Uppstart av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NÖS
    • July 2004
    • 12

    Uppstart av akvarium

    Hej

    Jag och min rumskamrat fick ett litet 90 liters akvarium av min mor och hade tänkt fixa i ordning det och placera i vardagsrummet...

    Vi har nu inhandlat lite växter, rötter, sjösten (ca 2-3 mm), lite "större" stenar bl.a. lava- och glassten, samt vattenberedningsmedel. Så karet står nu vattenfyllt sedan i fredags och väntar på att fyllas med fisk tidigast till helgen. Men frågan är vad man ska inhandla?

    Vi har i under våra turer till akvariebutiker fått ihop en lista över fina färgglada fiskar... som följer här nedan:

    x Clown Pleco (Peckoltia vittata)
    Min favorit mal efter den tyvärr allt för dyra zebra plecon...
    Funderar mest om man kan skaffa ett par av dessa och ha i akvariet...

    x Pictus-mal (Pimelodus pictus)
    Hade tänkt mig en 2-3 st av denna

    x Guldgul Pleco (Hypostomus sp. L200)
    Återigen en fin mal... här är bara en mal tilltänkt då jag fick höra att den föredrar att vara ensam.

    x Neontetra (Paracheirodon innesi)
    Klassikern som skulle bli ett stim på en 12-15 exemplar.

    x Fembandsbarb (Barbus pentazona pentazona)
    "Ett litet stim"

    x Dvärggurami (Colisa lalia)
    Ett par

    x Kampfisk hane

    x Guppys
    4-5 stycken kanske

    Vad tror ni om denna uppsättning? Fungerar det med kampfiskar och guppys i samma kar? Är det för mycket fisk för detta kar?

    Tacksam för svar
    Jesper
  • jorgen41
    • December 2002
    • 2087

    #2
    Ni får nog begränsa antalet arter lite karet är ju bara på 90l.
    Det är ju inte specielt roligt att ha en fisk av varje art :-)

    Men 20 - 40 neoner och några Platy plus någon alg ätare typ Flyingfox.

    L200 kan ni nog stryka eftersom den vill ha starkgenom strömning i karet och den blir ju typ 15-18cm.
    http://www.aquascapes.webhop.net
    http://jorgensblog.blogspot.com/

    Kommentar

    • sammy
      • March 2004
      • 282

      #3
      Är inte så "haj" på malar men kampfiskhane och guppyhane kan sluta illa... men man vet ju aldrig. PS. va noga med att introducera några fiskar åt gången så att du får igång bakteriefloran utan missöden... jag skulle ta guppy först och malar sist. (kanske 3-4 veckor emellan dessa)
      240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
      270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
      54 l. Fiskhotell

      Kommentar

      • jorgen41
        • December 2002
        • 2087

        #4
        Pictus-mal kan ni nog också stryka om ni ska ha Neoner eftersom Pictus-mal kan ta småfiskar.

        Ett förslag titta i Art databasen och läs om varje enskild art som ni vill ha.
        http://www.aquascapes.webhop.net
        http://jorgensblog.blogspot.com/

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Kul med nytt akvarium!

          Instämmer lite med föregående skrivare om att begränsa lite. Jag hade nog inte blandat så friskt med så många olika sorter. Pictus-malarna är ju jättefina men behöver stor simyta dessutom kan de knipa småfisken, neontetrorna. Jag tycker att 40 neontetror är för mycket på 90 liter. Lite annan fisk vill man ju ha? 20 stycken hade blivit jättefint. Mina erfarenheter av kampfisk och guppyhane är inte så goda men jag vet att det finns många, MÅNGA, andra zoopettare som har denna kombination och tycker det funkar finfint. Kanske kan det bli för litet utrymme för att båda sorterna skall få spänna upp sig. Kampfisken kan se en rival i de fina fladdrande fenorna hos guppyhanen. Dock tycker jag inte att den stackars kamphanen ska få segla utan sällskap. En liten dam eller två att spänna musklerna för borde han väl få?!?

          Själv har jag dvärggurami som en av mina absoluta favoriter. Den kan bli lite skygg om den får alldeles för stressigt sällskap, då gömmer den sig och kan eventuellt dra på sig sjukdomar till följd av det. Mina bor tillsammans med neontetror, ancistrus, siamesiska algätare och kuhliålar. För tillfället har jag också två praktbotior som är en stor stressfaktor i vårt akvarium. De skall snart få flytta så dvärgguramisarna får en chans att visa sina bästa sidor för sen dom kom så har dvärgguramisarna gått i ide, dessutom har jag gång på gång fått vita pricken för att det blivit så stressigt.

          Lycka till med fiskvalet och återkom gärna med vilka fiskar det slutligen blev. Alltid lika nyfiken på att höra hur andra fick ihop det i sina akvarium.

          De allra bästa hälsningar // Jenny
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • peyman
            • May 2002
            • 416

            #6
            Hej,
            Har själv haft dvärgguramis. Min erfarenhet lärt mig att om den inte kan bygga sitt bo kommer den att stressa ihjäl sig och många av de fiskar som du nämner kommer att förstöra boet. Kampfiskhanar kan ha stora attytid problem. Min gick inte ihop med så många fiskar. Han åt guppies till lunch.
            Måste säga att det är skönt att se att det finns folk som frågar innan de bestämmer sig.
            Peyman Zehtab-Fard
            Uppsala

            Kommentar

            • NÖS
              • July 2004
              • 12

              #7
              Återkommer här med första inköpet...

              Vi var lite ivriga att köpa fisk så vi tog med ett vattenprov till zoo-butiken för "analys", vattnet var bra så dom gav oss klartecken att köpa fisk.

