Uppstart av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #16
    Och vad var det för Ph värde då?

    Kommentar

    • NÖS
      • July 2004
      • 12

      #17
      Om jag inte kommer ihåg helt fel så var det 6.4

      Enligt databasen vill guppyn ha 7-8 vilket kan förklara det hela...
      Resten av fiskarna hade 6 som nedre gränsvärde.

      Kommentar

      • sammy
        • March 2004
        • 282

        #18
        Måste tyvärr meddela att även jag har haft stora problem med Guppy, dock inte så extrema som ni, mitt tips är att helt enkelt välja nåt annat. kanske nån fin tetra. Guppys är tyvärr inte längre vad de var, för en femton år sedan hade jag Guppys, och de klarade av i princip vad som helst, men nu för tiden är de sönderodlade och dör som flugor...
        240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
        270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
        54 l. Fiskhotell

        Kommentar

        • klara
          • September 2002
          • 1112

          #19
          Fick ni all fisk i samma påse? Det kan också påverka. Jag låter aldrig butiken blanda olika arter i samma påse, särskilt inte om det finns pansarmalar bland inköpet.
          C. schwartzi och även Adolfoi är ganska ömtåliga så det hade varit bättre att vänta med dessa tills karet är väl ingånget om några månader och då köpa ett större stim av en art, då trivs de bäst.
          Konstigt att de sålde guppy till dig när de såg ditt pHvärde...
          /Klara
          ------------------------
          Min hemsida
          Min zoon

          Kommentar

          • NÖS
            • July 2004
            • 12

            #20
            Fisken delades upp i fyra olika påsar efter art.

            Kommentar

            • klara
              • September 2002
              • 1112

              #21
              Menar det ;O)
              /Klara
              ------------------------
              Min hemsida
              Min zoon

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #22
                Ni verkar ju ha gjort allt rätt med aqutan och nitrivec så det var ju tråkigt. Easy balance har jag aldrig använt men tycker det verkar onödigt. Med så lågt pH som 6.4 så kan det ju vara det som ställde till det. Lycka till i fortsättningen!!

                *håller alla tummar å hoppas resten överlever*

                Jenny
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • NÖS
                  • July 2004
                  • 12

                  #23
                  Nu har även båda Corydoras Schwartzi malarna dött...
                  Detta börjar bli ganska knäckande, känns som man pinar ihjäl fiskarna

                  Nu är det bara dom fiskarna som varit aktivast som är kvar. Förhoppningsvis överlever i alla fall dessa.

                  Kommentar

                  • dgqlof
                    • November 2003
                    • 1344

                    #24
                    Här kommer lite olika anledningar till massdöd. Bedöm själv om något stämmer in på er:
                    - Förgiftning. Vanligast mjukgörare och mögelgifter ur plaster, t.ex. om man fyller vattnet med en ny trädgårdsslang, fel silikon, silikon som inte torkat, inredning av metall.
                    - Rengöringsmedel. Rester av tvål, tvättmedel osv.
                    - Snabba förändringar av pH
                    - Temperatur, över 33C eller under 20C.
                    - Syrebrist (ovanligt nuförtiden)

                    Kommentar

                    • jackson
                      • September 2003
                      • 1242

                      #25
                      Som många skrivit. Pansarmalar är stimfiskar, så där skall du har minst 6, gärna 10 för att de skall komma riktigt till sin rätt. Bara en eller två pansarmal är efter ett tag djurplågeri (men borde inte varit något problem för er). De är även känsliga fiskar, så du bör inte köpa dem först, utan efter en månad eller två. Då är akvariumet igång och bakteriefloran som behövs har kommit igång.

                      Guppyn är även de känsliga fiskar. Det tar ca en eller två generationer innan de blir tåliga. Så prova igen efter en eller två månader med att köpa en eller två hanar och dubbelt så många honor.

                      Nitravec är ok i nystartat akvarium, och eventuellt vattenbytena första månaden. Kolla med nitrittest så att värdet inte blir för högt (Nitravec minskar nitritvärdet, och ökar bakteriefloran).

