Tips till fler fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moriarty
    • May 2004
    • 48

    Tips till fler fiskar?

    Hej!

    Mitt första akvarium, mitt första inlägg här! Kul att se så många engagerade samlade på en plats.

    Tänkte värma upp lite med en ganska öppen fråga... det är så att jag (eller vi, min familj och jag) har skaffat vårat första akvarium. Nåja, vi fick överta allt utom vatten och fiskar från svärmor.

    I går flyttade de första fiskarna in, 7 st Platys och det verkade gå bra, de lever än Nu undrar jag helt enkelt, vad skulle ni fortsätta med för fiskar? Att det blev Platys var på rekommendation av fiskaffären och att de verkade både enkla och trevliga.

    Smaken är som baken men jag/vi är öppna för förslag och inspiration. Att gå in i en affär är visserligen inspirerande men eftersom jag inte vet vad jag kan/bör skaffa så känns det lite meningslöst även om man kan fråga. Kan bli lite stressigt att gå med en butiksanställd i hasorna, jag vill ta det i lugn och ro.

    Akvariet är på 90 x 35 x 35 och knappa 100 liter. Vi är väl ute efter i första hand enkla fiskar att ta hand om eftersom det är första akvariet men det betyder inte att vi vill ha tråkiga fiskar Så medans våra Platys gör sig hemmastadda en vecka funderar jag/vi vidare på vad nästa inneboende blir. Vad tycker ni?


    Why don't you knock it off with them Negative Waves!
    Why don't you dig... how beautiful it is out here?
    Why don't you say say something righteous...
    ... and hopeful for a change?


    Crap.

  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    #2
    Jag skulle fortsätta med någon slags bottenfisk - ett par malar till exempel. Bra för den eventuella mat som blir liggande på botten efter matningen, men också för att det är intressanta fiskar.
    ____________________________________
    Pax vobiscum!

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Jepp... ett stim på sisådär 6 Corydoras skulle du nog ha... och kanske en Ancistrusmal som äter alger.

      Du har hittat fiskarkivet här på Zoopet va? Sök på Corydoras och du får ganska många träffar... många sorter är dyra, men t ex C Palateus är ganska billig och tålig. Roliga små pellejönsar att ha i akvariet.... men bara om de är nog många, annars blir de skygga.

      En förutsättning för Corydoras är att du inte har jättehårt vatten, det ser du på ditt vattenverks hemsida... värdet för kH, även pH är bra att kolla upp... Man kan även ta med sig lite vatten till djuraffären och få det kollat. En annan sak, ska du ha Corydoras kan du inte ha Black Molly eller andra fiskar som behöver salttillsats i vattnet, det tål inte Corydoras.
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • jorgen41
        • December 2002
        • 2087

        #4
        Nanc: Black molly "måste" inte ha salt.

        I princip dom ända fiskar som "måste" ha salt är Bräck och saltvattens fiskar.
        http://www.aquascapes.webhop.net
        http://jorgensblog.blogspot.com/

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Jorgen.... jag vet att det går att hålla BM utan salt, men då blir de mera känsliga och Moriarty ville ju ha lätta fiskar. Många fiskar blir lättare att hålla om man kan ha lite salt i vattnet, men det är väl nästan att jämställa med doping :-)
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Robot
            • February 2004
            • 1174

            #6
            Några siamesiska algätare är ett alternativ till corydoras..

            Varför inte skaffa nåt dvärgciklidpar?! Fjärilar t.ex. fina och lättskötta, leker gärna...

            Ett palettciklidpar kan du ha oxå...

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Siamesiska algätare är alternativ till Ancistrusen isåfall, eftersom de i första hand äter alger. Corydoras äter foderrester på botten....
              Siamesisk algätare blir 15 cm och arbetar bäst i grupp... de passar således inte så bra i ett 100 l akvarium.
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • GaybrielSwede
                • June 2002
                • 129

                #8
                Mitt tips på relativt enkla fiskar, som dessutom är fina och livliga, är Svärdbärare. Speciellt de som är tvåfärgade med svarta svärd. Även vildformen som kallas grön svärdbärare är fin.
                Och så håller jag med Nanc om att en Ancistrus vore ett bra köp, för de är utmärkt "städpersonal".
                Simma lugnt!

