Massa säkert dumma nybörjarfrågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysaan
    • November 2004
    • 138

    Massa säkert dumma nybörjarfrågor.

    Helt ny på detta med fiskar. Köpte ett akvarium i slutet av augusti och har sedan dess behövt köpa till massa fisk då de bara dör.

    Just nu ser det ut så här:
    7 st svärdbärare (3 hannar, 4 honor)
    3 guppy (2 hanar, 1 hona)
    6 zebrafiskar
    2 frisimmande malar
    1 Ansistrus (stavning?)

    Nu till mina frågor.

    Jag har ett 54 liters akvarium och undrar nu om min lilla stora madame Ansistrus kanske behöver isg en karl? Mår hon dåligt av att vara ensam i sin art?

    HUr ser man på en svärdbärarhona om hon ska yngla eller inte?

    HUr ser man på zebrafiskarna vilka som är honor och hanar?

    Varför tvärdör mina guppyhonor? Hade tre stycken underbara honor. Fick besked av en mer kunnig att alla var på tjocken. Har inte sett röken av några yngel men för ca 1 vecka sedan så bara 1-2 min efter att jag kollat så alla mådde bra så hittar jag ena honan liggandes död på botten. TRåkigt men sant. I förrgår så satt jag och minsta sonen och tittade på fiskarna. Lade ifrån mig honom på soffan och tittade sedan mot akvariumet och då låg åter en av mina honor död. Bara 1 minuter tidigare så hade hon varit vid liv och inte visat några tecken på sjukdom. Varför blir det så här???

    Massa frågor hoppas på svar.
    www.mysaan.net Smycken för alla
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Så kommer de där frågorna igen....

    Vattenvärden (nitrit i första hand)
    Vattenbyten
    Ev Kemikalier
    Filter/pump
    Rengöring av filter/pump
    Matning hur ofta/mycket
    Vad är "Frisimmande malar" för nåt?

    Du har i varje fall för många fiskar, så köp inga nya om fler dör.

    Kommentar

    • jorgen41
      • December 2002
      • 2087

      #3
      Mysaan:
      Det finns inga dumma frågor bara dumma svar..
      http://www.aquascapes.webhop.net
      http://jorgensblog.blogspot.com/

      Kommentar

      • Mysaan
        • November 2004
        • 138

        #4
        Hmmm!
        Gjorde ett vattenprov för inte så länge sedan som var ok. Byter vatten 1 gång i veckan och då typ 1/3 del av vattnet. Vet inte vad pumpen heter men den var med i paketet som jag köpte när vi startade akvariumet. Pumpens filter sköljer jag igenom vid varje vattenbyte dvs. 1 gång i veckan.

        Matar fiskarna med flingfoder och de får ca 1 flinga per fisk en gång på morgonen och ibland på eftermiddagen oxå. Har dessutom sådana där tabletter som jag skulle kasta i åt Ansistrusen och de "frisimmande fiskmalarna". De får ungefär 1/4 dels sådan per dag.

        Ingen aning vad frisimmande malar är. De i djuraffären kallade dem så och de skulle vara tåligare än asistrusen. Köpte 2 st av dessa fiskar/malar när mina två första små ansistrusar gick och dog.

        Enligt affären så skulle jag kunna ha typ 25 fiskar och då ska inte dessa fiskmalar och ansisstrusen räknas in sa de till mig och enligt mina beräkningar har jag ju bara 16 fiskar ddå
        www.mysaan.net Smycken för alla

        Kommentar

        • Peter_F
          • October 2003
          • 693

          #5
          Du ska absolut inte göra rent filtret så ofta. De bra bakterierna i akvariet försvinner om du sanerar för mycket.
          "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
          Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

          Kommentar

          • rennicke
            • November 2003
            • 335

            #6
            Vattenbyterna verkar ju okej, men du ska inte göra rent filtret. Det kan vara det som är boven. I filtret bildas nyttiga bakterier som hjälper till att bryta ner farliga bakterier. Gör bara rent filtret om det är dålig sprutt i det. Själv nöjer jag mig med typ en gång i halvåret.

            Kolla upp dina fiskar här på zoopet och se hur stora de blir som fullvuxna, räkna grovt med en centimeter fullvuxen fisk per liter vatten så ser du om du har för många. Det finns även andra faktorer som spelar in på mängden fisk, till exempel om de behöver grottor eller har höga krav på stora revir.