              Vi valde att starta upp det hela med
              10 st blandade guppys
              1 Kampfiskhane (Som bodde i samma akvarium som guppy)
              2 Corydoras Schwartzi
              1 Corydoras Adolfoi

              Det tråkiga är dock att nu på morgonen dagen efter inköpet har alla guppy strukit med och en av C. Schwartzi pansarmalarna ser inte speciellt frisk ut. Kampfisken och C Adolfoi glider omkring och kikar på omgivningen och den andra Schwartzi malen trycker under en sten.

              Jag kan dock tillägga att jag koppade in fiskarna enligt medföljande instruktioner. Och har ej matat dom ännu.

              Vad har hänt med fiskarna? Var det trots allt "dåligt" vatten? Eller har dom kanske dött p.g.a. stress?

              Tacksam för svar
              Jesper

              Kommentar

              • jorgen41
                • December 2002
                • 2087

                #8
                Vad mätte butiken i vattnet ?

                Märktes det några symtom på fiskarna.

                Hur gjorde ni när ni koppade in dom ?
                http://www.aquascapes.webhop.net
                http://jorgensblog.blogspot.com/

                Kommentar

                • NÖS
                  • July 2004
                  • 12

                  #9
                  Vad jag såg av testet var att hon ur ett litet aluminiumrör plockade ut en sticka med kanske 8 olika fält, som jag tror hon doppade i burken med vattnet.

                  Fiskarna simmade runt i början... sen när vi tittade till akvariet några timmar senare låg det tre guppys upp och ned bland växterna. Resten av guppysarna simmade runt som vanligt, pansarmalarna låg under en rot och kampfisken åkte runt bland växterna. Vid 02.00 så var antalet döda guppys 7 och de kvarvarande simmade som vanligt. På morgonen hade resten av gyppyna strukit med. Nu på förmiddaggen har dock malarnas aktivitet ökat och dom har lämnat roten för att simma runt och kampfisken åker fram och tillbaks mellan växterna som vanligt.

                  Vi följde råden vi fick med när vi köpte fisken... d.v.s:

                  1. Lägg påsen oöppnad att flyta i akvariet. Släck gärna belysningen
                  2. När påsen och akvarievattnet har samma temperatur (ca 30 minuter) öppnar ni påsen och tar in max 1 dl vatten. Upprepa blandningen var 5:e minut tills påsen är full (3-5ggr)
                  3. Häll vattnet i en hink genom en håv. Lägg fisken i akvariet.
                  4. Mata inte på tre dagar

                  Kommentar

                  • Norpan
                    • December 2003
                    • 679

                    #10
                    Det är klart att mätvärdena är bra om provet är från ett akvarium utan fiskar, det är först när fiskarna kommer i som det börjar hända saker. Vad tråkigt att fiskarna dog..kan det ha varit så att butikens vatten inte var så bra och fiskarna hade vant sig vid det? (troligen inte om det är en seriös butik) Hoppas det blir bra tillslut i alla fall

                    //Jenny
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                    Grodor..lite trevligare, lite bättre

                    Kommentar

                    • jorgen41
                      • December 2002
                      • 2087

                      #11
                      Mätsticks tester är värdelösa tyvär.

                      Ett råd köp Nitrit test (JBL´s är bra).
                      http://www.aquascapes.webhop.net
                      http://jorgensblog.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

                        #12
                        Hejsan!

                        Åh vad tråkigt med guppisarna!!

                        Corydoras är stimfiskar och behöver ha ett gäng av samma sort som sällskap. Jag har alltid köpt minst tre per gång av mina pansarmalar, egentligen borde jag köpt fler. Håller med Jörgen om att mätstickor är usla!! Sen är jag också förvånad över att affären sålde så många fiskar på en gång till ett nystartat kar och inte rekommenderade dig att köpa några algätare, typ otocinclus eller ancistrus. Jag tycker du skall skaffa dig ett eget nitrit-test. Det är lika viktigt att ha det som att ha mat till fiskarna, eller hur jag nu skall jämföra. Många tycker inte det men det tycker jag.

                        Jag tror inte att nitrithalten varit för hög, snarare att du kan haft för bråttom med att skaffa fisk. Min teori är att vattnet inte kommit igång ordentligt. Har du tillsatt nån bakteriekultur för att få igång vattnet? Typ Nitrivec eller annat? Vattenberedningsmedel (kanske inte lika viktigt men det oskadliggör metaller och verkar avstressande på fiskarna)? Tänk på att salt skadar dina corydoras så undvik det.

                        Jag vill dock påpeka att jag inte är någon expert så jag ha fel. Hoppas nu att resterande fiskar klarar sig och gå till en annan affär för att kolla vattnet nästa gång.

                        Mvh // Jenny
                        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                        Kommentar

                        • NÖS
                          • July 2004
                          • 12

                          #13
                          De medel som tillsatts i vattnet är:

                          x sera Aqutan VBC-stress protection
                          Motverkar stress, binder tungmetaller, neutraliserar klor osv.

                          x sera Nitrivec

                          x TetraAqua EasyBalance
                          Stabiliserar pH och KH

                          Kommentar

                          • jorgen41
                            • December 2002
                            • 2087

                            #14
                            Jag har alltid varit emot att tillsätta en massa vatten berednings medel. Givetvis måste man göra det om man har en massa klor eller koppar i vattnet. Och allt du har hällt i skulle jag nog våga säga inte kan vara bra.

                            Det vattnet tror jag har väldigt konstiga värden :-)
                            http://www.aquascapes.webhop.net
                            http://jorgensblog.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • NÖS
                              • July 2004
                              • 12

                              #15
                              Aqutan och Nitrivec var de medel som Akvarielagret tyckte vi skulle ha... EasyBalance tyckte zoo-butiken som vi köpte fiskarna hos att vi skulle ha p.g.a. det pH värde som deras test gav.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...