Nykläckt akvarist!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Atlantis
    • May 2004
    • 11

    #16
    Det var väl bara om innerfilter och jag har ett ytterfilter. Gör man likadant med dem?
    Ska jag ha vattenberedningsmedel i vattnet när jag fyller på akvariet första gången eller är det bara vid vattenbyten?
    Hur gör man vid vattenbyte. Har man någon särskild slang eller något för att suga upp vattnet? Det förklaras inte någonstans, vad jag kan hitta.
    Jag vill göra det så bra som möjligt för mina fiskar.
    /Tack på förhand!

    Tänk på att fiskar är levande varielser och vi vet egentligen inte hur de tänker.
    För den akvarist som inte sett "Hitta Nemo" - gör det! Rolig och vem vet - kanske är det så?

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #17
      Det var väl bara om innerfilter och jag har ett ytterfilter. Gör man likadant med dem?
      Alla filter skall rengöras när flödet minskat för mycket. Det gäller alla typer av filter. Skillnaden är att det är oftare med inner än med ytterfilter.

      Ska jag ha vattenberedningsmedel i vattnet när jag fyller på akvariet första gången eller är det bara vid vattenbyten?
      En del använder vattenberedningsmedel en del andra inte. Jag använder själv inte det. Om du vill veta mer om debatten bakom så får du använda sökmotorn. Där finns jättemycket information som folk inte vill skriva igen.

      Hur gör man vid vattenbyte. Har man någon särskild slang eller något för att suga upp vattnet? Det förklaras inte någonstans, vad jag kan hitta.
      Alla gör olika, jag kör hävert ut ur karet direkt till avloppet. Sedan fyller jag på med samma slang från kranen direkt i karet. Inget slabb med spannar det orkar jag inte.


      Jag vill göra det så bra som möjligt för mina fiskar.
      Det vill vi alla, men när det gäller vattenbytesteknik så är det mest för vår egen skull vi förenklar det.

      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Atlantis
        • May 2004
        • 11

        #18
        Ja, men vad jag menar är hur det går till väga? Ska man ta ut filtermaterialet och skölja det eller hur gör man?

        Tänk på att fiskar är levande varielser och vi vet egentligen inte hur de tänker.
        För den akvarist som inte sett "Hitta Nemo" - gör det! Rolig och vem vet - kanske är det så?

        Kommentar

        • Robot
          • February 2004
          • 1174

          #19
          Skölj bara bort stora saker som gamla blad och grässtrån och liknande.. Slammet som är i svampen är mycket viktigt att behålla, det är där de goda bakterierna finns...

          Mata inte för mycket! Det är bättre att en fisk dör av svält en alla av nitrit..

          Kommentar

          • Atlantis
            • May 2004
            • 11

            #20
            Ska det sköljas med varmt eller kallt vatten? Tar man och sköljer det under kranen eller var någonstans? Jag har läst den ena boken efter den andra men det finns inga direkta upplysningar om hur man går till väga. Jag känner mig lite ute på tunn is när det gäller det här med akvarium.
            Tänk på att fiskar är levande varielser och vi vet egentligen inte hur de tänker.
            För den akvarist som inte sett "Hitta Nemo" - gör det! Rolig och vem vet - kanske är det så?

            Kommentar

            Arbetssätt...