Lite nybörjarfrågor och funderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #16
    Du vet att guldfiskar vill ha minst 250 litersakvarium va?? Det är enligt mitt tycke djurplågeri att hålla dom i så små kar.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Marit
      • September 2004
      • 244

      #17
      Tropfrog!
      Vikken tur att jag inte har guldfiskar då!!!!
      Guldbarber nämnda tidigare Guldisar=guldbarber.
      Men du får ju förlåta mina amatörmässiga smeknamn på mina firrar!
      105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #18
        Man får passa sig om man råkar säga fel så att det tolkas att man ha slöjstjärtar i små skålar...
        Jag brukar kalla mina siamesiska algätare enbart för siameser men då kan folk tro att jag menar kampfisk...
        Det blir så lätt påhopp på detta forum. tyvärr, för denna sida är mycket bra, man råkar skriva klumpigt och det tolkas fel. Vi skriver nu på "mitt första akvarium" och jag tycket att experterna här på zoopet måste tänka på detta. Topfrog kunde ha frågat om det rörde sig om slöjstärtar. De är också tråkigt att få svaret sök istället. Tänk om alla sökte då skulle det ej funnits något forum häller. Förlåt om någon känner sig träffad jag bara behövde skriva detta för jag blev lite irriterad....
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • Marit
          • September 2004
          • 244

          #19
          Bra skrivet Solbacka!
          Jag var kanske slarvig, men eftersom jag hade nämnt Gulbarber tidigare i inlägget så tänkte jag inte längre.
          Och precis, vi som skriver här är nybörjare faktiskt. Jag ville bara försöka göra det bästa för mitt akvarium, därför frågade jag då jag inte lyckades hitta nån tråd på det jag sökte. Men jag kanske inte söker nogrant nog.
          105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #20
            Att söka på forumet är en konst i sig... och jag måste erkänna att jag, trots alla års surfande på detta forum ibland misslyckas med sökningarna också. Man måste pricka rätt med sökorden och stava perfekt... men så är det ju med alla sökningar... Jag hör till dem som också rekommenderar sökning i första hand när jag vet att informationen finns i flera tåtar. Anledningen till detta är att den som har en fråga får svar snabbare genom att finna en massa "färdiga" tåtar i stället för att vänta på att alla som vet något om ämnet ska svara... det går alltså fortare att få svar...
            Dessutom finns det ju vissa saker som man känner att man har svarat på "tusen" gånger, och då kan det kännas rätt tungt att skriva ner allt ännu en gång...

            Vad gäller Guldisarna så var det olyckligt... jag läste också fel först... Det har varit mycket "slöjstjärtstjafs" på sistone och förmodligen såg Topfrog rött bara vid ordet Guldis...

            Jag hoppas att du hänger kvar här Marit och inte hänger upp dig på oss gamlingars klantighet för mycket. Vi sitter ju på det här forumet en hel del och svarar på mycket... så ibland kan det bli lite snett...

            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • Marit
              • September 2004
              • 244

              #21

              Tack, det tänker jag göra!
              Det finns så mycket bra info att få här, jag hoppas ju en dag bli lika duktig som ni!
              Saken är den att jag blivit totalt "fiskbiten"! Trodde aldrig att det skulle vara så här kul, och att fiskar faktiskt har personligheter! Kan bara tacka min lyckliga stjärna att detta forumet finns, så att såna som jag kan få hjälp av såna som er, missförstånd till trots!
              Tack!
              105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #22
                Jag kan inte heller förstå att man kan bli så fiskbiten, skaffade första akvarium innan jul, fick igång det vid nyår och det bara ökar på....
                Fast levandefödda ska jag sluta med, det är inte roligt när fiskar dör hela tiden...fast de ynglar ju så hemskt så det tar tid innan alla är borta. Kanske ska man sälja...
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #23
                  Det jag ser som ett enormt problem på detta nybörjarforumet är att det är just här vi "rävar" blir utskällda för ditten och datten. Jag har haft 5 stycken riktiga kontroverser med folk som har skyllt mig för både det ena och det andra här. Ibland undrar jag om det inte beror på att folk är nya för forum och inte van vid det skrivna språket. Redan i denna tråden är jag missuppfattad 2 gånger, trots att jag bara vill väl och hjälpa till. Just "mitt första akvarium" har blivit ett ställe där inga erfarna akvarister håller till. Och det kan väl inte vara meningen? Som det är idag så vimlar det av dåliga tips från nybörjare till andra nybörjare istället för som menat vara ett ställe för goda tips från erfarna till nybörjare. På detta sättet kan det bli svårt att som menat undvika alla nybörjarmisstag. Jag måste säga att det är ett tag sedan jag skrev här pga alla missförstånd som sker just här. Jag vill bara hjälpa till, men jag tycker inte att det är värt det när folk hoppar på varje inlägg.

