kan jag har fler fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcusitl
    • November 2004
    • 48

    #31
    Maya, jag e 20 och hade inga problem med att förstå det? det e nog du själv som har det lite svårt kanske för orden...men inte dum eller obildad för det

    Kommentar

    • Maya
      • November 2003
      • 1162

      #32
      nu var det inte just dig jag tänkte på.. ej heller mig själv.... det finns faktiskt dem som finns här på zoopet som "bara" läser inläggen....och många som befinner sig här är relativt unga...
      Står det någonstans i mitt inlägg till Dadus att det var dig jag menade???

      Men nu vet jag att jag kan skita i att svara dig i fortsättningen.. jag ville bara vara snäll och hjälpa dig med ett svar på din fråga!!!!!
      Mvh M.
      Tänk att så lite... kan göra så mycket....
      Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
      Min hemsida om hoyor & pelargoner

      Tempora mutantur nos et mutamur in illis

      Kommentar

      • Dadus
        • October 2004
        • 19

        #33
        Okej, var inte min mening att skapa dålig stämning.
        Jag skall i fortsättningen undvika orden slams och klams...
        Hursomhelst och det jag menade är som Maya också poängterar i sitt inlägg fast ur annan vinkel. Vattenkvalitén blir bättre vid frekventa byten, större kar kräver inte det lika mycket som små, det beror till stor del på buffringskapaciteten.

        Gjorde precis ett vattenbyte och rengjorde filtret. Läste i ett inlägg innan idag att man tar bort bakteriekulturen då man gör detta, har svårt att tro att det skulle vara fallet då bakterierna finns överallt väl? Om någon av er vet mer om detta så kan ni ju skriva ngt...

        Bluppp bloooppp

        Kommentar

        • Maya
          • November 2003
          • 1162

          #34
          Som jag skrev innan så finns det mesta av bakteriekulturen i akvariegruset och i själva filtermassan... alltså inte så mycket i vattnet... det är därför det är så viktigt att man inte rengör filtret utan bara rensar, kramar det rent i en spann med vatten från akvariet...
          Sköljer man ur filtermassan så sköljer man tyvärr oxå ut det mesta av de goda bakterierna.
          Nu vet jag juh inte hur du rengör ditt filter.. du kanske redan gör som jag beskrivit o då e det inte nått problem.
          Mvh M.
          Tänk att så lite... kan göra så mycket....
          Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
          Min hemsida om hoyor & pelargoner

          Tempora mutantur nos et mutamur in illis

          Kommentar

          • marcusitl
            • November 2004
            • 48

            #35
            maya, jag mena inte att du menade något mot mig, jag skrev bara som ett tillägg att JAG hade inga problem med att förstå hans inlägg så varför hade DU?...för du hade det iochmed du förstod det först efter att ha läst inlägget ett X antal gånger om jag förstod det rätt? menade inte att va ohövlig, och jag är SOM SAGT tacksam för dina svar

            Kommentar

            • Dadus
              • October 2004
              • 19

              #36
              Tack Maya, gjorde faktiskt inte så utan jag rengjorde dem under kranvatten då jag utgick ifrån att bakteriekulturerna som finns i rötter, grus och växter skulle räcka. Kanske rubbar man denna mycket vid sådan rengöring som jag gör...
              Hade ett 550 liters kar ett par år tillbaka och då hade jag inte hälften så mycket arbete som med mitt 55 liters, men som student har man tyvärr knappast plats med 550l i ett litet rum hahaha =) Tack för tippset.
              Bluppp bloooppp

              Kommentar

              Arbetssätt...