet några gånger per år, vilket är helt regelvidrigt efter som alla nyttiga bakterier dör.

        Jag skulle nog kunna hålla på ett tag man dessa är några av de vanligaste missarna som nybörjare gör.

        Mvh
        Marcus
        Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
        Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

        Kommentar

        • mgrant
          • July 2003
          • 475

          #5
          Jag skriver tydligen för långsamt, Tropfrog... :-)
          Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
          Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

          Kommentar

          • Fridschen
            • December 2004
            • 11

            #6
            Oj, vad många svar!!

            Tack så jättemycket massa nyttiga råd och tips!! =) Framförallt det där med att göra rent allt för ofta är nog speciellt lämpligt för mig att tänka på...

            Det akvariet(112 L Aquael) jag nämnde var väldigt snyggt tyckte vi, med schyst lock med inbyggda lampor i osv. Själva akvariet med belysning landade på 895:- vad rekomenderar ni att vi köper för pump/filter då? Tyvärr har jag inte något namn på det som vi kunde få med. Jag tror vi är hyffsat övertygade om att köpa nytt och inte begagnat då man vid ev problem med akvariet kan vända sig till butiken där man köpt det.

            Vi var i en butik i Göteborg som hette Trop AkvarieImport som hade _massa_ akvarier med många olika roliga fiskar i. Läste här på zoopet att det skulle vara en bra butik och vi fick bra förtroende för dem, och de verkade även ha bra priser. Någon som hört något annat?
            112L sällskapsakvarium, Black Molly, Platy, Neontetra, Guldmal, Kampfiskar

            Kommentar

            • sammy
              • March 2004
              • 282

              #7
              Hejsan!

              Kör på det akvariet! Det låter kanon.
              Vad gäller filter så satsa på ett med så stor filtervolym som möjligt samt med en pumpkapacitet på minst ca 300l/h, vilket borde räcka...

              En sak att tänka på är att slöjstjärtar tycker om att knapra på vissa växter, så fråga innan ni köper växter.

              Och när det gäller volym för slöjstjärtar så kommer Glögg bli mäkta bortskämd jämfört med många av sina artfränder! Och när han blir så stor så att han behöver ett större hem så har ni sannolikt blivit så "fiskbitna" att ett nytt stort hotell redan införskaffats för länge sen

              Välkomna till akvariehobbyn! och lycka till!
              240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
              270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
              54 l. Fiskhotell

              Kommentar

              • davidvpt
                • October 2004
                • 33

                #8
                Jag köpte mitt Aquael begagnat med lite sten och rötter av en arbetskamrat för 500 kronor. Ett nytt paket (utan sten och rötter såklart) ligger på knappt 900 vad det verkar (kar, ljusramp, innerfilter och doppvärmare). Dock är jag skeptisk till mitt innerfilter, filtervolymen är inte imponerande och filtreringen blir endast mekanisk. Dessutom är det inte direkt tyst (har några år på nacken och är inte samma som säljs i paketet idag). Jag ska när plånboken tillåter investera i ett ytterfilter istället.

                Jag har haft mitt akvarium i tre veckor nu och kan erkänna att det inte dröjde länge innan första firren flyttade in. Alla invånare verkar må bra, så nånting har jag gjort rätt iaf. Ska nog dra ner på maten då jag säkert har en tendens att överdosera. Vanligt nybörjarfel som sagt var.

                Kommentar

                • Fridschen
                  • December 2004
                  • 11

                  #9
                  Jag tackar återigen för alla tips och råd.

                  Jag undrar dock om någon har ett bra tips på märke på pump/filter? Vad är rimligt att betala för sådant?

                  Sen en annan fundering. Ett akvarium på 112 L är det lagom att börja med? Det är inte för stort?
                  112L sällskapsakvarium, Black Molly, Platy, Neontetra, Guldmal, Kampfiskar

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Jag håller med Topfrog och mgrant beträffande nybörjarfelen. Skulle dock lägga till ett mycket vanligt och mycket tråkigt fel:

                    - att köpa ett för litet akvarium

                    Ju mindre akvariet är desto besvärligare det blir att sköta och desto vanligare det är att man får problem.

                    Jag skulle mycket hellre köpa ett begangat större akvarium komplett med ett bra filter än ett nytt mindre akvarium.

                    Jag köpte mitt 250L (**rekommenderat minimummått för guldfiskar**) på Zoopets "Annonsbörs" och är MYCKET nöjd! Akvariet är riktigt fint och i mycket gått skick. Jag fick med tillhörande lysramp med 3 st lysrör (fast jag använder bara 2 av dem) ett bra Eheim-filter, tillhörande akvariemöbel, plus en stor rot och lite nyttiga akvarieprodukter som Aqutan och Nitrivec.

                    Så jag skulle definitivt råda er att ta en titt på Annonsbörsen först. Det kan inte skada.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen skickat av Fridschen
                      Sen en annan fundering. Ett akvarium på 112 L är det lagom att börja med? Det är inte för stort?
                      Nej, det är definitivt inte för stort. Snarare för litet. Läs mitt förra inlägg. Var inte rädd för storleken.

                      Mindre akvarier = mer krångel och problem
                      Större akvarier = Sköter nästan sig själva och mindre problem.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • mgrant
                        • July 2003
                        • 475

                        #12
                        När det gäller filter skulle jag sattsa på ett Fluval 3 eller 2. Det är helt okej filter som inte kostar så mycket och dessutom är de ställbart utblås på dem. Plus att de är helt tysta.
                        Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
                        Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

                        Kommentar

                        • Iit_mutt
                          • November 2004
                          • 449

                          #13
                          Skulle nog välja ett Aquael 2 alt. 3 ... fungerar kanon enligt mig. Har man sen i åtanke vad det kostar går det än mindre att klaga.
                          Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

                          Kommentar

                          • vance
                            • December 2004
                            • 872

                            #14
                            Köp det på herkules zoo istället på herkulesgatan,hisingen. Stort sortiment,kunnig och trevlig personal, och dessutom kostar akvariepaket med aquael bara 895!Om ni ska ha en annan pump skulle jag satsat på en fluval 3 istället för 2, 2:an kan nog bli lite klen och det skiljer bara 40 kr eller nåt, den kostar 239kr...
                            Bara döda fiskar simmar med strömmen

                            Kommentar

                            • Fridschen
                              • December 2004
                              • 11

                              #15
                              Jag upptäkte precis detta jag med. Så herkules är också en bra butik då? I deras prispaket så ingick det en Aquael Fan 2, innerfilter. Är det en bra? Skiljer bara 44 kr att köpa 3:an.

                              Undrar en annan sak. Vad är det egentligen för skillnad på inner och ytterfilter i synvinkeln då vilket som ger renast akvarium så sett...

                              Och återigen! Tack alla snälla för era schyst svar på mina nybörjar frågor! Vi är helt överväldigade över vad snälla ni är allesammans! =)
                              112L sällskapsakvarium, Black Molly, Platy, Neontetra, Guldmal, Kampfiskar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...