Måånga akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    • November 2003
    • 724

    #46
    Ursprungligen skickat av gogar
    Förvisso är lek inget mått på att allt är väl. Men du kan ha lika goda förutsättningar i ett mindre akvarium som i ett större, beroende på vattenbyten, planering och filter et c. Så säg inte att de MÅSTE vara uttråkade bara för att de leker i en liten hink.
    Du verkar inte alls ta hänsyn till fiskarnas beteenden, agressivitet eller hur revirhävdande de är... Det är det allra viktigaste för storleken på karet. Sen om man lyckas hålla vattnet rent eller inte, det är en helt annan fråga.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • svein
      • June 2003
      • 114

      #47
      Du verkar inte alls ta hänsyn till fiskarnas beteenden, agressivitet eller hur revirhävdande de är... Det är det allra viktigaste för storleken på karet. Sen om man lyckas hålla vattnet rent eller inte, det är en helt annan fråga.

      Det jeg alltid unndrar meg i slike debatter som dette vedr. storleken på et kar er flg: Hvem kan nøyaktig fortelle meg hva en "trivseladferd" for en fisk er?? Altså, hvilke detaljer skal man se etter for å finne dette ut.

      Et eksempel: Jeg har en Killis, en Fundulosoma thierryi som er ca. 3-4 cm, jeg har en trio i et 15 liter med tett beplantning og torv i bunnen (det nærmeste jeg kommer biotopen til denne art.

      De fungerer utmerket sammen, ingen tegn til agressivitet
      De spiser svært godt: levende for: bananfluer, mygglarver, daphnier, moina, samt frossent oxhjarta.
      tørrfor gir jeg selvfølgelig ikke
      Fargene er strålende
      De avler selvsagt hele tiden.
      Såå, det hadde vært kult om noen av dere som har diskutert kan gi med at vitenskapelig råd på anpassad adferd??

      Jeg konstaterer gang på gang i slike debatter, at det er svært liten vitenskap som kommer frem.
      Mitt utgangspunkt er at alle akvarister har for små akvarier! Det er prisen vi må betale for at vi skal holde på denne hobbyen, og som et eksempel, slipp et 700 liter i en eller annen biotop, malawisjøen som amazonas, spørsmålet er hvor mange av fiskene som ville holdt seg innenfor en 700 l ramme.

      Mitt peong er at man skal være forsiktig med å utbasunere hvem som har rett innenfor denne hobbyen, og jeg vet at de svært erfarne akvaristene arbeider hardt for å gi fiskene det beste utgangspunkt, uansett om det er en 20liter eller en 1000 liter.
      Men som sagt, jeg tar i mot gode adferdkriterier!!
      Svein
      I always fight for the fighter
      http://home.c2i.net/svein_antonsen/

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #48
        Såå, det hadde vært kult om noen av dere som har diskutert kan gi med at vitenskapelig råd på anpassad adferd
        Självklart så finns det ingen exakt definition - över detta är det OK, under är det fel.
        Och även om det skulle finnas en sådan i en given situation för en viss art så skulle det uppstå tusen undantag från denna.
        Sedan finns det ju andra parametrar att ta hänsyn till som vilket vatten man har, hur man matar, vilka de andra fiskarna är etc. etc. etc.

        Men innebär då allt detta att man skall strunta i hur folk håller sina fiskar tills någon vetenskapligt har bevisat att det är fel att ha 4 guldfiskar i en 5 liters skål.
        Jag anser inte detta, utan de REKOMMENDATIONER som bl.a. finns här på zoopet är avsedda som vägledning till vilken storlek en viss fiskart minimum behöver - dessa rekommendationer skall kombineras med ett rejäl dos gnutta förnuft samt egen erfarenhet.

        Om man enbart skulle ge råd som har en strikt vetenskaplig bas här på zoopet så kan man lika gärna lägga ner sidan eftersom sådana är ytterst ovanliga.

        Eftersom det inte finns någon evig sanning i frågor som dessa skall man självklart inte skälla ut folk eller kalla någon djurplågare för att denne råkar ha fiskar i ett akvarium som är mindre än Zoopets rekommendationer men samtidigt måste man föra en diskussion i ämnet eftersom det helt klart är så att väldigt många håller fiskar i akvarier som är alldeles för små för att de skall ges ett acceptabelt liv.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • swetrot
          • April 2003
          • 966

          #49
          Jag tycker Zoopets rekomendationer är bra. De speglar ganska väl det utrymme som behövs för att något av fiskarnas naturliga beteende skall kunna studeras. Utrymmet anger också vad som behövs för att fiskarna skall kunna "motionera" ordentligt.

