Lite nybörjarfrågor och funderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marit
    • September 2004
    • 244

    Lite nybörjarfrågor och funderingar

    hej!
    jag läste runt lite här på zoopet, och såg många diskussioner om hur man fixar sitt eget innefilter... Är det nåt man bör göra, för att det helt enkelt inte finns köpe-produkter som är nog bra, eller är det en kostnadsfråga? jag har just nu bara ett litet kar (45 liter) med en pump som följde med i paketet. Jag tycker att filtret och hela pumpmekanismen i det slammar igen väldigt, det är liksom slemmigt efter bara nån dag. Även "propellern" är halv igensatt. Borde jag byta ut det eller?
    Angående frigolit. Jag har ett helklaskar (ingen ram med botten direkt mot möbeln). Ska jag sätta frigolit under det tycker ni, eller ska jag låta det vara eftersom det är ganska litet?
    Har möjlighet att få ett akvarium utan tillbehör av en bekant. Ganska udda modell. Det är byggt i vinkel, med båda sidorna ca en meter långa, och ca 50 cm högt. Det har stått ute sista åren, och på somrarna har det förvarats rudor i det (fråga mig inte varför). Är det något jag borde tänka på om jag ska fixa det? Hur kollar jag silikonet? Hur vet jag hur pass kraftig möbel som behövs under det? Borde jag ha två (eller fler) pumpar med tanke på vinkeln? Fler tips och råd? Vet inte heller vilka firrar jag vill ha.... Tror det går att få så himla snyggt!
    Phu, många frågor. Hoppas ni kan komma med tips! /Marit
    105 liter blandad kompott, mest levandefödare....
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Köp pump/filter.
    Frigolit under burken bra.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Har du provat att söka på forumet? De flesta svaren på dina frågor finns redan.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Marit
        • September 2004
        • 244

        #4
        oj sorry... men jag kunde inte hitta nåt som riktigt passade.... men jag ska akta mig för att fråga här i onödan.
        105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

        Kommentar

        • heljis

          • June 2003
          • 1150

          #5
          Ursprungligen skickat av Marit
          oj sorry... men jag kunde inte hitta nåt som riktigt passade.... men jag ska akta mig för att fråga här i onödan.
          Nej, det tycker jag inte att du ska göra. Utan nya frågor skulle ett forum bli ganska dött, eller hur?
          Fråga på, det finns inga dumma frågor! (dock väldigt dumma svar ibland *wink*)

          Mvh. Martin
          Martin Heljedal

          They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

          Kommentar

          • Karon
            • January 2002
            • 3170

            #6
            Ibland vill man göra sina egna innerfilter (ytter med för den delen ) av den enkla anledningen att man tycker det är kul att hålla på och mixtra och hitta på nya (eller redan påhittade ) lösningar.
            Att det ofta blir bra är ju bara en bonus .
            Att ett litet filter i ett litet kar slammar igen så snabbt kan säkert ha flera orsaker som kanske inte löses bara för att man skaffar ett större filter.
            Jag har en granne som säger att han måste göra rent sitt Fluval 1+ som han har i ett litet akvarium mest varje vecka för att det skall fungera, medan jag inte gör rent mina småfilter mer än kanske var eller varannan månad, kanske ännu mer sällan.
            Tunn frigolit eller liggunderlag under helglasakvarier är helt klart att rekomendera.
            Har man nyfikna och klåfingriga barn eller bara tycker att frigoliten inte pryder sin plats kan man klä kanten av den med gaffatejp eller annan motsvarande.
            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

            Kommentar

            • Marit
              • September 2004
              • 244

              #7
              Hej!
              Tack för svaren!
              Och ja, jag har två små klåfingriga barn, men ett liggunderlag borde ju funka, tycker jag.
              Vad det gäller filtret, så få jag se hur det går.... Har rengjort det igår, och nu helt plötsligt är det världen fart på pumpen. Nu funderar jag på om jag måste dra ner effekten för det verkar väldigt strömmande i karet nu. Jag har läst att svärbärare gillar det, men de andra kanske inte är lika förtjusta?!
              MVH/Marit
              105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

              Kommentar

              • heljis

                • June 2003
                • 1150

                #8
                Du behöver inte dra ned effekten på pumpen. Däremot verkar det märkligt att den slammar igen så fort. Vad är det för pump? Hur många l/h pumpar den?
                Du skriver att du har svärdbärare i ett 45liters. Det är nog i absolut minsta laget för svärdbärare. Vad har du mer för fiskar? Det gäller att inte överbelasta karet med för mycket/för stora fiskar, då kan filtret mycket väl slamma igen på nolltid!