            Matningen tycker jag verkar okej för din del. Själv brukar jag ge mycket mat, men så är mina fiskar av den större varianten

            Har du kanske några elaka fiskar som bråkar med de andr? Fiskar kan bli ihjälmobbade eller ihjäbitna.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


            Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

            Kommentar

            • Fred fish
              • July 2004
              • 120

              #7
              Mysaan, då tycker jag du ska skaffa dig 25 Oscar Nej då, jag ska inte vara elak, men man kan inte räkna "antal fiskar" utan måste mäta på andra sätt. 1 cm fisk/L vatten är ett annat sätt att räkna på. Det sättet är inte perfekt, men bättre än att räkna antal fiskar iaf.
              240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
              190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)

              Kommentar

              • mohlin
                • January 2004
                • 1487

                #8
                Ser de frisimmande ut såhär nånting (färgerna kan variera)?
                http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=301 (Pansarmal)

                Varför skulle malarna inte räknas in??? Jag begriper mig inte på djuraffärer. Man kan inte räkna "antal fiskar", det har att göra med vad fiskarna behöver i vattenvolym och hur stora de blir.

                Vad är det för tester du använt? När gjorde du det? När du skiftar vatten, häller du i kallt eller varmt?

                Och så det där som Peter skriver. Tänk på det.

                Kommentar

                • Mysaan
                  • November 2004
                  • 138

                  #9
                  Tack för alla svar!

                  Angående rengöring av filter. Mitt filter är väldigt skitigt varje gång jag gör rent det men då kanske jag ska testa att kolla efter 2 veckor i stället och se då.

                  Angående mina frisimmande så ser det ungefär ut som ilänken men de har som silver/guldiga ränder eller 1 bred sådan rand mitt på kroppen. Jättefina är de i alla fall. Fast i länken stod det att man skulle ha typ 6 st av dem minst och på zooaffären sa de att man kunde ha bara en sådan om man ville.

                  Angående min ansistrus kan hon då leva ensam eller bör man egentligen ha två?

                  När jag byter vatten så försöker jag att tempererar det så att det har ungefär samma temp. som det vattnet som är i akvariumet.

                  Ska kolla upp hur stora mina fiskar blir i fullvuxen storlek så ska jag räkna på det där som ni sa.

                  Någon av er som vet frågan om svärdbäraren och hur man ser om en sådan är gravid?

                  HUr ser man vad som är hona och hane av zebrafiskarna?
                  www.mysaan.net Smycken för alla

                  Kommentar

                  • Mysaan
                    • November 2004
                    • 138

                    #10
                    Nu blev jag arg ju!!!!
                    Hur kan affären ha rekommenderat mig att köpa bara 1 metallpansarmal och ha den i ett 54 liters akvarium?????

                    När jag läser om den här inne så står det att den ska leva i ett 60 liters akvarium och att det är en stimfisk som man ska ha minst 6 stycken av.

                    Trodde man kunde lita på affären när man som nybörjare kommer in och köper ett nybörjarpaket. *Suck*
                    www.mysaan.net Smycken för alla

                    Kommentar

                    • jorgen41
                      • December 2002
                      • 2087

                      #11
                      Du behöver bara rengöra filtret när du märker att "utblåset" blir sämre.
                      http://www.aquascapes.webhop.net
                      http://jorgensblog.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Mysaan
                        • November 2004
                        • 138

                        #12
                        okej!

                        Då ska jag vänta ett tag nu att rengöra filtret.
                        www.mysaan.net Smycken för alla

                        Kommentar

                        • ViZiR
                          • December 2003
                          • 490

                          #13
                          Du bör aldrig lita på affären, de flesta, kanske 85% vet inte vad de talar om eller så försöker de lura dig att göra dig av med pengar på sånt ditt lilla akvarium inte klarar av..
                          <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
                          </font id="Comic Sans MS"></b>

                          Kommentar

                          • Labeth
                            • September 2004
                            • 533

                            #14
                            Ursprungligen skickat av ViZiR
                            Du bör aldrig lita på affären, de flesta, kanske 85% vet inte vad de talar om eller så försöker de lura dig att göra dig av med pengar på sånt ditt lilla akvarium inte klarar av..
                            90% av all statistik är påhittad just i det tillfället det sas =)
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

                            Kommentar

                            • Fred fish
                              • July 2004
                              • 120

                              #15
                              Men det är alltid åtminstone 99% rätt att besöka en riktig akvariebutik istället för t ex någon av de stora kedjorna (nämner ingen vid namn)!
                              240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
                              190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...