          Likväl så är det bara rekommendationer, och ingen lag. Det finns många andra åsikter och synpunkter än de Kjell ger. Trots att jag inte är så gammal som akvarist har jag exempelvis hört föredragshållare rekommendera att man stänger av filtret på natten så att fiskarna får sova. Ingen annan har någonsin föreslagit något sådant, men han som gör det har friska fiskar som ständigt leker.

          Så, är det så oerhört fel att ha guppy i ett 35l-kar, trots att 40l rekommenderas? Nej, det är det inte, så länge man vet vad man håller på med. Men på Zoopet är det många som inte alls vet vad man håller på med. Nybörjarfrekvensen är hög. Och då är rekommendationer som ger nybörjaren lite marginal att göra fel bra att ha.

          Därför tycker jag att det är vettigt att vi fortsätter rekommendera nybörjare vad som står på skötselråden, att vi fortsätter berätta om att fiskar leker och blir fler. Och det är inte som när man får en lillebror, bara ett yngel som kommer, utan tiotals, ibland hundratals.

          Men kanske skall vi också försöka berätta att om man har ett väl inkört akvarium med minst ett år på nacken, om man har tid att sköta sina akvarier med vattenbyten, bottensugning, filterrengöring etc 52 veckor om året utan undantag för semester eller så, då kan man belasta akvariet mycket mer. Precis man gör i Zoo-butikerna. Men marginalerna om något går fel blir med ens väldigt små. Däremot kan aldrig ett hur stabilt akvarium som helst få bli förevändning för att man stoppar ned fiskar som knappt kan vända sig i akvaret.

          Här får Zoohandlarna också skärpa sig, och inse att om de skall sälja stora fiskar får de skaffa akvarier i den storleksordning som behövs. Tyvärr ser man allt för ofta stora, dyra, fiskar gå lång tid i akvariebutiker i alldeles för små akvarier.

          Kommentar

          • svein
            • June 2003
            • 114

            #50
            Eftersom det inte finns någon evig sanning i frågor som dessa skall man självklart inte skälla ut folk eller kalla någon djurplågare för att denne råkar ha fiskar i ett akvarium som är mindre än Zoopets rekommendationer men samtidigt måste man föra en diskussion i ämnet eftersom det helt klart är så att väldigt många håller fiskar i akvarier som är alldeles för små för att de skall ges ett acceptabelt liv.
            Da har du forstått mitt poeng Kjell, og jeg tenkte faktisk ikke på deg:-)
            Mitt poeng med dette er at man ikke kan være bombastisk i sine uttaleser, også på et nett hvor svært mange leser, da ingen egentlig kan si hva den optimale fiskeadferd er. Nå har vel vi to drevet med denne hobbyen like lenge, og for meg kan det å drive en 30 liter være vel så <b>riktig</b> som å drive et 500l, spørsmålet er vel hva man "putter oppi det" samtidig hvordan man skjøtter denne kunstige beholderen.
            Min "uro" for denne hobbyen er all vannskjøtsel som finnes i de tusen hjem, og da tenker jeg på manglende kunnskap, ikke bare størrelsen.
            Ha en god kveld i Sverige
            mvh Svein

            I always fight for the fighter
            http://home.c2i.net/svein_antonsen/

            Kommentar

            • Spijer
              • February 2004
              • 226

              #51
              Ursprungligen skickat av erikthur
              men att sätta ihop kuhliålar med malawi tror jag inte på.
              Jag har dock ingen personlig erfarenhet av detta...
              anledning ?

              Kommentar

              • Susanna
                • July 2004
                • 215

                #52
                detta är ganska sjukt egentligen..varför ställa massa olika svar och frågor HÄR när man kan skapa nya frågor på nåt annat håll? jag menar..äh, vad vet jag :P