                Det andra karet verkar helt klart intressant!
                Känn på silikonet, är det "mjukt" och elastiskt ska det vara ok. Höll det tätt när rudorna var i det lär det göra det med andra fiskar med

                Vad jag förstår så är det ett hörnakvarium din bekant har? Jag tror inte att du behöver två pumpar/filter pga vinkeln, men ibland kan det var bra att ha två olika pumpar om karet är väldigt stort. Hur många liter är det på tro? (Om du inte kan/vill räkna ut volymen själv så kan jag göra det åt dig - med en lite bättre beskrivning av karet och dess mått.)

                Mvh. Martin
                Martin Heljedal

                They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                Kommentar

                • Marit
                  • September 2004
                  • 244

                  #9
                  Hej!
                  Ja, jag är urusel på matte, så jag tänker inte ens försöka mig på att räkna ut volymen (nu när jag har en som erbjuder sig!).
                  Akvariet är format som en vinkelhake, om du förstår, och framsidorna få "benen" är vardera 1 meter ungefär. Jag tror att det är 50 högt och 50 djupt, men mitt ögonmått kan svika mig.Jag vet inte hur jag annars ska beskriva det.
                  Angående mitt andra kar, så vet jag nu att det är för många/för stora firrar i det, men det "skojiga" är att jag fick det rekommenderat från zooaffärenn att ha den här mängden. Hon sa till och med att jag inte alls hade mättat mitt kar än! (jag är ju nybörjare så jag visste ju inte bättre). Nu har jag ju alla fiskar, så jag behöver ett till, för inte vill jag göra mig av med några.
                  /Marit
                  105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    oj sorry... men jag kunde inte hitta nåt som riktigt passade.... men jag ska akta mig för att fråga här i onödan.
                    Var kom detta missförstånd ifrån? Varför inta försvarställning när jag försöker att hjälpa till?


                    Angående mitt andra kar, så vet jag nu att det är för många/för stora firrar i det, men det "skojiga" är att jag fick det rekommenderat från zooaffärenn att ha den här mängden. Hon sa till och med att jag inte alls hade mättat mitt kar än!
                    Hon har klart rätt i att du inte mättat ditt kar ännu. Du kan ha mycket mer fisk i ditt kar, akvarieaffärens akvarium borde vara ett bevis för det. MEN, jag tror att det kan bli väldigt svårt att klara ditt kar i längden med det filtret. Skall man ha mycket fisk så måste man anpassa filtret och vattenbytena efter det.

                    Jag själv fyller inte mitt kar med fisk för att mitt estetiska sinne sätter stopp långt, långt innan karet gör det. Det är helt enkelt fult med akvarieaffärsfulla kar, det är inte naturligt.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Marit
                      • September 2004
                      • 244

                      #11
                      Hej Tropfrog!
                      Håller med om att det inte är snyggt med alldeles fulla kar. Just nu tycker jag att det är jäkligt fint i mitt, fiskarna går bra ihop både till utseende och sätt... Det är ju bara det där med filtret. Men eftersom jag ändå har ett nytt på g, alltså kar, så får jag fixa detta med täta filterrengöringar så länge, tills jag kan flytta på ett par... Har tänkt flytta mina guldbarber till det ny, samt utöka med flera individer så jag får ett mäktigt stim. Guldisarna leker för övrigt som tokiga idag, om jag tolkar dom rätt.
                      105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

                      Kommentar

                      • solbacka
                        • January 2004
                        • 3952

                        #12
                        Jag gjorde eget innerfilter därför:
                        1. svårt att hitta ett bra filter till mitt kar
                        2. ville ha det så billigt som möjligt.
                        Kanske borde alternativ 2 varit nr.1
                        350l Diskus 275l SA växt
                        100l tanganynika
                        Min dagbok Mina bilder
                        Min alldeles egna zoon

                        Kommentar

                        • Marit
                          • September 2004
                          • 244

                          #13
                          Måste fråga en sak till...
                          Jag har bestämt att lägga ett liggunderlag under akvariet...
                          Ska jag flytta fiskarna och ta ut vattnet då, eftersom jag antar att det blir för riskabelt att flytta med innehåll... Hur ska jag göra? Lägga fiskarna i hinkar tillsamma´ns med vattnet, så att det blir samma vatten när dom flyttar tillbaka eller?
                          105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

                          Kommentar

                          • Black_666
                            • October 2003
                            • 475

                            #14
                            Spara 30liter av de 45 så ska det nog gå bra, som ett större vattenbyte bara
                            Black Molly

                            Kommentar

                            • solbacka
                              • January 2004
                              • 3952

                              #15
                              Kan du inte tömma ut drygt hälften av vattnet så slipper du håva upp fiskarna? Flytta det försiktigt så det ej blir skvalp så går det bra. Akvariet är ju ej så stort.
                              350l Diskus 275l SA växt
                              100l tanganynika
                              Min dagbok Mina bilder
                              Min alldeles egna zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...