När skall man byta vaten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #31
    hej!
    holmby: " Du skall behandla med Sera Aqutan minst en timme innan du behandlar med Sera Nitrivec." varför detta? jag som nyss hällde i båda preparaten... så har jag alltid gjort... eller så länge jag använt vattenpreparat (mindre än ett år). Är detta farligt?
    Finns det någon generell regel gällande antal fiskar i ett akvarium, typ 10l/fisk ? det kanske beror mycket på vilka sorters fiskar man har i akvariet?
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #32
      Finns det någon generell regel gällande antal fiskar i ett akvarium, typ 10l/fisk ? det kanske beror mycket på vilka sorters fiskar man har i akvariet?
      Precis, jag föredrar att se till olika fiskars behov framför generella regler.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #33
        Ursprungligen skickat av lenis3
        hej!
        holmby: " Du skall behandla med Sera Aqutan minst en timme innan du behandlar med Sera Nitrivec." varför detta?
        Se följande länk:
        http://www.sera.de/English/autoframe.htm?url=http://www.sera.de/english/produkte/bio_nitrivec.htm

        Det är helt enkelt rekommendationer från tillverkaren.

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #34
          lenis3: Läs mitt tidigare inlägg i denna tråd, där står det. Om du inte läser inläggen i en tråd, så varför ställer du frågor i den? Det finns en sökfunktion i detta fora. Använd det!

          Det finns en rekomendation på 1 cm fullvuxen fisk / liter vatten. Dvs om en tetra blir 5 cm som vuxen, och du har 10 st, så innebär att 50 liter av vattnet i akvariumet är "upptaget" av tetrorna. Hur långa fiskar blir som vuxna hittar du i fiskbeskrivningen. Notera att det är en rekomendation, inte regel eller lag. Använd sunda förnuftet. Och om du frångår "regeln" se till att du har en motivation, åtminstone för dig själv.
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #35
            100 kr kanske
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #36
              okej har läst det. ursäkta
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • jackson
                • September 2003
                • 1242

                #37
                lenis3: Ingen fara (om du inte gör om det ).
                Ställ däremot gärna frågor om något i svaren är oklart. Då kan man ju alltid förklara närmare, eller förklara på ett annat sätt.
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #38
                  Det finns en rekomendation på 1 cm fullvuxen fisk / liter vatten
                  Det finns många "regler" på hur många fiskar man kan ha i ett akvarium men alla dessa regler är mer eller mindre dåliga. Regeln om 1cm fisk/1 liter vatten som man så ofta hör är dock en av de sämre reglerna eftersom en fisk som är 10 cm ofta väger (ju mer den väger ju mer äter den) betydligt mer än två stycken 5 cm fiskar. Om man går efter vikten väger en 10 cm fisk ungefär lika mycket som 4 st 5 cm av samma art.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...