Och hur verkar den här fisksoppan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joad
    • August 2004
    • 242

    Och hur verkar den här fisksoppan?

    Hej

    Hjälp en nybörjare. Hur verkar den här kombinationen:

    6 st Zebrafiskar, 6 st Rio- eller Lykttetra (inte båda), 2 Thomasciklider och städpatrullen 1 st Prickig peckoltia och 5 Amanoräkor.

    Jag vet inget om räkorna, mer än att de ska vara känsliga mot metaller, att de är allätare och att de finns i en butik i min lilla stad. Alla fiskarna verkar föredra samma pH-värde, och 25°C verkar varken vara för varmt eller för kallt för någon fisk i gänget.

    Kommer den genomströmning som peckoltian vill ha att ta kål på någon av de andra firrarna, och med vilken manick uppnås den lämpligen i ett 150L akvarium?

    Räcker 6 zebror respektive tetror, eller blir stimmen för glesa? Jag vill undvika trängsel, och räknar man med en centimeter/liter verkar det inte bli överbefolkat.

    Zebrorna vill ha grovt grus och cikliderna vill ha grov sand eller fint grus. Måste jag välja en av fiskarna? Jag vill ha växter i akvariet. Förslag på sandtyp? Tetrorna föredrar dessutom mörk botten...

    Tack på förhand
    Anders
    130L
    För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.
  • Fawkes
    • February 2004
    • 246

    #2
    Kommer den genomströmning som peckoltian vill ha att ta kål på någon av de andra firrarna, och med vilken manick uppnås den lämpligen i ett 150L akvarium
    skulle gissa på 150l ;-)

    Mvh /Anna
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      I det lilla karet skulle jag satsa på bara en stimfisk och då 15-20 st till att böjra med. Man brukar räkna att ett stim bör innehålla minst 10 fiskar... så det blir för lite som du har funderat. Dessutom kommer du att upptäcka att även 10 fiskar blir ett ganska "futtigt" stim...
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • joad
        • August 2004
        • 242

        #4
        Ja, 150L.

        Zebrorna går kanske bort då'rå.

        Något om de andra punkterna?

        Ska kanske gå på Lykttetror, så färgen på gruset inte behöver vara avgörande? Då räcker det med något som cikliderna och växterna gillar.

        Tack
        Anders
        130L
        För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

        Kommentar

        • cool
          • October 2002
          • 1869

          #5
          skaffa dej
          20 lykttetror
          4 tomas ciklder(som får para ut sej)ellr nån liten dvärgciklid från sydmerika så får du ett biotop akvarie.
          2 Peckoltior
          Botten material rådasand växter typ svärsplantor e snyggt i amazonas akvarier.
          Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
          NY MSN:t__skate@hotmail.com
          Skorpion och amfibie fantast

          Kommentar

          • shpend
            • August 2002
            • 2010

            #6
            Det räcker nog med 2st thomasi ciklider (hona+hane).

            Kommentar

            • joad
              • August 2004
              • 242

              #7
              Va' skönt. Trots cool's biotopidé är jag ganska sugen på räkorna. Jag är inte så nogräknad, och dom ser ganska tuffa ut där dom kajkar omkring.

              15 tetror, 2 ciklider, pecoltian och räkorna? Nästa bud

              Vad om cirkulationen. Tar Peckoltia-snurren kål på nå't annat i karet, och vad använder lämpligen man för att få strömt vatten?
              -Anders
              130L
              För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                I pumpväg skulle jag skaffa ett ytterfilter som kör sisådär 600 liter... och kanske ett litet innerfilter mest för att kunna få lite extra snurr på ytan (Eheim aquaball... näst minsta storleken kanske).
                Jag tror inte att några av dina fiskar kommer att lida i den snurren... men hur det är med räkorna vet jag inte...
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • Holmby
                  • February 2004
                  • 1118

                  #9
                  Mitt bud är att du skall hoppa över cikliderna.
                  Du skall nog inte räkna med riktiga stim av dina stimfiskar. Oftast stimmar dom fint när dom är nya i akvariet, sedan sprider de ut sig vind för våg.

                  Jag vet inte om någon Guramisort kan bli elak nog för att driva ihop småfiskarna till ett stim, men det kan säkert någon Guramifantast svara på.

                  Peckoltian klarar sig säkert utmärkt utan att du ställer till med storm på bottnen. Det räcket säkert med den cirkulation du får från ett rejält tilltaget filter. (Som T.Nancy säger)

                  Kommentar

                  • shpend
                    • August 2002
                    • 2010

                    #10
                    Jag har haft dvärggurami med neontetror, dom brukade inte ens bry sej om varandra. Neontetrorna brukar hålla till i bakgrunden för det mesta och guramin framme.

                    Kommentar

                    • cool
                      • October 2002
                      • 1869

                      #11
                      det ja mäst tänkte på om joad skulle köpa fyra ciklider för att para ut sig e att det brukar funka bättr en att köa en hona o en hane det e lite som att gifta bort en ku.
                      men ja tycker ditt akvarie kommer funka bra me dom fiskarna du vill ha.
                      Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                      NY MSN:t__skate@hotmail.com
                      Skorpion och amfibie fantast

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        Gurami är ju mera känsliga för cirkulation än tomasciklider... förstår inte riktigt varför han skulle hoppa över dem?
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • cool
                          • October 2002
                          • 1869

                          #13
                          håller me nancy vaffö ska han skippa cikliderna tror no mer dom kan skapa mer respekt så tetrorna stimmar en guramis gör.
                          Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                          NY MSN:t__skate@hotmail.com
                          Skorpion och amfibie fantast

                          Kommentar

                          • shpend
                            • August 2002
                            • 2010

                            #14
                            Guramisar brukar vara rätt lugna (förutom när dom leker). Thomasi cikiderna är lite mer revirhävdande och dom skrämmer nog upp neontetrorna lite så att dom bildar stim.

                            Kommentar

                            • Holmby
                              • February 2004
                              • 1118

                              #15
                              15 tetror, 2 ciklider, pecoltian och räkorna? Nästa bud
                              Han frågade ju efter nästa bud! Mitt bud var att spola cikliderna pga att ciklider kan vara stökiga. Han får naturligtvis själv välja hur han vill göra.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...