Avliva!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskis
    • May 2004
    • 6

    Avliva!

    Hur ska jag avliva på ett sätt så fisken dör på en gång. snälla svara!
  • kamandi
    • June 2004
    • 29

    #2
    Vilken sorts fisk är det?

    Kommentar

    • Holmby
      • February 2004
      • 1118

      #3
      <ser fram emot en ny livlig avlivningstråd>

      Kommentar

      • mats41
        • February 2004
        • 593

        #4
        Kan du ge bort fisken till någon.
        Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

        Kommentar

        • Fiskis
          • May 2004
          • 6

          #5
          det är två scalare. dom har bråkat och ena har rufsigt fjäl och den andra har typ inga fennor kvar

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Lägger in ett inlägg av Ola Svensson i en annan tråd
            Jag har grävt rätt djupt i den här frågan den senaste tiden och ny forskning samt EU-regler för försöksdjur säger följande:

            Godkända sätt:
            1. Kapa huvudet
            2. Hårt slag i huvudet. Sedan kapa huvudet alt. dra isär kotorna i nacken (bryta nacken). Det är inte ok att låta bli att skilja huvudet från ryggraden (kapa/bryta). Fisken kan piggna till!
            3. Stor fisk där det ovan inte går ska slaktas dvs. man skär strupen av dem och tömmer dem på blod
            4. Gift (knappast aktuellt för hobbyakvarister)

            Man måste även tänka på stressen som själva förfarandet innebär.

            Ej godkända sätt
            1. Kokning
            2. Frysning
            3. Släppa ut i naturen om den inte är fångad där (dvs. alla akvariefiskar)

            Frysning orsakar extrem stress och flyktreaktin på kallvattensfiskar när det börjar bildas iskristaller på gälarna. Musklerna kan till och med fsta i ett kramptillstånd. Innan vattnet fryser påverkas inte fisken stressmässigt men den dör ju inte heller. Hos utpräglade varmvattensfiskar finns det en ytterligare risk att proteinerna koaguler när vattnet kyls. Detta kan jämföras med att sätta en kastrull på spisen med fisken i och sedan skruva på plattan. Att frysning är förkastligt är nytt för mig och jag har länge trott att det varit ok eftersom det (pga. okunskap) bl a används av tullen samt forskare världen över. Jag planerar att skriva en artikel i ämnet med referenser till påståendena.

            Andra metoder som kvävning på land och nedspolning i toalett är så uppenbart plågsamt så det nämns inte ens.

            Mvh.

            Ola
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • stahl_mikael
              • November 2003
              • 293

              #7
              Du kan ju alltid lägga den i en påse och sen krossa den med en sten tex

              Kommentar

              • Doggosh
                • May 2004
                • 80

                #8
                Gör iallafall INTE såhär:

                Ta en tidning och lägg fisken i tidningen. Lägg tidningen helst på en matta. Nu tar du den största kniven eller yxan du har för att kapa huvudet av den (genom tidningen). När du sedan märker att det vart lite misslyckat, då ska du om och om igen hugga som satan så det går hål även även på undersidan av tidningen så du har fisk över hela din matta.

                Jag har fortfarande fläckar.
                Jag vart på riktigt spyfärdig.
                Stackars mig?
                Mer synd om fisken!
                Vichy Nouveau - Godare än vatten.

                Kommentar

                • cicci_81
                  • June 2004
                  • 51

                  #9
                  Usch... jag vet inte om jag hade kunnat kapat huvudet ens en gång, även om jag antar att det är det skonsammaste...
                  ***********************************************
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=201493

                  Kommentar

                  • schizo
                    • August 2003
                    • 259

                    #10
                    Jag har med framgång använt mig av sax till mindre fiskar.
                    Mycket enklare än förskärare.

                    Ola nämnde att gift var tillåtet, är det någon som har något tips på ett bra gift som inte stressar fisken?

                    Skulle t.ex. CO2 klassas som gift?
                    - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

                    Kommentar

                    • plizken
                      • April 2004
                      • 1293

                      #11
                      Någon som har provat Magnecyl som avlivningsmedel?
                      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                      Kommentar

                      • Nille83
                        • June 2003
                        • 121

                        #12
                        Kör över fisken med bilen?

                        Kommentar

                        • jackson
                          • September 2003
                          • 1242

                          #13
                          Avliva fisken enklast med att placera i påse och slå den med huvudet först i diskbänk. Bryt sedan nacke.
                          Annars är nog halshuggning med kniv det klart snällaste. Har man en vass kniv så kan man placera fisken i en plastpåse (konsum- eller ica-kasse om man vill slippa se fisken) och skära av huvudet genom plasten.
                          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                          Kommentar

                          • jackson
                            • September 2003
                            • 1242

                            #14
                            Om man inte klarar av att avliva sitt husdjur själv (eller ta hjälp från exemeplvis vetrinär), så skall man inte ha djur. Du som ägare har ansvar för djuret, och där ingår förutom bra miljö och foder för djuret, även avliva det på lämpligt sätt för att minska dess lidande.
                            Nej, jag är inte speciellt matcho, men jag är trött på att läsa om alla "djurvänner" som inte tar sitt ansvar. Det inkluderar alla sommarkatter. Om man inte kan ta med sig katterna hem eller ge dem annat hem, så avliva dem. Det är inte meningen att vi skall ha vilda huskatter i sverige.
                            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                            Kommentar

                            • Doggosh
                              • May 2004
                              • 80

                              #15
                              Jag hoppas att du själv hör hur jävla sjukt det låter att avliva alla katter som inte har ett hem.
                              Skulle aldrig kunna avliva en katt, inte för att det skulle kännas äckligt, men eftersom den har en viss intelligens till skillnad från t.ex. fiskar.
                              Vichy Nouveau - Godare än vatten.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...