Nykläckt akvarist!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Atlantis
    • May 2004
    • 11

    Nykläckt akvarist!

    Jag har precis fått ett akvarium på ca 150 l som jag håller på att starta upp. Jag skulle behöva lite tips, både gällande skötsel, fiskar och växter.
    I dag såg jag en slöjstjärt lejonhuvud och föll direkt. Vilken underbar fisk. Men är den lämplig för mig som nybörjare?
    Annars tycker jag om Skalar, slöjstjärtar och kampfiskar (som du förstår tycker jag om fiskar med långa, vackra fenor), kan dessa passa bra?
    Snälla hjälp mig!
    /tack på förhand!

    Tänk på att fiskar är levande varielser och vi vet egentligen inte hur de tänker.
    För den akvarist som inte sett "Hitta Nemo" - gör det! Rolig och vem vet - kanske är det så?
  • Mazi
    • January 2004
    • 868

    #2
    Kampfiskar är ett bra val. De är både fina och lättskötta. Du bör ha 1 hane och 3-4 honor. Du kanske kan ha ett stim på 50 kardinaltetra också. Vallisneria är en bra växt att börja med. Den sprider sig snabbt och är ganska fin. Du kan även ha några javaormbunkar, och ha några mossbollar. Plantera ganska tätt. Du kan bygga en eller två grottor av skiffersten. Ha några rötter som är krokiga.Ang. skötsel, så är det både lättast och finast med finkornig sand. Man rengör den med en slamhävert. Finns att köpa i alla akvarie/djuraffärer. Rengör sanden noga under rinnande kran innan du stoppar ner den i akvariet. Sen rengör du den med slamhävert ca 1 gång i veckan. Om du har innerfilter, så kan du rengöra det varannan vecka. Ha belysningen tänd 10 timmar. Det är bra med timer. Byt en tredjedel av vattnet varannan vecka. Använd vattenberedningsmedel i vattnet innan du häller ner det i akvariet. Det ska hålla samma temperatur som i akvariet (26 c är lagom temp.).
    Mät värdena med multistickor var tredje vecka. Akta dig för nitrit/nitrat. Det undviker du genom att byta vatten och mata sparsamt. Det är viktigt att slamma upp matrester och bajs så fort
    som möjligt. Om du undrar nåt annat så fråga...

    MVH
    Mazi

    Kommentar

    • Gud bevare Tsaren
      • April 2004
      • 276

      #3
      Byt minst en tredjedel varje vecka och inte varann vecka.

      Kommentar

      • malawi´n
        • August 2003
        • 1643

        #4
        ...
        Multistickor brukar inte vara särskilt bra. Bättre är väl då tat istället köpa separata tester för de olika sakerna...

        Mvh Malawi´n
        Björn Forsberg

        Kommentar

        • Mazi
          • January 2004
          • 868

          #5
          Ja, men om man är nybörjare så brukar man inte ha nån biotop, så det är inte lika viktigt med värdena. Alltså man behöver inte mäta PH på tiondelar och sånt.

          Kommentar

          • oresare
            • December 2003
            • 273

            #6
            Ursprungligen skickat av Mazi
            Ja, men om man är nybörjare så brukar man inte ha nån biotop, så det är inte lika viktigt med värdena. Alltså man behöver inte mäta PH på tiondelar och sånt.
            Fast multistickorna brukar inte bara vara oexakta utan visa helt fel värden. Mina multistickor (med lång hållbarhet) kan visa två värden och visar alltid fel. Oftast så visar de en hel enhet fel. Dessutom är de rätt dyra. Jag tycker att man bör köpa ett nitrittest och sedan testa pH och KH någon gång i akvarieaffären istället.

            /olivia

            Kommentar

            • gugges
              • May 2003
              • 893

              #7
              Innerfiltret gör du rent när det börjar bli synbart mindre flöde i det, och när du gör rent det så kramar man ur det i en tex hink med vatten ifrån akvariet, helst inte under kranen och aldrig över ljumen temperatur, då klara sig de bakterier som finns i filtersvampen bra som behövs för att bryta ner skit och mat.
              Guardians Of Catfish - www.goc.se

              Kommentar

              • vedboden
                • February 2004
                • 31

                #8
                slöjstjärtar är fisk som jag inte tycker man ska köpa eller ens få sälja, om jag har fattat allt rätt så är det en framodlad variant av guldfisken bara för oss människors sjuka behov, den kan ju knappt simma, nu vet inte jag om alla är likadana men såna här golfbollar å dom med utstickande ögon är ju sjukligt, nej fy fan inga slöjstjärtar.
                Såg förövrigt en ancistrus slöj i en affär å det är vidrigt.