                      Aquatan är ok i nystartat akvarium, när man släpper i fiskar. Sedan behövs det normalt inte, om du inte har väldigt dåligt vatten.

                      Easy balance skall du inte ha. Om du använder det, så behöver du det i varje vattenbyte. Och det krånglar till vattenbytet i onödan. Skaffa hellre fiskar som passar till ditt vatten. Att pH är lågt nu kan bero på att du inte har några fiskar ännu. Mät pH igen efter att du har haft fiskarna i akvariumet. Om du har i Easy balance när du har fiskar i, så kan förändringen av pH-värdet bli för snabbt för fiskarna, och de dör.

                      Kampfisken SKALL bara vara en hane, men gärna två honor till den.

                      Skaffa sedan inte siamensisk algätare till ett så litet akvarium. De är jättebra algätare, men de blir för stora. Som algätare fungerar möjligen ett par Ancistrusmalar (skäggmalar) eller några ottosar (men ottosarna är även de känsliga, så vänta med dem en månad eller så). Bäst tror jag det är om ni skaffar Anamoräkor till akvariumet. De är sötvattensräkor, och äter alger och fiskmat som ligger på bottnen. Så de är jättebra i nystartade akvarium. De blir bara 4-5 cm långa, så 5-8 st är nog lagom till erat akvarium.

                      Man rekomenderar MAX 1 cm vuxen fisk per liter vatten. Så ta och kolla upp hur stora fiskarna blir som vuxna. De ni köper i zoobutiken är alla ungfiskar, och de blir ofta mycket större som vuxna. Exempelvis siamensisk algätare säljs i storleken 3 cm. Men som vuxna blir de 15 cm. Och de skall has i stim. Så dessa blir 15*6=90 cm. Dvs inga andra fiskar i akvariumet.
                      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                      Kommentar

                      • Susanna
                        • July 2004
                        • 215

                        #26
                        Ursprungligen skickat av jorgen41
                        Ni får nog begränsa antalet arter lite karet är ju bara på 90l.
                        Det är ju inte specielt roligt att ha en fisk av varje art :-)

                        Men 20 - 40 neoner och några Platy plus någon alg ätare typ Flyingfox.

                        L200 kan ni nog stryka eftersom den vill ha starkgenom strömning i karet och den blir ju typ 15-18cm.

                        Hejsan hejsan!

                        jag har oxå nyss fått akvarium men jag har inte sånna där algätare precis.. Kan flying fox va i samma akvarium som guppy och kopparbarb?

                        Kommentar

                        • Holmby
                          • February 2004
                          • 1118

                          #27
                          Hejsan hejsan!

                          jag har oxå nyss fått akvarium men jag har inte sånna där algätare precis.. Kan flying fox va i samma akvarium som guppy och kopparbarb?
                          Ja, det kan dom!

                          Kommentar

                          • Susanna
                            • July 2004
                            • 215

                            #28
                            kanon

                            Kommentar

                            • NÖS
                              • July 2004
                              • 12

                              #29
                              Uppdatering...

                              Nu har vi efter tips från en akvariebutik gjort två 70 % vattenbyten (ett i går och ett i dag). Fiskarna mår numera mycket bättre och har fått sällskap av två kampfisk honor och ytterligare tre Adolf's pansarmalar.

                              Vi kommer ta det ganska lungt framöver och kommer att vänta till nästa månad för att utöka beståndet.

                              Kommentar

                              • jackson
                                • September 2003
                                • 1242

                                #30
                                Jag skulle inte rekomendera flying fox som algätare. Vill ni ha så stora fiskar så köp istället ett stim siamensisk algätare. Siamensis är stimfisk, minst 5-6 st. Flying fox är inte stimfiskar, kan tom vara lite elaka mot andra fiskar, och speciellt mot artfränder. Siamensisk algätare är mycket bättre algätare än Flying fox. Men tänk på att dessa fiskar blir stora, upp till 15 cm som fullvuxna. Mindre akvarium bör sats på Ancistrus (två-tre st, blir upp till 10 cm), ottosar (stimfisk, 6-8 st) eller Anamo-räkor (utmärkta till riktigt små akvarium, gärna ett stim).
                                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...