Råd till en ny

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    #16
    I ett så litet akvarium som 100 liter skulle jag aldrig ha Siamensisk algätare. De skall vara i stim (minst 6 st), och blir upp till 15 cm stora. Så de är inte lämpliga för akvarium under 300 liter. Det blir 90 liter vatten bara för att rymma dem (enligt 1 liter per fisk-rekomendationen).

    Om du vill ha trådalgsätare, så är några Amanoräkorna bättre, och de fungerar i riktigt små akvarium. De är dessutom riktigt trevliga innevånare. De utför även den uppgift som man brukar ha Corydoras till, äta matrester från bottnen (men man får aldrig glömma att utfodra Corydoras med egen mat, de lever inte på fiskavföring).

    Angående amoniak => nitrit => nitratcykeln. Den drivs av bakterier som behöver tillgång till syre (dvs de förbukar den). Och de förökar sig inte om det inte finns "mat". Och amoniak finns inte i ett akvarium om man inte tillför det (i form av fiskmat, som fiskar äter). Så för att amoniakätarna skall förökas, behöver man fiskar. Dessa omvandlar sedan amoniaken(giftig) till nitrit (giftig). För att sedan nititätarna skall föröka sig, så behöver de nitrit, vilket de får från amoniakätarna. Och de omvandlar då nitrit (giftig) till nitrat (växtgödning, och inte så giftig). För att man sedan skall se till att nitritnivån inte blir i giftiga nivåer, så byter man 30%-50% vatten i veckan. Så vattenbyten är främst till för att hålla en låg nitrithalt (detta om man har ett bra biologiskt filter med många bakterier). Inte att städa bort slammet som bildas i bottengruset (det kan man låta vara, det finns nyttiga bakterier där med, räcker att städe det som ser skräpigt ut på bottenytan). Det tar ungefär 4-5 veckor innan man har en full bakterieflora.

    När man startar ett nytt akvarium eller gör en storstädning av akvariumet, som man inte bör göra mer än vart annant- vart tredje år, eller mer sällan, så finns inte bakteriefloran i rätt mängd. Så då måste man byta vatten lite oftare (men inte så mycket) för att hålla ner nivåerna på amoniak och nitrit. Samt mata försiktigt, kanske bara varannan dag. Det är ju därifrån amoniaken kommer, så om man reducera matningen, så kommer man att undvika att det blir för mycket av amoniak och nitrit.

    För att försäkra sig om låga nitrinivåer, så bör man skaffa en Nitrit-test. Ta en vätsketest. De som består av testpapper brukar visa helt fel, bla pga att de är lagrade för länge. Så de är i allmänhet helt värdelösa när det gäller nitrit och nitrat. Vätsketesterna kan verka dyra, men är ganska dryga ändå. Så över en längre tid är de inte så mycket dyra, och de fungerar för akvarium, vilket inte papperstesterna gör.
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    • gogar
      • November 2003
      • 365

      #17
      Varför salt alls? De flesta mollys du köper i butik idag har aldrig levt i närheten av bräckvatten. De klarar sötvatten fint (de kan leva i bräckt vatten, och saltet kan hjälpa mot vissa fensjukdomar, men de behöver det inte) och kampfisken gillar inte saltet.
      Mvh Håkan
      - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

      Kommentar

      • drifter
        • June 2004
        • 133

        #18
        mina fiskar går också upp till ytan. men dom värkar filtrera hela ytan efter mat :P

        Kommentar

        • SöoS
          • July 2004
          • 93

          #19
          Mina mollys går också upp till ytan då och då, det är nog ingen större fara med det. Jag har sett guldfiskar dö i dåligt vatten, de blev först fruktansvärt slöa och hängde sedan strax under ytan hela tiden. Det är väldigt stor skillnad mellan det och mina mollysars livliga simmande längs vattenytan i vad som förfaller vara jakt på mat (eller en joggingrunda?).

          Kommentar

          Arbetssätt...