                  Visst var det jag som missupfattade denna gången, men det kan ni väl inte kräva att jag skall veta att guldfisar betyder guldbarber. Detta forumet vimlar av stavfel och jag är en av dom få som accepterar dom som dom är. Men hur i hela.....Skall jag kunna veta om det är ett stavfel eller ett egenpåhittat namn på en annan fisk?
                  Tack för mig.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Marit
                    • September 2004
                    • 244

                    #24
                    man kan fråga!

                    Äh! kan vi inte bara låta det vara. Jag ber om ursäkt om jag missuppfattade dig, Topfrog. Var lite överkänslig kanske...
                    Vi gör en deal?!
                    Jag är tydligare och du fortsätter att vara snäll?
                    OK?
                    /Marit
                    105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #25
                      Jag gör mitt bästa, det är allt jag kan lova.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • heljis

                        • June 2003
                        • 1150

                        #26
                        Tjaa du Marit, det var länge sen jag gick i skolan nu... matten är väldigt rostig, mycket rostigare än jag trodde när jag skrev mitt tidigare inlägg
                        Om vi säger att du ställer karet på "framsidan", så det blir som en pyramid, så vill jag veta
                        1) höjden från basen till toppen
                        2) "bredden" på basen.

                        Är det inte så man räknar ut arean på en rektangel? Herregud, jag som tänkt läsa vidare matte till nästa höst. illa illa.
                        Och sen vill jag veta höjden på själva karet, som du sa var 50 cm.
                        Aja, hoppas det hjälper dig på traven Marit..

                        Mvh. Martin
                        Martin Heljedal

                        They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                        Kommentar

                        • elinor
                          • February 2003
                          • 1323

                          #27
                          <font color="blue">Tja, heljis</font id="blue">.... Som blivande mattelärare så måste jag nu bara undra lite försiktigt vad det är du skall räkna ut egentligen? *ler* Är det arean på en av Marits akvariesidor eller är det volymen på henne kar?

                          Om vi säger att du ställer karet på "framsidan", så det blir som en pyramid, så vill jag veta
                          1) höjden från basen till toppen
                          2) "bredden" på basen.
                          Jag har lite problem med att försöka "se" hur den pyramiden ser ut. *ler igen*
                          Man ganska enkelt räkna ut volymen på sitt kar genom att ställa upp denna beräkning:

                          <font color="blue">Bottenarean • Höjden = Volymen</font id="blue">

                          Bottenarean= sidan • sidan på botten
                          och höjden är höjden från botten och upp till karets överkant.
                          Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

                          Kommentar

                          • gogar
                            • November 2003
                            • 365

                            #28
                            Jo, visst, men är det pyramidformat får du väl ändå dividera med 2 för att få volymen? l*b*h/2. Eller hur var det nu, blivande matteläraren?
                            Mvh Håkan
                            - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

                            Kommentar

                            • jackson
                              • September 2003
                              • 1242

                              #29
                              För att få ytan på en triangel så tar man b * d / 2 (b = bredd, d = djup, ej höjden). För att få volymen av akvariumet så tar man triangelytan * h (h är akvariets höjd).

                              Jag antar att bottenytan ser ut ungefär så här
                              b = 7
                              xxxxxxx
                              xxxxx
                              xxx
                              x

                              d = 4 (dvs den "raka" kanten till vänster, inte den långa lutande kantens längd, som även kallas hypotenusa)

                              Dvs volymen för akvariumet blir då som gogar skriver b * d * h / 2. Om alla måtten är i dm så blir volymen liter (eftersom 1 liter är 1 dm3). Är måtten i cm måste volymen delas med 1000 för att få den i liter (annar får vi volymen i cm3).

                              (Universitetslektor i datavetenskap, om jag får skryta )
                              (Om det nu är något att skryta om )
                              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                              Kommentar

                              • Marit
                                • September 2004
                                • 244

                                #30
                                HEJ alla mattehjärnor!
                                JAg häpnar över alla termer ni svänger er med! En annan kan inte ens räkna ut.... nåt. =)
                                Jag skrev in dom mått jag vet i början av tråden, mer uppgifter än så har jag inte tyvärr. Men det skulle ju klart hjälpa om någon av er kunde Försöka.....
                                Nu ska jag åka och skriva en gramatiktenta i engelska (också blivande lärare, fast i eng och italienska). Är precis hur nervös som helst!
                                /Marit
                                (eftersom det är ett vinkelkar borde man väl kunna räkna ut volymen på de två rektanglarna och sen lägga på triangeln i mitten?
                                105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...