Snigel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tjosan
    • January 2004
    • 75

    Snigel

    Mitt akvarium har varit igång i drygt två veckor nu och idag hittade jag en första snigel (som jag givetvis plockade bort). Finns det något jag kan göra för att hindra fortsatta snigelproblem? Går det att se vilken av växterna som hade snigeln med sig?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Kort svar Nej och Nej.
    Ett råd snäckor är inte så farligt
    Kommer med hobbyn så att säga..

    EDIT medlem sedan januari med 47 inlägg och sitt "första akvarium" (?) igång sedan endast två veckor???
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Tjosan
      • January 2004
      • 75

      #3
      Trist att jag inte kan göra något åt sniglarna - de är ju inte alltför roliga att titta på... men jag får väl stå ut med dem och plocka bort de jag ser.

      Stämmer att mitt akvarium endast varit igång i två veckor, men planeringen av det har pågått ett bra tag.... Har varit flytt och renovering av lägenhet i vägen - ville inte krångla med flytt av akvarium, så jag väntade med det :-)

      Kommentar

      • fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

        #4
        Enda sättet att få bort dom är med gift.Om du ska prova med det så är nog rätt tid NU innan dom hinner föröka sig
        Fredrik

        Kommentar

        • Tjosan
          • January 2004
          • 75

          #5
          Hmmm... nu fick jag lite att fundera över. Gift låter inte så lockande att hälla ner i mitt aldeles nystartade kar... Är rädd att jag skadar inte bara sniglarna, utan även fiskarna. Men nu vet jag iaf att det finns alternativ till att endast plocka bort sniglarna.

          Kommentar

          • shpend
            • August 2002
            • 2010

            #6
            Köp någon slags botia dom käkar sniglar.

            Kommentar

            • Susanna
              • July 2004
              • 215

              #7
              om du lägger ett salalds blad där i under natten så samlas nog alla sniglar där och då är det lätt att ta bort dom
              såvida inte dina fiskar tycker om kaninmat så...

              Kommentar

              • jackson
                • September 2003
                • 1242

                #8
                (*besserwissermode on*
                Det är troligen snäckor, inte sniglar, du har
                *besserwissermode off*)
                Snäckor kommer med växterna, och om man inte vill få med sådanna så räcket det inte att plocka bort snäckorna från nyinköpta växter. Dels missar man lätt nya, och sedan så fin det snäckägg. En lösning på problemet är att doppa alla växter som skall i det snäckfria akvariumet i ett alunbad.

                Alunbad:

                Ta och doppa växter i ett alunbad (alun köpes lämpligen på apoteket). Blanda 1 tesked per liter vatten. Lägg i växterna i fem minuter (längre om växterna tål det, tåligheten är olika). Nu har ägg och snäckor dött. Skölj av växterna noga innan de lägges i akvariumet.

                Notera att snäckorna även finns i sanden. Så om man vill starta om ett snäckfritt akvarium, så baka sanden i ugnen någon timme. Alunbad för all teknisk utrustning skadar heller inte. Glöm inte bort rensköljningen av alla saker som varit i alunbadet.

                För att lugna personer som är rädda för kemikalier. Alun används även till att lägga in gurkor.
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Ursprungligen skickat av erikthur
                  EDIT medlem sedan januari med 47 inlägg och sitt "första akvarium" (?) igång sedan endast två veckor???
                  Om du nu tar dig sån tid att kolla upp medlemmarnas vara eller icke vara (andra gången nu...), varför tog du dig inte tid till att läsa inläggen som medlemmen hade gjort? Då hade det inte varit några konstigheter. Vad jag har förstått så har denna medlem hittat zoopet INNAN akvarieanskaffningen och ställt mycket förståndiga frågor. Lite snabb att döma där Erik eller vad menade du?

                  Till Tjosan:
                  Låt snäckorna vara, de gör nytta för de tar hand om gamla matrester och alger. Om det skulle bli alltför många är det dags att sätta in åtgärder.

                  Nonsens-kunskap: Man använder alun i hemmagjord play-doh-lera så det är inte så farligt.

                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • Karon
                    • January 2002
                    • 3170

                    #10
                    Alunstift används för att stoppa blödande raksår.
                    Finns det fler användningsområden (anti-perspirant kanske) ?
                    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                    Kommentar

                    • Fiskaren
                      • March 2004
                      • 166

                      #11
                      Hej
                      Jag hade också problem med sniglar när jag startade mina akvarium. Handplockade bort de jag såg. Fick sedan rådet att skölj alla växter som jag köpte i kallt vatten, särskilt rötter och på undersidan av bladen. Har inte sett till någon snigel sedan dess.
                      Allt är vårt att prova.
                      Lycka till!

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Ursprungligen skickat av Lenmar
                        Om du nu tar dig sån tid att kolla upp medlemmarnas vara eller icke vara (andra gången nu...),
                        ... Lite snabb att döma där Erik eller vad menade du?
                        Varför känner jag mej plötsligt påpassad...
                        Jag svarade snabbt och enkelt och valde medvetet att inte ens sätta på "besserwissermoden" (se Jacksons inlägg).
                        Sedan slog det mej bara att det var många inlägg för ett akvarium igång på endast två veckor - så jag lade till det som en fråga i inlägget.
                        Kanske du själv var lite snabb att döma eller???
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • gogar
                          • November 2003
                          • 365

                          #13
                          Lite beroende av vad du har för fiskar kan du med hjälp av pekfingret göra snäckmums till fiskarna. Många fiskar äter krossade snäckor med god aptit. Krossa inte för många åt gången bara, då fiskarna kanske inte hittar dem och de ligger kvar och ruttnar i akvariet.
                          Mvh Håkan
                          - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

                          Kommentar

                          • peppito
                            • December 2003
                            • 1612

                            #14
                            Lenmar: jag såg det mest som ett observant konstaterande från Erikthur. Jag tycker nog att svaret är ganska korrekt. Kanske dock i kortaste laget dock

                            Det är svårt att se vart snäckorna är (i alla fall äggen) och det är inte mycket man kan göra åt dem vad jag vet. Att försöka plocka dem är väl nästan enda lösningen. Men man kommer ju inte direkt åt snäckornas ägg.

                            Klart man kan alltid skaffa botior som är snäckätare. Det är nog det enda rådet jag kan ge. Och plocka alla snäckor man ser. En del botior kan dock vara rätt stökiga.
                            "du ångrar bara det du inte gjorde"

                            Kommentar

                            • fredrikakesson
                              • November 2003
                              • 1363

                              #15
                              Jag tror ändå på gift spåret med risk för at få på nöten.Har haft ett elände med sniglar i grönsaks landet.Men det gick att få ner antalet med hjälp av avklipta ölburkar fyllda till hälften med öl.Snigeln kröp dit tog sig en klunk blev packad och druknade.Hela burken va full vareviga morgon.hehe.Tror dock inte att det funkar i akvariet.Tant Nancy hade snigel sanerat i en annan tråd som jag tror att jag startade.Leta efter den
                              Fredrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...