Avliva!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #16
    Kanske därför det finns så många förvildade huskatter?
    Katter som inte skall gå i avel bör sterilseras, så skulle vi, om inte slippa, i alla fall minska pronlemet med vildkatter.
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • Lenita
      • June 2003
      • 850

      #17
      Jag håller med Jackson. Man bör klara av att avliva själv (och jag är sååå blödig, men det går).
      Fast det rimligaste med katter tycker jag borde vara att man inför ett liknande system som finns på vissa håll i usa. Man kan ta in vildkatter och kastrera + vaccinera gratis. Fast i usa har de ett annat klimat än vad vi har. Huskatt gone wild? Nä, tror inte det. Det är sällan de klarar sig helt på egen hand här i Svedala. I norra delarna är det troligen humanare att avliva katten istället för att låta den frysa/svälta ihjäl. Men då ska man ju inte skaffa katt i första läget heller...

      Tillbaka till avlivning. Någonsin sett en actionrulle? Tips: Bryt nacken av fisken med en kniv, d.v.s. halshugg den med ett snabbt snitt i nacken. Vid halshuggning dör fisken omeddelbart. Vilket är att föredra.
      Inte hålla på att stoppa in i påse bara för att slippa se... eller bedöva... Fisken lider bara onödigt länge. Gör det så snabbt som möjligt.
      Kjells citat från Ola Svensson är mina åsikter helt och fullt!
      ____________________________________
      Pax vobiscum!

      Kommentar

      • Fija

        #18
        Är det inte väldigt stressigt för fisken att bli upphåvad och lagd i påse osv. Är det inte bättre att kanske hålla den i håven i vattnet och klippa av huvet där?

        Kommentar

        • schizo
          • August 2003
          • 259

          #19
          Är det inte väldigt stressigt för fisken att bli upphåvad och lagd i påse osv
          Det är min tanke också därför funderar jag på gift (Samt att vissa firrar har vassa taggar).

          Fast kniven är ju snabbt och smärtfritt.
          - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

          Kommentar

          • Ola paul
            • March 2003
            • 432

            #20
            Fija, då får man ju massa onödigt skit i karet.
            varför hålla på att tjata om detta. Alla har väl fiskat någon gång! Frigör huvudet från kroppen eller bara nacka den som fiskare gör!

            Mvh Ola
            Ola Lindeberg.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

            Kommentar

            • Fija

              #21
              Man får väl ta upp håven snabbt efteråt. Om det är sjukdomar du tänker på så lär de ju redan finnas i vattnet om de är så smittsamma?

              Kommentar

              • Nille83
                • June 2003
                • 121

                #22
                Orka bry sig? Det é ju en fisk, bara man tar död på den snabbt så kvittar det ju hur man gör.

                Kommentar

                • Zaphi
                  • November 2003
                  • 724

                  #23
                  Klippa huvudet av fisken under vattnet? Haha! Släng han i kaklet bara, hur svårt är det? Hålla på greja med saxar och påsar och tidningspapper och knivar förlänger ju bara lidelsen. En fisk som slängs stenhårt i betonggolvet lider inte många tiondelar och det går fort från kar till död..
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • mohlin
                    • January 2004
                    • 1487

                    #24
                    Hur tusan slänger man en tetra i väggen så att den dör? Den är sådär 3-4 cm och väger ingenting. Begriper heller inte hur man skulle hålla den stadigt så att man kan klippa huvudet av den. De är för små.

                    Jag har kört kokande vatten. Riktigt kokande, och enbart slänga i fisken dvs inget extra vatten så att temperaturen sjunker.

                    Om nu folk tycker att detta är ohumant och vidrigt, så tycker jag också att ni ska sluta äta räkor. Och kräftor. Och hummer o andra skaldjur.

                    Kommentar

                    • sammy
                      • March 2004
                      • 282

                      #25
                      Hej!

                      Med småfiskar som tex. tetror, små skalarer små slöjstjärtar osv. funkar det väl bra att lägga dem i plastpåse och drämma till med en klubba eller botten på en glasburk, då krossas ju hela fisken och smärtan kan väl inte va så stor, eller?
                      Själv skulle jag nog slockna direkt om nån drämde till mig med en klubba i huvet.
                      240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
                      270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
                      54 l. Fiskhotell

                      Kommentar

                      • vstojkovic
                        • May 2003
                        • 12

                        #26
                        Outgrundliga äro Herrens vägar.
                        Snart kan man skriva en bok om hur man skall avliva fiskar
                        Kul att se detta brinnande intresse för att på ett så "humant" sätt som möjligt avliva dessa små stackare.
                        För att vara en flitig medlem så får väl jag också dra mitt strå till stacken:
                        Jag brukar hälla ättika i en liten burk eller en påse (Perstorp Ättika 24%, hoppas ingen tar illa upp för lite gratis reklam!)
                        Fisken dör på två röda sekunder och man slipper en massa kladd. Bara att hälla ut firren och ättikan i toan.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...