kan jag har fler fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • casper
    • March 2002
    • 211

    #16
    Ursprungligen skickat av marcusitl
    har ett 42 liters...med rätt mycke växter...satte in en hel del idag och fiskarna verkar älska det...har 5 guppihonor,2 hanar och fem guldplatty samt en mal...skulle vilja ha några sådana där färgglada neontetra tror jag dom hette....små som fan med röd och blå stark färg...en ca 6-7 stycken sådana skulle jag vilja ha....går det?
    har också en yngel box nu med guppi yngel men när dom har växt upp ska jag låta framtida yngel få bo i det nya gräsområdet jag fixat...dom får gömma sig där istället...
    Tror att det skulle funka bra,viss överreaktion har skett i denna tråden

    Kommentar

    • LadyTiera
      • November 2004
      • 151

      #17
      Ursprungligen skickat av Kramfors
      Enkel förklaring av kvävekedjan: Proteinet i fiskarnas mat omvandlas i fiskmagen till avföring och urin innehållande bl.a. ammonium och/eller ammoniak (mycket giftigt), som med bakterien nitrosomas och syre bildar föreningen nitrit = NO2 (mycket giftigt), denna förenar sig ytterligare med bakterien nitrobakter och syre, som bildar slutprodukten nitrat.

      Jag har skrivit lite om vatten, läs det om du orkar.
      http://www.kramforskoi.com/vattenbyte.htm
      Eller sök på nätet.
      112l;snäcklekare+zebrafiskar
      pansarmalar
      80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
      30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

      http://ladytiera.blogspot.com/

      Kommentar

      • imported_n/a
        • December 2003
        • 163

        #18
        http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=195
        kolla långt ner på sidan ovan..

        Vårdat språk ? lägg av grabben d e det språker som kommer ta över sen när ni blivit pansion *skojjar* som detta tex --> glhfm8s
        Obs!Menar absolut inget illa =)

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #19
          ibland undrar jag varför man bryr sig....
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • LadyTiera
            • November 2004
            • 151

            #20
            Ursprungligen skickat av smurfmats
            ibland undrar jag varför man bryr sig....
            Man försöker bry sig om fiskarna
            112l;snäcklekare+zebrafiskar
            pansarmalar
            80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
            30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

            http://ladytiera.blogspot.com/

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #21
              jo det är väl det i såna fall...
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • marcusitl
                • November 2004
                • 48

                #22
                ok tack för alla bra svar hitills...men en fråga till...HUR märker man att man har nitrit? dör fiskarna o sånt eller? växter vissnar?
                sen stod det att man itne ska mata dom för mycket första månaden för att undvika nitri...MEN! så fort jag sätter mig och ska titta lite på fiskarna, så samlas ALLA fort som fan vid vattenytan längs väggen och tror jag antagligen ska mata dom? ska jag göra dom besvikna flera gånger varranan dag eller hehe?

                Kommentar

                • smurfmats
                  • February 2003
                  • 3538

                  #23
                  du måste mäta nitriten...

                  fiskarna samlas uppe vid "mathålet" hos mig oxå när jag tittar på dem, men de ska inte ha mat så fort de är hungriga, då skulle du få mata mycket..=)
                  tråden om fjärilars lek!

                  Kommentar

                  • Dadus
                    • October 2004
                    • 19

                    #24
                    Tolv inte alls så små fiskar, en mal (vilken?), yngel och mycket växter...
                    42 liter... fiskar skall faktiskt kunna simma, tänk dig själv i ett stort köpcentra på mellandagsrean och efter 5 timmar hur känner du dig då? Troligen är det så dina fiskar känner sig. Är du desperat efter mer "färg" i akvariet, köp då neontetror och inte kardinaltetror som dels är känsligare och behöver mer vatten.
                    Det finns flera produkter som motverkar nitrat, NitrateMinus, Nitrivec etc etc...
                    På ett sådant litet akvarium som är så tättbefolkat bör du byta vatten och rensa mellan grusen varje vecka, hur det går när du har mycket växter kan jag inte föreställa mig men ler lite vid tanken.
                    Ett troligt scenario är att dina fiskar dör av nitratet inom snar framtid och kommer till fiskhimlen, det fungerar som quicksilver på människor ungefär =) Eller kryptonite på stålmannen...