                Kommentar

                • gogar
                  • November 2003
                  • 365

                  #53
                  Ursprungligen skickat av Zaphi
                  Ursprungligen skickat av gogar
                  Förvisso är lek inget mått på att allt är väl. Men du kan ha lika goda förutsättningar i ett mindre akvarium som i ett större, beroende på vattenbyten, planering och filter et c. Så säg inte att de MÅSTE vara uttråkade bara för att de leker i en liten hink.
                  Du verkar inte alls ta hänsyn till fiskarnas beteenden, agressivitet eller hur revirhävdande de är... Det är det allra viktigaste för storleken på karet. Sen om man lyckas hålla vattnet rent eller inte, det är en helt annan fråga.
                  Nej, jag tog inte hänsyn till det i just det här exemplet, nej. Det var inte menat att innefatta alla typer av fiskar och deras beteende utan som ett rent påpekande. Jag ser det heller inte som en rekommendation, då det är bättre, enligt mig, att ta i litet i överkant hellre än i underkant när man ska köpa akvarium. Påståendet gäller bara det som sägs ovan, inget mer....
                  Mvh Håkan
                  - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

                  Kommentar

                  • Black_666
                    • October 2003
                    • 475

                    #54
                    föresten har jag undrat lite över dessa rekomendationer, om det står att en fisk behöver 80cm och 150L, men samtidigt är en stimfisk.... hur mycket plast ska man då uppbringa till ett stim på 10-15 fiskar? 1500L för 10 fiskar? eller går det med låt säga 900L? Eller? Det känns lite luddigt för mig, men i min värld blir ett stim som en större fisk (om de nu stimmar som de ska...) Te.x 10 neontetror som stimmar blir som en större fisk, men är fortfarande neontetror. Lite svårt att förklara, men om en neon behöver 50cm och 45L borde det bli ett ramaskri om någon håller 20neontetror i 120L, eller är det som jag har misstänkt att det mer handlar om just rekomendationer, måttet 1cm fisk/L vatten? Men gärna mer vatten? För mina neontetror har gått och blivit större än artbeskrivningen, likadant med mina blackmolly, guppy, platy osv, dom blir klart större än de "borde". (Det är därför jag håller på att skaffa fler/större akvarium till dem, så de får växa fritt) En fisk i ett förlitet akvarium, blir den ens långlivad? Om den blir det, blir den då större än genomsnittet?
                    Black Molly

                    Kommentar

                    • swetrot
                      • April 2003
                      • 966

                      #55
                      Du har missförstått de där rekomendationerna lite. Varje fisk behöver inte den angivna volymen, utan arten behöver den volymen för att trivas där. I övrigt går det rätt bra att räkna med 1cm fisk för 1l vatten, åtminstone om vi pratar små fiskar. Stimfiskar brukar man kunna ha fler utav, kraftigt reproducerande fiskar skall man ha mindre av så att det finns plats för yngel.

                      Kommentar

                      • Black_666
                        • October 2003
                        • 475

                        #56
                        Precis som jag misstänkte... Det är ju inte helt klart på den fronten.
                        Black Molly

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #57
                          Jo men självklart är det så att om det står i artbeskrivningen att neontetran behöver minimum 45 liter och 50 cm så behöver 30 neontetror ett akvarium som är minimum 1350 liter och minimum 15 meter långt det förstår väl alla
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Black_666
                            • October 2003
                            • 475

                            #58
                            men Kjell då, tänk på alla som är humorbefriade
                            Black Molly

                            Kommentar

                            • Mcoist
                              • May 2003
                              • 296

                              #59


                              HEHE det akvariet hade jag velat se..

                              Så hade man fyllt det med valisniera och så haft tävling hitta fisken och vinn.. HEHEH



                              Rekomendationerna är ett bra kompliment till det sund aförnuftet.

                              Jag kan tillägga att vissa rekomendationer är kanske lite i att ta i och vissa är lite i underkant enligt min mening.

                              Tex många malawiciklider har en rekomenderad storlek på 130 liter och liknande medans det är i min mening för litet kar för alla malawiciklider med tanke på sitt aggresiva betende nästan alltid någon fisk som får rikligt med stryk om man holler malawi i så små kar. har även dåliga erfarenheter av vissa malawi med just den storlekens mått mätta som 130liter i ett 222liters vilket jag tycker är ett minimum för malawi. vi snackar vuxen fisk nu.

                              Däremot så har jag en lekgrupp på 4 st frontosor som skall ha minimum 500 liter i 375 liters akvarie vilket funkar mycket bra ingen agressivitet mellan fiskarna och sällan att dom gör hellängds rejs i karet utan dom 150 cm räcker aldeles utmärkt efterssom fiskarn mer eller mindre bara glider rundor.

                              Men sammanfattat så är det ett bra mått så att man har ett litet hum om hur mycket yta en fisk behöver.
                              4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
                              1st 540L som skall limmas och repareras.

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                              Kommentar

                              Arbetssätt...