ska till zooaffären nu *snabba tips*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #16
    ICEBOX:

    Jag lovar att familjen kommer att bli "sålda" på corydorasen bara de kommer hem. Jag var helt galen på min man när han kom hem med corydoras aeneus, 4 st. Sa nog nåt i stil med " De där grå tråkiga sketfiskarna kan du spola ned med en gång. De kommer aldrig ner i VÅRT akvarium." Nu är de kvar och de har fått sällskap av fyra albino (corydoras aeneus albino) och tre Corydoras melini. De är helt bedårande!!!

    Men vad rackans... Dvärggurami är ju inte alls fel heller. Min absoluta favorit. Har den i tre färgteckningar: original, neonblå och sunset. Vackrast är originalfärgen, tycker jag. MEN den blå är så nedrans fräck i färgen. Den ser nästan "oäkta" ut. Ta ett sånt par istället. Lugna fredliga fiskar med personlighet.

    Jenny
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • mam
      • May 2004
      • 1064

      #17
      Tack för alla tips!

      Jag pratade med försäljarna (2 st t o m) och efter att ha konstaterat at jag har bra vatten så tyckte dom att jag visst kunde stoppa i lite fler fiskar.

      Efter många om och men föll jag för sorgmanteltetra och frågade om jag kunde ha såna. Det skulle gå hur bra som helst, sa dom. Jag köpte 3 st och läste sedan här på zoopet att man ska ha fler än så. *biter mig i läppen* Attans att man ska få olika råd på varje ställe...
      Men dom är jättevackra och jag skulle vilja ha fler.

      Tänkte kanske flytta neontetrorna till nåt mindre och ställa i dotterns rum (som plåster på såren för att hon inte fick några scalarer som jag lovade) Då kanske man kan ha några fler av sorgmanteltetrorna.
      Kan jag flytta neonisarna till en "guldfiskskål"? Eller är det alldeles för litet? Dom är 9 st. Och vad ska jag ha i botten isf? Går det bra med nästan svart sand? Läste att dom inte vill ha det så ljust.

      Vad tror ni om den planen?

      /Nina
      /Nina

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #18
        Hej Nina!

        Jag har fem sorgmanteltetror i mitt akvarium. Hade tio från början men gav bort hälften för de var lite elaka på mina guramisar. Nafsade i fenorna å så. Egentligen skulle det blivit värre när de blev färre, enligt all expertis, men det blev faktiskt bättre. Så tycker du att det blev för få, köp till två... Å låt neonerna stanna!! De bidrar med så mycket färgprakt. Förvara dem absolut inte i en glaskula. De är tropiska fiskar som inte fixar den låga rumstemperaturen.

        Lycka till // Jenny
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • mam
          • May 2004
          • 1064

          #19
          Lenmar:

          Dom verkar lite bitska dessa med. Dom har jagat varann hela dagen och fenorna är redan lite trasiga. Det är den största av dom som blir nafsad mest.

          Neontetrorna tänkte jag flytta för att inte få för mycket fisk i akvariet, men för min del får dom gärna stanna. Dom är en färgklick. Jag tittar hellre på fiskarna än på TV nu.

          /Nina
          /Nina

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #20
            Å vem gör inte det?? Tittar på fiskarna??
            (Fats nu e hockeyn iaf slut, tråkigt att Sverige förlorade men livet går vidare)

            Hade jag sett din fråga tidigare idag så hade jag varmt rekommenderat guppy för det har jag själv inne i ungarnas rum ihop med platy. Himla kul med bara levandefödare i just deras rum, tycker mamma iaf. Har väl haft akvariet i två månader nu. Idag blev jag "mormor" till åtta nya små yngel. Sen tidigare fanns det fem platyyngel och två guppyyngel. Detta är ju så kul att se!!! Jag har dessutom neontetror i det akvariet och jag har på TOK för mycket fisk där!! Jag har lagt in en liten extra syresten och byter vatten var femte dag. Istället för att just nu minska beståndet. Man kan ju kalla det konstgjord andning om man vill men men...

            Åter till de nya sorgmanteltetrorna. De stimmar inte så mycket som andra tetror så det behöver du inte tänka på. Var nöjd med de tre du har. Neontetrorna har det mycket bättre där de är!! De skall tydligen vara känsliga mot neonsjukan så... Inte stressa dem för mycket. En guldfiskskål skulle stresa livet av dem.

            Till sist:
            Jag har mer fisk än dig i mitt platy-kar och de har överlevt. Det är jag övertygad om att dina gör oxå!!

            Natti, natti // Jenny
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            Arbetssätt...