Snigel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #16
    Fredrikakesson: Jag tror nog att det fungerar men är personligen lite feg för att testa.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • shpend
      • August 2002
      • 2010

      #17
      Prova att inte mata på ett tag då kommer nog en hel del snäckor/sniglar försvinna.

      Kommentar

      • Tjosan
        • January 2004
        • 75

        #18
        Jag har platy och black samt silver molly i karet nu. Äter någon av dem snäckor ifall jag krossar dem?

        Har inte sett någon mer snäcka efter den jag plockade bort igår, så jag kan ju hoppas att det inte blir så många fler...

        Kommentar

        • shpend
          • August 2002
          • 2010

          #19
          Det är bara början. Du ser en först sedan efter 1 vecka så kommer det komma upp en del. Vissa platy och mollys käkar dom om du krossar. Jag vet att guppy tycker om att käka krossade snäckor/sniglar.

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #20
            Erik:
            Jag menade inte illa, jag har följt Tjosans trådar sen hon började ställa frågor och hade precis läst tråden ang Kalle Anka och nick, upplevde just då att sedan pajkastningen har det blivit väl mycket att gammal är äldst och vet bäst, vilket inte stämde så bra i sammanhanget. Kolla tidpunkten för inlägget, något trött och något svårt att sova denna klibbiga natt. Känn dig inte påpassad av mej, det vill jag absolut inte. Jag har stor respekt för dina kunskaper och erfarenheter. Har läst många av dina inlägg och du har även hjälpt mig i många trådar vilket jag känner stor tacksamhet över.

            Ber om ursäkt för att tråden fick denna utveckling. Inga mer kommentarer från mej häri!
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Snäckor i akvariet är snarast något att eftersträva. De äter en del foderrester och luckrar upp bottensanden. Får man för många snäckor i akvariet så är det i stället ett tecken på att det är för mycket skräp i akvariet (för mycket mat, dålig rengöring etc) och då bör man istället åtgärda detta istället för att ta bort snäckorna (utna dem hade det varit ännu värre).
              Om jag inte har snäckor i något av mina akvarier så ser jag till att "plantera in" några.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • embliz
                • October 2004
                • 88

                #22
                Nu till en kanske fånig fråga.. men :P here goes

                Hur många snäckor är "för många" (ca)?
                1+1=3

                Kommentar

                • Servant
                  • December 2004
                  • 315

                  #23
                  Ursprungligen skickat av erikthur
                  Sedan slog det mej bara att det var många inlägg för ett akvarium igång på endast två veckor - så jag lade till det som en fråga i inlägget.
                  jag hade över 80 inlägg dagen jag köpte mitt akvarium.
                  t

                  Kommentar

                  • GeCKo
                    • October 2003
                    • 103

                    #24
                    Mina snäckor äter på växterna. Är det normalt? Börjar bli lite less på att plocka 1-5 snäckor om dan nu...

                    Kommentar

                    • okv10
                      • December 2004
                      • 2

                      #25
                      köp några praktbotier så lär dom fixa ditt problem

                      Kommentar

                      • plizken
                        • April 2004
                        • 1293

                        #26
                        Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
                        Snäckor i akvariet är snarast något att eftersträva. De äter en del foderrester och luckrar upp bottensanden. Får man för många snäckor i akvariet så är det i stället ett tecken på att det är för mycket skräp i akvariet (för mycket mat, dålig rengöring etc) och då bör man istället åtgärda detta istället för att ta bort snäckorna (utna dem hade det varit ännu värre).
                        Om jag inte har snäckor i något av mina akvarier så ser jag till att "plantera in" några.
                        Hehee.. Jag har ett 250L kar där fiskarna klart är sekundära. Så fort jag ser en snigel i växtkaret på en affär av en art jag inte har hemma så tigger jag till mig den. Intressanta att se på och ett sagolikt konstigt forplantningssystem. Väldigt få av dom jag har är hårdhänta mot växterna.
                        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                        Kommentar

                        • Diskus_Clabbe
                          • November 2004
                          • 25

                          #27
                          Håller med okv10. Fick en total snigeninvassion i mitt akvarium då mitt filter tjockade ihop medans jag var borta. Köpte 2 Praktier och vipps 3 dagar senare var så gott som alla snäckor/sniglar/kryp borta och Praktbotierna har växt sej dubbelt så stora (från 3cm till 6-7cm) på en månad, Vinn Vinn Sittuasion.

                          //Claes

                          Kommentar

                          • embliz
                            • October 2004
                            • 88

                            #28
                            Ursprungligen postat av okv10
                            köp några praktbotier så lär dom fixa ditt problem
                            Plockade bort 9 st den 29:e dec, men nu ser jag ingen :>

                            Tack för era svar
                            1+1=3

                            Kommentar

                            Arbetssätt...