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=58241

                Kommentar

                • Tixe
                  • January 2003
                  • 114

                  #9
                  Är verkligen Corydoras så bra att ha ihop med platy?
                  Jag har ingen erfarenhet av Corydoras så jag ger mig fort om någon säger emot mig, men här på zoopet står det att de ska ha 20-25 gradigt vatten (i alla fall den sorten Nanc föreslog), medan platy vill ha rätt så varmt vatten, 24-27 grader står det här. Jag har blivit rekommenderad att aldrig ha under 25 grader hos platy, för att de blir känsligare ju kallare vattnet är.
                  Mitt förslag är annars guramin. Jag har tre mosaikguramin (en hane och två honor) som funkat jättebra tillsammans med platy. De är väldigt lättskötta och i mitt tycke väldigt fina.

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    När jag hade sällskapskar hade jag Corydoras med Platy och tempen låg på 25-26 grader. Mina Corydoras lekte och verkade må bra... men vem vet...
                    Sedan finns det ju olika sorters Corydoras... jag gjorde en snabb koll här på zoopet och fann maxtemp på 25-27 grader... just Paleatus var kanske ett dåligt förslag då, eftersom de har en maxtemp på 25 grader.
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • crossniklas
                      • October 2003
                      • 223

                      #11
                      Platy: Jag hra läst ur massor av böcker, dom flesta fakta är ganska lika varandra... utom platy: i vissa står det 20-25...i andra står det 25-28: Jag tror inte dom e så speciellt känsliga.

                      /Niklas

                      Kommentar

                      • crossniklas
                        • October 2003
                        • 223

                        #12
                        Menar grader(celcius)...

                        /Niklas

                        Kommentar

                        • AndreasBK
                          • December 2003
                          • 374

                          #13
                          Jag skulle köra på någon form av små tetror och ancistrus, har en minivariant utan skägg i mitt 160 liters. Vad jag vet kan siamesiska algätare bli revirhävdande och det samma gäller ciklider, deffinitivt om de får för sig att leka, blir nog inte så roligt för platysarna att stå inklämda i ett hörn.
                          Men ciklider är i för sig spännande fiskar

                          MVH Andreas
                          Andreas akvariesida

                          Kommentar

                          • Moriarty
                            • May 2004
                            • 48

                            #14
                            Wow, massor med tips. Jag skall ta fredagsglaset och gå igenom vad ni föreslagit i lugn och ro Fortsätt gärna komma med förslag! Jag har 25-26 grader i akvariet fn och som några av er var inne på, lättskött är ledordet. Jag tycker det är mycket inspirerande och spännande med akvariet och det sista jag vill är att satsa för högt bara för att tappa lusten.

                            Vad jag förstår så finns det många svar på samma fråga och om man lyckas eller inte beror på många faktorer (vissa mer uppenbara än andra). Vad jag då är inne på är att satsa på fiskar som ökar marginalerna men samtidigt ger mig en spännande introduktion till akvarieskötandet. Går det bra lär jag vilja höja ribban senare.

                            Vad jag däremot inte har är det tid att sitta och läsa i all sköns böcker (småbarn + heltidsstuderande fru!) så era tips, åsikter och erfarenheter är oerhört värdefulla. Och inte minst inspirerande!

                            Trevlig helg på er!

                            mvh Jens / Moriarty


                            Why don't you knock it off with them Negative Waves!
                            Why don't you dig... how beautiful it is out here?
                            Why don't you say say something righteous...
                            ... and hopeful for a change?


                            Crap.

                            Kommentar

                            • SussieGross
                              • May 2004
                              • 197

                              #15
                              Om du har småbarn tycker jag att du ska välja (som de flesta andra säger): bottenlevande:Ancistrusmal, Pansarmalar kanske en Kuhlii-ål dessa är alla relativt lättskötta och mycket kul för barnen att titta på.
                              Men de kan vara lite skygga och de rör sig mest nära botten,så du behöver något mer att fylla ut karet med dvs. fiskar som rör sig i yt- och mellanskiktet: te.x. tetror.

                              Gå och titta i en zooaffär, skriv upp namnen på firrarna du tycker om och slå sedan upp dem här eller fråga de som jobbar på engång.

                              Jag gjorde misstaget att "förhasta" inköpen, tänkte inte på hur mycket jag fick plats med och köpte bara några få exemplar av varje art, även stimfiskar, trots att de mår bäst av att vara många + att det blir mycket finare så!!!

                              Så tänk efter först...
                              Blubb!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...