När skall man byta vaten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NoZ
    • July 2004
    • 272

    #16
    va kan de kosta? hatar va nybörjare de e de värsta jag vät faaaaannn nu e de liv i frågan också!!!!!!!!!!!
    http://s1.bitefight.se/c.php?uid=27783

    Kommentar

    • plizken
      • April 2004
      • 1293

      #17
      Man lär sig av sina misstag. Ingenting har hänt ännu ,

      Ett bra nitrittest kostar runt hundringen men det finns billigare alternativ såsom multiteststickor. Inte så vidare exakta men bättre än ingenting.
      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

      Kommentar

      • NoZ
        • July 2004
        • 272

        #18
        fiskarna verkar må brå pigga och activa inga slumriga eller not matar de sparsamt riktigt sparsamt kom på tanke skal jag byta kanske 50% av vaten varge dag hjälper det mycket mot nitrit topen ni nämde och exakt vad e nitrit topen?
        http://s1.bitefight.se/c.php?uid=27783

        Kommentar

        • plizken
          • April 2004
          • 1293

          #19
          http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Starta+akvarium

          här hittar du lite info .
          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

          Kommentar

          • NoZ
            • July 2004
            • 272

            #20
            så har 4 20 liters dunkar prepade plus jag får en använd filter av kompisar tror ni de klarar sig om jag tar bort 4 skalr och 3 guld???? <b>PLZ HAR VÄRDENS PANIK</b>
            http://s1.bitefight.se/c.php?uid=27783

            Kommentar

            • covenant
              • April 2004
              • 84

              #21
              Jag har aldrig använt några start bakterier eller nått och har på kort tid startat 4-5 akvarier, det viktigaste är att mata väldigt sparsamt. byter man vattnet hela tiden direkt kommer aldrig bakterie floran att bli bra. se bara till att mata sparsamt så ska det ordna sig. sen brukar alltid ett par fiskar att dö ibörjan så. då har du juh kvar sedan ändå. tror de blir perfa bara man tar det med lite sans. mata bara lite lite och sällan första veckorna.
              men jag är också rätt ny på akvarier,så rätta mig om jag har fel.
              detta är vad jag personligen tycker och tror.

              Kommentar

              • plizken
                • April 2004
                • 1293

                #22
                citat:
                <hr noshade size="1">
                sen brukar alltid ett par fiskar att dö ibörjan så.
                <hr noshade size="1">

                onödigt om man kan undvika det.

                Ett använt filter är en bra nödlösning men jag tror fortfarande du bör ha färre fiskar som du sa.
                Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                Kommentar

                • covenant
                  • April 2004
                  • 84

                  #23
                  Ursprungligen skickat av plizken
                  onödigt om man kan undvika det.
                  jag kanske skrev det lite klumpigt, det jag menade var att tex tetrorna har ett bortfall på 50% om man ska tro det folk skriver på forumet.

                  Kommentar

                  • plizken
                    • April 2004
                    • 1293

                    #24
                    Om man koppar in dom ordentligt och ser till att det inte finns några stressmoment så lär inte så många falla bort. Jag fick en uppläxning när jag sa att man köper 100 för att få hem 50 så troligtvis har kvalitén på tetrorna blivit bättre eller så är det kunskapen som har utvecklats hos akvaristerna..
                    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                    Kommentar

                    • jackson
                      • September 2003
                      • 1242

                      #25
                      NoZ: Jag har svårt att ta dig på allvar. Du stavar som om du skriver SMS och skriver dina frågor som om du inte vill ha svar på dem. Nu kan jag förstå att alla inte har så lätt med svenska språket i skriven form. Men försöka kan man ju. Och du, avsluta meningarna med punkt.

                      Till frågan. Det finns många artiklar i http://www.zoopet.com/ och http://www.akvarieguiden.nu/ som handlar om hur man startar ett akavarium. Läs dem!

                      I korta ordalag direkt ur minnet (dvs, jag kan ha glömt något) gäller följande.

                      1) Planera alltid noga inköpen av fiskar och växter. Vissa fiskar vill ha svalare temperatur på vattnet (dvs runt 20 grader, som guldfiskar), medans andra vill ha varmt (dvs runt 27-29 grader, som skalarer). Dessa två fiskarter går inte att ha i samma akvarium om man vill att de skall trivas. Du har köpt sådanna fiskar, så det är ett problem som behöver lösas. Beroende på vilka andra fiskar du vill ha, bör du verkligen lämna tillbaka guldfiskarna eller skalarerna där du köpte dem. Det finns andra aspekter på fiskarn som bör tas i beaktande.
                      Dvs om de blir så stora att de äter upp de andra fiskarna.
                      Om de trivs i stim (minst 8 st) eller skall vara i par eller ensamma.
                      Om de vill ha mjukt (dvs kalkfattig vatten) eller hårt vatten. Eller om de vill ha surt eller basiskt vatten.
                      Det är mycket att tänka på, men nödvändigt om du vill ha fiskar som inte blir sjuka så lätt, och som trivs och även förökar sig.

