Och hur verkar den här fisksoppan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joad
    • August 2004
    • 242

    #16
    Oj så mycket samlad kunskap. Nu blir jag alldeles förvirrad. Är inte risken stor att guramisarna käkar upp räkorna? De verkar vara lite i största laget för mina nerver. Uppdatering, dvärgguramin verkar både snygg, liten och överkomligt skötbar. Jag är generellt skraj för att centimeter/liter-förhållandet ska spricka. Det ska villigt erkännas att jag på den här nivån inte har några tankar på förökning, här snackar vi överlevnad. Jag räknar inte med att tetrorna ska stimma, de får göra vad de vill. För att återgå till mitt tidigare bud: 15 tetror, 2 ciklider, pecoltian och räkor. Är det orealistiskt, dumt, fult eller skulle det rent av en klant kunna klara av dem utan att det ser för j****gt ut?
    130L
    För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

    Kommentar

    • cool
      • October 2002
      • 1869

      #17
      det tycker ja kommer att se fint ut.
      bara en liten fråga tomascikliderna e dom yngel eller lite större när du köper dom??
      Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
      NY MSN:t__skate@hotmail.com
      Skorpion och amfibie fantast

      Kommentar

      • shpend
        • August 2002
        • 2010

        #18
        Dom är väl normal storlek (4-5cm och upp)

        Kommentar

        • cool
          • October 2002
          • 1869

          #19
          tänkte annars kan va lite svårt att se köns skilnader på ungdjur ibland så om man köpte en grupp o lät dom para ut sej
          Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
          NY MSN:t__skate@hotmail.com
          Skorpion och amfibie fantast

          Kommentar

          • joad
            • August 2004
            • 242

            #20
            Ja jag vet då inte! Jag befinner mig på önskelistestadiet. Kanske kunde gå att ordna ett byte framöver, om nå'n annan oxå fått dubbelt fast av motsatta könet mot mina.
            130L
            För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

            Kommentar

            • shpend
              • August 2002
              • 2010

              #21
              Dom är tillräckligt stora för att man ska urskilja könet på dom.

              Kommentar

              • cool
                • October 2002
                • 1869

                #22
                det e inte säkert shpend
                Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                NY MSN:t__skate@hotmail.com
                Skorpion och amfibie fantast

                Kommentar

                • shpend
                  • August 2002
                  • 2010

                  #23
                  Så var det när jag köpte dom.

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #24
                    Om du gillar utseendet på lykttetra kan du titta på kilfläckstetra också. Jag har haft såna och tycker dom är väldigt fina. Dessutom stimmade dom hela tiden utan att vara ihopskrämda. Dom är rätt lugna av sig. Olika tetror beter sig på olika sätt. En del sorter stimmar inte alls medan andra gör det mer som små. Beror väl lite på inredning och cirkulation också verkar det som.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • joad
                      • August 2004
                      • 242

                      #25
                      Hur ser din inredning och cirkulation ut, och vad har du mer i akvariet?

                      Vad tror du om mitt ciklid-tetra-mal-räk-koncept? Jag får väl i första hand räkna med att se cikliderna och tetrorna, medan de övriga två arterna städar åt mig på natten.

                      Kilfläckarna var tydligen tom så lika att ordet Lykttetra dyker upp i beskrivningen av Kilfläckstetra. Klipp & klistra ...
                      130L
                      För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                      Kommentar

                      • Holmby
                        • February 2004
                        • 1118

                        #26
                        Räkorna syns på dagtid om man inte har alltför aggressiva fiskar, för har man det så gömmer räkorna sig. Malen vet jag ingenting om.

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #27
                          Du kan googla fram kilfläckstetra någon annanstans ifrån så får du se. Jag hade dom i flera år men sen dog dom ut av ålder tror jag, och jag skaffade inte några fler. Jag har t ex testat koppartetror också och dom stimmar inte alls. Dom är rätt stökiga överhuvudtaget och bråkar faktiskt med andra fiskar en del. Men inte kilfläckarna. Kilfläckarna, mina, verkade gilla lite lagom med cirkulation för dom stod ofta i utblåset i ett stim när dom inte letade mat. Just i det karet hade jag ett bottenfilter, pumphuvudet pumpade 1200 l/h och karet var på 200 l. Jag hade ancistrusar och corydoras också. Vill bara ha snälla fiskar ;-). Nu har jag kardinaltetror i ett kar och små smycketetror (nannostomus marginatus) i ett annat. Smycketetrorna vill ha lugn och ro och stimmar inte. Snälla, vackra, pigga och små.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            #28
                            Kollade på Zoopets fisklista och kilfläckarna finns med. Men du måste klicka på just kilfläckstetra på den första sidan du kommer till efter sökning för att få upp bild och fakta.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • joad
                              • August 2004
                              • 242

                              #29
                              Jodå jag har nog redan hittat beskrivningen här. Men läs hela kilfläcksbeskrivningen. Mitt i alltihop står plötsligt "Lykttetran är en fredlig stimfisk som ...".

                              Jag känner igen fenomenet. Man sitter och matar in identisk information flera gånger, klipp och klistra som sagt.

                              Kanske kilfläckarna kan trivas med pecoltian, den gillar ju tydligen lite snurr på vattnet i akvariet. Ska vi säga Thomasciklid-Kilfläckstetra-Prickig peckoltia-Amanoräkor
                              130L
                              För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                              Kommentar

                              • cool
                                • October 2002
                                • 1869

                                #30
                                det tycker ja låter som en bra blandning
                                Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                                NY MSN:t__skate@hotmail.com
                                Skorpion och amfibie fantast

                                Kommentar

                                Arbetssätt...