                Kanske lite överdriven men jag tycker det är synd om fisken
                2 akvarium 720l, 240l

                Kommentar

                • malawi´n
                  • August 2003
                  • 1643

                  #9
                  ...
                  Finns nog flera exemplar på framavlade fiskar och andra djur.
                  Nästan alla tamboskap är ju framavlade...
                  (håller dock med om att guldfiskar är fula, förutom vanliga (icke-slöj) samt koi)

                  Mvh Malawi´n
                  Björn Forsberg

                  Kommentar

                  • peppito
                    • December 2003
                    • 1612

                    #10
                    Jag tycker i och för sig att slöjstjärtar är söta. Har själv fått ta över två från en person som tröttnade och inte skötte dem, menjag håller med att det inte är rätt med den avling som sker av guldfiskar. Bölder på huvudena kan inte simma uppsvälda som golfbollar osv osv. Vissa ser ut som om de utsatts för radioaktivet. Tragiskt tycker jag. Jag anser att man bör undvika att stödja denna verksamhet genom att inte köpa alla dessa sjuka varianter. Misstänker att kanske en och annan av dessa sorter lider en del. slöjstärt är en missbildning av en guldfisk som man har odlat fram så jag utgår från att de gäller de övriga också.

                    Det är dock min egna åsikt och var och en får tycka som de vill.
                    "du ångrar bara det du inte gjorde"

                    Kommentar

                    • peppito
                      • December 2003
                      • 1612

                      #11
                      Fast ta inte illa upp om du gillar dem och tycker de är vackra. Det är det ingen som skall klanka ner på dig för det. Alla har vi olika smaker. Personligen gillar jag som sagt mina slöjsjärtar. De har lite pesonlighet faktiskt.
                      "du ångrar bara det du inte gjorde"

                      Kommentar

                      • flundholm
                        • March 2004
                        • 36

                        #12
                        Nu vet ju jag inte så mycket om slöjstjärtar men om de inte lider av att vara avlade på missbildningar så är det väl ok att köpa dem?
                        (någon som vet om dom verkligen lider av det?)
                        Jag tycker att kampfiskar lät bra men komm ihåg att bara ha en hane. Lycka till
                        Alla kan ha fel särskillt jag.

                        Kommentar

                        • Gustav
                          • February 2004
                          • 377

                          #13
                          Ingen kan veta om de lider av det, då det är lite svårt o prata med dem . Man skall dock vara beredd på att vissa former är rörelsehindrade och därför behöver speciell vård och endast dela tank med andra rörelsehindrade slöjstjärtar. Tror jag att de lider? Nej. Tycker jag att det är förkastligt med slöjstjärtsavel? Nja... en del är väl bisarra frö min smak, men innan man fördömer kraftig avel alltför mycket skall man nog se sig om i världen lite först.
                          http://www.svekub.se
                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • Atlantis
                            • May 2004
                            • 11

                            #14
                            Tack för alla svar. =) Nu börjar jag komma igång på allvar.

                            Hur gör man vid rengöring av ett ytterfilter? Fick ett med akvariet, ett grönt med skumgummi. Hur fungerar det, någon som vet?

                            Vilka olika fiskar kan man ha med kampfiskar då? går det bra med skalar? tycker dem är jättevackra och har hört att de är rätt lätta.

                            /Tack på förhand!
                            Tänk på att fiskar är levande varielser och vi vet egentligen inte hur de tänker.
                            För den akvarist som inte sett "Hitta Nemo" - gör det! Rolig och vem vet - kanske är det så?

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #15
                              150 liter är för lite för scalarer.

                              Svaret på frågan om rengörning av filter finns längre upp i denna tråd. Försök att läsa svar som redan skrivits innan du ställer följdfrågor.

                              MVH
                              magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...