                      1) Normalt räknar man med 1cm FULLVUXEN fisk per liter akvariumvatten. De flesta fiskar man köper i akvariumbutiker är halvvuxna. Så titta i fiskarkiven över beskrivningar på de fiskar du vill ha och kontrollera hur stora de blir. I ditt akvarium skulle då ca 70 cm fisk räcka. Du hade 14 kardinaltetror (Paracheirodon axelrodi, se http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=475). Det ger 14 gånger 5 cm, vilket ger 70 cm bara de. Så du bör bara ha 8 st av dem, de andra bör du lämna tillbaka till butiken. Dvs du får inte plats med fler fiskar i ditt akvarium. Och detta gäller bara i väl inkört akvarium som är har varit igång i minst två månader. I nystartat akvarium skall du ha ännu färre fiskar. Jag skulle rekommendera dig att först ha 4-8 fiskar. Efter 14 dagar-1 månad kan du säkert ha 10-15 fiskar osv.
                      3) Skaffa 10-15 växter till ditt akvarium (även här beror det på hur stora växterna är). Det är snyggt och de ser till att fiskarna får lite bra gömställen. En rot brukar även vara vackert i ett akvarium.
                      4) Du skall även ha ett filter i akvariumet för att a) se till att vattenytan rör sig så att fiskarna får syre. b) Att filtrera vattnet så att det inte blir dåligt så snabbt. Du vill även ha bakterier i filtret, det kommer efter 3 veckor-1 månad. De är nyttiga och helt nödvändiga för att du skall få ett biologiskt stabilt akvarium.
                      Du behöver inte en luftpump. Luftbubblor är mest dekoration, och ger inte tillräckligt med syre till dina fiskar.
                      5) Om du vill har fiskar som har det varmare än 20-23 grader, så bör du skaffa dig en doppvärmare till akvariumet.
                      6) Växterna behöver ljus. Lysrör är enkla, effektiva och billiga att köpa och att använda.

                      Sedan covenant. Det skall inte behöva dö en enda fisk i ett nystartat akvarium. Isf har du gjort fel, varit för otålig och sätta i för många fiskar för snabbt. Exemeplvis neontetror kan bli upp till 10 år gamla, om de får rätt miljö etc.
                      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                      Kommentar

                      • plizken
                        • April 2004
                        • 1293

                        #26
                        Kloka ord Jackson.

                        Ville bara lägga till en sak. En rot är inte bara dekorativ utan oxå viktig för malar om dom inte får i sig celulosa från någon del av övrig kost.
                        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                        Kommentar

                        • covenant
                          • April 2004
                          • 84

                          #27
                          Ursprungligen skickat av covenant

                          detta är vad jag personligen tycker och tror.
                          jackson, jag skrev aldrig att jag personligen har förlorat någon fisk vid uppstartande av akvarium. men ifall jag kommer ihåg rätt så är det en å annan som har blivit av med lite fisk, och NoZ verkar vara en sådan, no offence NoZ. som jackson skriver så trivs inte guldfiskar och skalarer så bra ihop.

                          men det är bra att du rättar mig.

                          Kommentar

                          • NoZ
                            • July 2004
                            • 272

                            #28
                            Tack 4 alla råd har redan löst problemet ""någorlunda"" skallarer e hos min poolare gold fiskar i en 20 liters skål min 63 l har fåt vaten from en redan aquvarie som har bakterie flora plus halva filtret e from samma aqvarie som vatten den har vatt i gång en sådant 2 år sen min 310l e fårdig bara att dekorera och såta igång den så de blir bakterier.
                            http://s1.bitefight.se/c.php?uid=27783

                            Kommentar

                            • NoZ
                              • July 2004
                              • 272

                              #29
                              hm glömde ofence non taken inga problem tack 4 hjälpen nu sliper non fisk DÖ
                              har en röt har 12 växter skall jag skafa fler? de e rätt så stora. så ni får vätta om 1-2
                              mån om alla har klarat sig TACK!!!
                              http://s1.bitefight.se/c.php?uid=27783

                              Kommentar

                              • NoZ
                                • July 2004
                                • 272

                                #30
                                Hej de har gåt nu 2 veckor sedan upstarten ala fiskar lever och mår bra tack 4 alla råd jag fick de hjälpte verkligen. EN SOM UPSKATAR RÅD!!!
                                http://s1.bitefight.se/c.php?uid=27783

                                Kommentar

                                Arbetssätt...