                    Nej dags att plugga, om du nu skall köpa tetror så köp 10, det blir en bra bullabaise till slut :P
                    Bluppp bloooppp

                    Kommentar

                    • nilssonnet
                      • January 2004
                      • 603

                      #25
                      Riven: Vad betyder "glhfm8s"? "m8s" förstår jag ("kompisar") men det andra är rena rama gallimatias för mig.
                      Na klar!

                      Kommentar

                      • marcusitl
                        • November 2004
                        • 48

                        #26
                        skulle vilja ha en andra åsikt på det där med att behovet av att byta vatten varje vecka??? hur ska då bakteriekulturen kunna uppstå??

                        Kommentar

                        • Mysaan
                          • November 2004
                          • 138

                          #27
                          Jag har ett 54 liters och gör ett 25-35% vattenbyte 1 gång i veckan. Små kar behöver tättare vattenbyten har jag förstått. Så om du har ett 42 liters så bör du byta ca 10 liter 1 gång i veckan. Sedan fick jag tipset att ungefär var tredje månad byta hälften ungefär. Det var iofs djuraffären så det kanske man inte ska lita på.

                          Lycka till med dina fiskar men skaffar du fler fiskar så får du nog skaffa större kar oxå.
                          www.mysaan.net Smycken för alla

                          Kommentar

                          • Maya
                            • November 2003
                            • 1162

                            #28
                            Det Mysaan skriver är helt rätt o riktigt!!!
                            Det man ska tänka på är att man INTE ska "rengöra" pumpen utan att man bara rensar den lite lätt i gammalt akvarievatten i en spann...annars försvinner den goda bakteriekulturen och nitrit o annat kommer lika säkert som amen i kyrkan.

                            Vattenbyte handlar inte bara om att få bakteriekultur... den kommer inte i vattnet utan i filtret och i akvariegruset.... vatten byter man för att tillsätta syre i vattnet och för att få bort matrester, farliga bakterier och nitrit mm.

                            Kan ta ett exempel... tänk dig själv i ett rum på 10 kvadratmeter.... stäng igen det så att det är tätt... hur länge tror du att luften är fräsch??? inte speciellt länge... syret kommer att ta slut efter ett tag... så är det oxå för fiskarna om man inte byter vatten på dem, för även om de är fiskar och lever i vatten så behöver de precis som oss syre för att leva.

                            Sedan så måste jag tala om att jag anser oxå att du har nog med fisk... du bör inte ha mer än det du redan har... och ska du ha mer... skaffa ett större akvarium.
                            Mvh M.
                            Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                            Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                            Min hemsida om hoyor & pelargoner

                            Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                            Kommentar

                            • Dadus
                              • October 2004
                              • 19

                              #29
                              Nåja, visst tillsätter man mer syresatt vatten men tänk på mättnadsgraden av vattnet....
                              Det blir inte mer syre, vattnet blir däremot fräschare och man får bort annat slams och klams.
                              Vid vattencirkulation sker reaktionen vid ytan av vattnet, vattnet blir därför alltid syresatt sålänge det finns cirkulation, frågan är hur det är med de substanser som motverkar syresättningen och förmågan till upptagandet av detta.
                              MVH
                              Bluppp bloooppp

                              Kommentar

                              • Maya
                                • November 2003
                                • 1162

                                #30
                                Klart att det blir mer syre...till en viss grad givetvis...

                                Sedan kanske det kan vara en fördel att skriva så att folk begriper vad du menar... jag är vuxen och JAG förstår efter jag läst inlägget ett X antal gånger... och jag är INTE dum eller obildad på nått sätt...
                                Mvh M.
                                Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                                Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                                Min hemsida om hoyor & pelargoner

                                Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                                Kommentar

                                Arbetssätt...