Råd till en ny

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Billy
    • July 2004
    • 28

    Råd till en ny

    Hej. Jag köpte mitt första akvarium för en vecka sedan. Ett 100 liters. Har haft det igång i fem dagar nu med växter och aqua safe i. Idag köpte jag mina första fiskar, 3 Ballongmolly och en kampfisk hane. Ny som jag är har jag ju inte släppt dessa fiskar med blicken på tre timmar nu och det som oroar mig är att molly´sarna ofta går upp till ytan, som om dom försöker hämta lite luft. Kan det vara för lite syre i vattnet ?? Borde jag göra ett vattenbyte ??
    Jag har en Fluval 2 plus pump som pumpar för fullt strax under ytan som ni rekomenderar.
    Varför började jag inte med detta tidigare för ??
  • Zaphi
    • November 2003
    • 724

    #2
    Se till att ha bra cirkulation och en hel del ytrörelse, det är så som syre dras ner i vattnet. Då skall det inte vara några problem med syret.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Morpheus
      • February 2003
      • 673

      #3
      Det tar ett tag innan akvariet "mognar". Jag läste i en akvariebok där det stod att det kvittar hur mycket olika ämnen man än häller i akvariet kommer det alltid ta 36 <b>dygn</b> innan akvariet "mognar".
      Det är värt att vänta den tiden innan man sätter in fiskar men nu har du redan gjort det och jag tror att det kommer att gå bra ändå om du är försiktig som du verkar vara.
      Tänk på att blackmolly vill ha lite salt i vattnet annars blir den ganska lätt sjuk, oftast vita pricksjukan. Jag tror att det ska vara mellan 0.2-0.4% salt i vattnet.
      Mvh Anders

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Det är troligen ett helt normalt beteende. Ser fiskarna pigga ut för övrigt?

        Det är inte onormalt att fiskar går upp till ytan.

        Kommentar

        • Billy
          • July 2004
          • 28

          #5
          Jodå, dom ser ut att bete sig normalt för övrigt. Kanske bara jag som är lite nojig när jag inte vet riktigt.
          Varför började jag inte med detta tidigare för ??

          Kommentar

          • Billy
            • July 2004
            • 28

            #6
            OK, men tål min kampfisk saltet då ??
            Varför började jag inte med detta tidigare för ??

            Kommentar

            • Måns
              • June 2002
              • 191

              #7
              Jag tycker att du gjort helt rätt, ett akvarium mognar inte om man inte har fiskar i.

              Molly är ungfödare, mina ungfödare (platy och svärdbärare) går gärna upp till ytan och lapar alger. Molly är glada i alger (eller vad det är för något gott vid ytan) och har en mun som lämpar sig för ytätning. Så jag tror inte du behöver oroa dig.
              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=262584&gid=262589

              Kommentar

              • Morpheus
                • February 2003
                • 673

                #8
                Det jag menar med "mognar" är när alla giftiga ämnen har försvunnit, dvs nitrat, amonium och amoniak.
                Mvh Anders

                Kommentar

                • Billy
                  • July 2004
                  • 28

                  #9
                  Tack för dom lugnande svaren. Nu en ny fråga, om ett par veckor kommer jag behöva en städpatrull till dessa fiskar. Vad Är lämpligt ?? Jag vill gärna ha någonting litet men som är ganska aktiv där nere på botten.
                  Varför började jag inte med detta tidigare för ??

                  Kommentar

                  • ShadowDawn
                    • August 2003
                    • 313

                    #10
                    Morpheus : Nitrat är inte farligt i rimliga doser, tvärtom är det nödvändigt för växterna.
                    Du kanske menade nitrit???

                    Billy :
                    Corydoras är bra bottenstädare som ska hållas i stim. De tål dock inte salt och äter inte alger.



                    + många fler....


                    Otocinclus är små, men bra algätare. Dock är dem lite känsliga, speciellt i början.




                    Amanoräkor är små och gör inget väsen av sig. Dem är dock väldigt bra algätare som även äter tofsalger

                    Ancistrus är en ca 13cm stor algätare som dock kan bli lite grinig på äldre dagar. Är förövrigt en lättlekt fisk, så skaffar du en hane och en hona kan du räkna med yngel.
                    Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

                    Kommentar

                    • fredrikakesson
                      • November 2003
                      • 1363

                      #11
                      Hej

                      Jag skulle rekommendera 2 st ancistrus och några siamesiska algätare.Se bara till att du verkligen får siamesisk algätare och inte den falska varianten
                      Fredrik

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        Varför så många algätare fredrik? Bättre med en Ancistrus och ett gäng Corydoras då... Ancistrusar för alger och Corydoras för matrester... hmmmm, du skulle ha salt i va? Då går det inte med Corydoras... Kuhliiålar kanske???
                        Hur som helst, det blir inte mera alger i ett 100 liters än att 1-2 Ancistrus fixar undan det..... får du dessutom en av varje kön så har du snart flera hundra Ancistrusar i städpatrullen :-)
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • fredrikakesson
                          • November 2003
                          • 1363

                          #13
                          Jo anlednigen är att siameser käkar tofs alger.Vet inte om ancistrusar gör det.Min gör det iaf inte
                          Fredrik

                          Kommentar

                          • SöoS
                            • July 2004
                            • 93

                            #14
                            0,2 - 0,4% salt... Är inte det väldigt mycket? Jag har 0.1%, det var vad mina Mollysar hade i butik (1dl salt på 100 liter akvarium). Ställer det inte andra krav på utrustning/akvarium om man har nära nog bräckt vatten i det?

                            Kommentar

                            • spaceace
                              • February 2003
                              • 257

                              #15
                              Om du ska ha bräckvatten så får du ösa i 1-2kg salt i 100 liters karet.
                              Min zoon
                              Mitt fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...