Massa säkert dumma nybörjarfrågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    #16
    OM filtret är skitigt, så ska det inte sköljas!!!!
    Ta rengör det i akvarievattnet som du byter... alltså fyll en spann med "gammalt" vatten o krama lätt filtret rent. På detta sätt så sköljer du inte bort de goda bakerierna utan bibehåller bakteriefloran.

    Det kommer synas väldigt tydligt på svärdbärarhonan om hon är gravis... hon blir väldigt stoor om buken... när det närmar sig att föda blir hon nästan kantig och ser mer eller mindre ut som om hon ska explodera vilken minut som helst.

    Ancistrusen e det ingen fara med.. den kan bo ensam utan att vantrivas.... och ska du ha en till så se till att det är en av motsatt kön... speciellt om det är en hane du har nu...annars finns det risk för slagsmål.... du har litet för litet akvarium för att du ska ha två hannar i enligt min mening... blir svårt för dem att hitta plats för två revir.
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #17
      Mysaan: Man kan tyvärr inte lita på affären. De är ofta både okunniga och/eller vill bara sälja. Sad but true. Jag har själv blivit lurad.

      Hur länge har ditt akvarium varit igång? Innan de nyttiga bakterierna (som bryter ner ammoniak till nitrit och nitrit till nitrat) kommit igång är nitrithalten dödlig för många fiskar (läs gärna artikeln på: http://www.tomgriffin.com/aquamag/cycling.html).

      - Tillsätt gärna Nitrivec (Sera).
      - Byt 10 % av vattnet ett par ggr/veckan tills nitrit-halten är tillbaka på noll.
      - Tillsätt Aquatan (Sera) vid varje vattenbyte för att neutralisera klor.
      - Kolla även vattnets PH-värde.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Det stämmer att pansarmalar är stimfiskar som inte trivs ensamma. Du kan försöka omplacera den, eller lämna tillbaka den till affären och klaga på att du fått fel information.

        Med tanke på att många av dina fiskar har dött och att ditt akvarium inte är så stort bör du inte skaffa fler fiskar på ett tag.

        Tyvärr har du lite för många svärdbärare-killar. Det borde vara 2-3 tjejer per kille. Även guppykillarna är för många. Honan blir helt slut.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Mysaan
          • November 2004
          • 138

          #19
          Hejsan!
          (Hur länge har ditt akvarium varit igång? Innan de nyttiga bakterierna (som bryter ner ammoniak till nitrit och nitrit till nitrat) kommit igång är nitrithalten dödlig för många fiskar.)

          Mitt akvarium har varit igång sedan mitten av augusti. tog ett vattenprov som jag lämnadee in till affären för drygt 1 vecka sedan och då¨såg allt bra ut.

          Varför luras affären då??? I affären sa de att jag kunde ha 3 guppyhonor till två hanar. Tyvärr har 2 av mina honor dött nu så jag har bara en och det förstår jag är inte så bra.

          När jag köpte fiskarna från första början så sa de att jag kunde ha lika många honor som hanar av svärdbärarna. Tyvärr så dog en av honorna och hanarna började dumma sig. Så då åkte vi ocgh köpte 2 nya honor som är bedårande iofs.

          Hur ska jag göra nu då??? Ni råder mig att inte köpa nya fiskar nu men kan guppyhanarna stressa ihjäl den sista stackars honan jag har nu eller?

          Nu planerar vi iofs att inhandla ett akvarium till och lite större så då kan jag kanske sära på fiskarna eller? Så jag har zebrorna och svärdbärarna i ena och pansarmalen och guppina i andra och då fyller på efter hand så jag har 2-3 honor per hane.




          www.mysaan.net Smycken för alla

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #20
            Mitt akvarium har varit igång i ca 3 veckor nu - utan fiskar. Jag tog några hinkar vatten och några växter från min flickväns akvarium, så jag fick med mig lite bakterier. Plus att jag tillsatte Nitrivec (innehåller de nyttiga bakterierna).

            Sen började jag tillsätta ammoniak varje dag. De första bakterierna som kommer igång är de som bryter ner ammoniak och onmvandlar den till nitrit. Det är därför man får en nitrit-spik efter en tid (ett par veckor i mitt fall). Sen är det dags för de som bryter ner nitrit till nitrat. Just nu väntar jag på att just dessa ska komma igång ordentligt. När nitrithalen är tillbaka på noll är akvariet klart för fiskarna att flytta in.

            Nitrit är skadlig för alla fiskar. Vissa arter är känsligare än andra. Även inom samma art är förutsättningarna olika från individ till individ. Även de som överlever får bestående skador på gällarna.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Min erfarenhet av zooaffärer är att kunskaperna varierar mycket och är ofta bristfälliga. Sen tror jag att det är en del som bryr sig mycket mer om att tjäna en extra slant än om att djuren ska få det bra. Tyvärr!!!

              Vad gäller svärdbärare vet jag att man bör ha minst 2-3 tjejer till varje kille. Detta pga att killarna är väldigt sexuellt aktiva och är på tjejerna hela tiden, så det blir för mycket för tjejerna om de är för få.

              Är faktiskt inte så kunnig vad gäller guppy, men tror att det bör vara fler tjejer än killar även i deras fall.

              Zebrafiskarna är väldigt aktiva stimfiskar, så de borde få bo i det stora akvariet. Skaffa några fler (10 till) i så fall. De mår bara bra av att vara många. Hur stort kommer det nya akvariet att vara?

              Även pansarmalen borde flytta in i det stora akvariet och få några artfränder (de vill gärna vara 6 eller fler) att stimma med. Under tiden borde du kanske skaffa en pansarmal till ändå.

              Svärdbärarna och guppy kommer från samma världsdel, så jag skulle nog ha dem i samma kar. Finns det någon möjlighet att omplacera några av fiskarna till någon du känner, eller lämna tillbaka dem till affären?

              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • joad
                • August 2004
                • 242

                #22
                Har vi uteslutit små vita prickar på fiskarna? Vita pricksjukan lär vara väldigt smittsam och väldigt dödlig. Jag fick in det i mitt akvarium för några veckor sedan och det gick fort som hejsan, från en prick på en fisk till många prickar på alla fiskar. Men det var lätt att bota med Protozin.
                130L
                För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                Kommentar

                • Buckshot
                  • February 2003
                  • 456

                  #23
                  Du använder väl inte varmvatten när du rengör filtret?
                  Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

                  Kommentar

                  • röd zebra
                    • October 2004
                    • 3

                    #24
                    Jag rekommenderar dig att börja med guramifiskar, typ marmorgurami, guldgurami, mosaikgurami eller varför inte silvergurami som också kallas för månskensgurami. En del av de fiskar som du har nu hade jag också problem med när jag var nybörjare. Mina guppies lyckades jag dock med eftersom de ynglade av sig när de väl hade etablerat sig men det var en del som dog innan dess.
                    Guramifiskarna däremot är rubusta fiskar men jag tycker nog att du skall köpa ett större akvarium på minst 100 liter till dessa. Det lilla akvariet som du har nu kan du använda till ett yngelakvarium när guramifiskaran lägger rom.

                    Hälsing Röd Zebra
                    LL

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #25
                      Gurami är även väldigt häftiga och snygga fiskar. Tycker dock att de blir för stora, även för ett 100 L kar.

                      Tycker i så fall att Dvärggurami är lämpligare eftersom de är mindre. I akvarium ska de hållas i par. Hanen är väldigt färggran och honan mer silverfärgad.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      Arbetssätt...