Tips till fler fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • magic1
    • March 2003
    • 7

    #16
    Du skulle ju kunna köpa typ 3 malar elle nåt

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #17
      Om du skall ha en stimfisk som är mycket lättskött och i allafall hyffsad på att stimma så tycker jag att du skall välja zebrafisk framför tetror. Dom är billigare och mycket enkla. Det ryktas om folk som har odlat dom i dricksglas, men det kanske bara är en myt. Dom kommer också från lite hårdare vatten precis som dina molly. Jag vet inte om det finns någon.

      Efterssom ditt akvarium inte är större så tycker jag inte att siameser är någon bra idé. Även om dom är lätta effektiva och trevliga så behöver dom mer plats. Någon nämnde att siameserna är revirskyddare, men det stämmer inte. Däremot så finns det en annan fisk som är väldigt lit siamensis som beter sig så.

      Nu har du två asiatiska arter, tyvärr så går ju inte siamesisk algätare så du får nog leta efter någon bra sydamerikansk algätare. Jag skulle säga att vanlig ancistrusmal är en het kandidat, mycket enkla fiskar som är hyffsade på att äta alger. Dom är också ganska så enkelt att få yngel på. Ungar älskar yngel.

      Någon sade kuhliål, det tycker jag är en bra idé. Dom är roliga och barn tycker att dom är roliga. Får du större akvarium någon gång så titta lite på praktbotia, ungefär som kuhli, men nästan ännu roligare om dom får gå i stim. Men inte i detta karet dom blir för stora.
      Lycka till.
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Moriarty
        • May 2004
        • 48

        #18
        Ok! Jag håller på som bäst att kolla alla era förslag och jag är mycket inspirerad! Våra Platys lever och mår bra fortfarande så helt fel ute är jag i alla fall inte.


        Why don't you knock it off with them Negative Waves!
        Why don't you dig... how beautiful it is out here?
        Why don't you say say something righteous...
        ... and hopeful for a change?


        Crap.

        Kommentar

        • Holmby
          • February 2004
          • 1118

          #19
          Ett Palettciklidpar ger garanterat liv och rörelse.
          Och säga vad man vill om Palettciklider, de är fina, tåliga och roliga att se på.

          Sebrafisk är också en väldigt tålig fisk. Den ger också liv och rörelse.

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #20
            Palett ciklid.....Ett utmärkt förslag. Trevliga och lätta. De kan bli lite tuffa vid lek, men det klarar nog molly och zebra. De bara simmar undan.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • imported_n/a
              • May 2004
              • 61

              #21
              Köp Slöjstjärtar/Guldfiskar och Kampfisk

              Kommentar

              • Lenita
                • June 2003
                • 850

                #22
                Hehe, vi köpte en kuhliål till "barnens" kar och har inte sett den sen dess. Den lever än vet jag eftersom jag s.a.s. grävde upp den när jag rengjorde botten senast, men barnen var mycket besvikna på den. Barn gillar levandefödande fiskar. Det är spännande att se ynglen växa och inte minst pedagogiskt korrekt ;D
                ____________________________________
                Pax vobiscum!

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #23
                  När det gäller sebrafiskar vill jag komma med en liten "varning".... En förutsättning är att man verkligen vill ha liv och rörelse... för de står inte stilla en sekund... på tok för stökiga för min smak...
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • heljis

                    • June 2003
                    • 1150

                    #24
                    Håller med föregående skibenter om ancistrus som algätare. Ett gäng corydoras är också kul att ha, även om det inte äter alger.
                    Sebrafiskar är väldigt livliga och håller till mest vid ytan, medan malar håller till vid botten och platy lite överallt. Kan bli ett intressant akvarium.
                    Jag tycker inte att du ska köpa fler fiskar än så, dvs 1-2 ancistrus, 6-8 corydoras och kanske 10-15 sebra fiskar till dina 7(?) platys. Man vill inte överbefolka karet.

                    Sedan är det en bra idé att som någon skrev kolla upp vattenvärdena. De fiskarna jag och andra skrivit om ovan är inte så känsliga, utan klarar sig bra i de flesta städers kranvatten, men beter sig fiskarna underligt kan det hjälpa mycket för att ta reda på vad som är fel. Ett nitrittest är också väldigt bra att ha, för att ha koll på nitriten, speciellt i början. Testerna är inte dyra och gör att man känner sig lugnare

                    Försök även ta dig lite tid att sätta dig in i hobbyn i allmänhet, tex bara genom att läsa igenom den här sidan, främst forumet. Det ger otroligt mycket!

                    Lycka till!
                    Mvh. Martin
                    Martin Heljedal

                    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...