ska till zooaffären nu *snabba tips*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mam
    • May 2004
    • 1064

    ska till zooaffären nu *snabba tips*

    Jag ska iväg och köpa lite nya fiskar. Tänkte lite snabbt be om tips på vad jag ska köpa. Vi har 54 liter med 5 platy, 9 neontetra och en mal av nåt slag.

    Kollade lite på fiskar igår och tyckte att guppys hade varit fina. Det fanns även platy i en urläcker färg. Fler idéer?

    Hur mycket/många fiskar kan man köpa åt gången?

    Tacksam för snabba svar!

    /Nina-otålig
    /Nina
  • oresare
    • December 2003
    • 273

    #2
    Jag tycker verkligen inte att du ska köpa fler fiskar till det akvariet. Platysarna kommer att bli fler med tiden och jag tycker redan att du har i flesta laget.

    Så mitt tips är att köpa ett till akvarium på zooaffären. När det är inkört så tycker jag att du ska leta reda på någon privat odlare eller ägare som har friska guppys. Får man tag på bra exemplar tycker jag att det är otroligt trevliga fiskar.

    /olivia

    Kommentar

    • Haleli
      • August 2003
      • 413

      #3
      Hej mam !

      Mitt råd till dig blir detsamma som det du fick av oresare;
      Du har mycket fisk redan nu i ett litet akvarium.
      MVH
      Lisa

      Kommentar

      • Gud bevare Tsaren
        • April 2004
        • 276

        #4
        Så sant, Oresare, jag instämmer i din tankegång med ett större akvarium men vill också påpeka att det finns de av oss som faktiskt har ett krävande arbete och kanske inte vill driva vår hobby in absurdum med tio akvarier och flitiga kontakter med "privata odlare".

        Kommentar

        • zdybnet
          • December 2003
          • 406

          #5
          Ja tycker du kan köpa ett par guppys... Yngel bli oftast uppätna (iallafall hos mig).
          //Karro & Johan

          Kommentar

          • Haleli
            • August 2003
            • 413

            #6
            Ursprungligen skickat av Gud bevare Tsaren
            Så sant, Oresare, jag instämmer i din tankegång med ett större akvarium men vill också påpeka att det finns de av oss som faktiskt har ett krävande arbete och kanske inte vill driva vår hobby in absurdum med tio akvarier och flitiga kontakter med "privata odlare".
            Hej GBT!
            Vem pratade om 10 akvarier ? Rådet om större akvarium gavs med hänsyn till fiskbeståndet och ev framtida yngel.
            In absurdum ? Jag har 35 så jag hör väl dit.Knappast någon med 2.
            Kontakt med privat odlare av guppy är även enligt mig en nödvändighet i dag-om du vill ha friska guppy ! Och våra vetgiriga nybörjare skall få bra råd här-eller hur ?
            MVH
            Lisa

            Kommentar

            • Gud bevare Tsaren
              • April 2004
              • 276

              #7
              Haleli: Vad jag menade är att man som nybörjare vill och bör få enkla men goda råd.

              Att jaga privata odlare är kanske inte det första en nybörjare bör tänka på, speciellt inte då det finns kunniga zoo-butiker i var stad.

              Kommentar

              • cecilia
                • January 2003
                • 754

                #8
                Vissa av oss har krävande arbeten OCH tio akvarier. Vad är motsättningen ;-) ?

                Kommentar

                • oresare
                  • December 2003
                  • 273

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Gud bevare Tsaren

                  Att jaga privata odlare är kanske inte det första en nybörjare bör tänka på, speciellt inte då det finns kunniga zoo-butiker i var stad.
                  Det är väl inte speciellt mycket mer komplicerat att hitta en privat guppyförökare än en zooaffär. Knappast något som kräver en organiserad jakt.

                  Att ha två 50-litersakvarier som inte är överbefolkade är extremt mycket enklare än att ha ett som är sprängfyllt med fisk. Speciellt om man har ett jobb och inte vill hålla på att byta vatten flera gånger i veckan. Levandefödare som platy och guppy tycker jag kräver en hel del när det gäller städning om man har överbefolkat.

                  Det absolut enklaste är väl att skippa alla småakvarier och satsa på ett i kanske 200-litersklassen, köpa vattentester och ha begränsat med fisk. Det kräver bara en bråkdel av den skötsel som ett överbefolkat kar i med knappt 50 liter vatten och fiskar som förökar sig.

                  /olivia

                  Kommentar

                  • ICEBOX
                    • April 2004
                    • 150

                    #10
                    Förlåt om jag "tar över tråden", men jag har en snarlik fråga.
                    Vi har en 65literstank med 7 kardinaltetror, 7 guppies, 1 liten ancistrus och en dito dvärgklogroda. Frågan är om det är i mesta laget?
                    Vi vill nämligen gärna ha fler fiskar - en till art är väl inte ens att fundera på, men det kanske vore idé att köpa några till kardinaltetror?

                    Ska väl sägas att vi just "blivit av med" trettiotalet guppyyngel och tanken ser rätt tom ut...
                    375 liter med 30-talet citrontetror, ett ancistruspar samt 15 ancistrusyngel, snart en grupp Ap. borellii och hantlar http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=330639

                    Kommentar

                    • crossniklas
                      • October 2003
                      • 223

                      #11
                      Någon till tetra att fylla på kanske

                      Kommentar

                      • perl
                        • April 2004
                        • 56

                        #12
                        Jag har bla ett guppyakv på 60 liter, där i lever 2st ansistrusar 4st albino pansarmalar 4st snäckor vet ej vad dom heter och från början 8st guppisar som nu är kanske 50-60st med ynglen, dom lever bra och får nya yngel hela tiden många blir mat men med ett vatten byte i veckan så går det ingen nöd på dom.
                        "Man bör tänka på vad man gör, så man inte gör som man tänker"

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          MAM:
                          Det är fullt innan det rinner över. Men lite guppisar kan du säkert få plats med (eller pansarmalar). Glöm aldrig ett vattenbyte bara och mata inte ihjäl dem!

                          ICEBOX
                          Jag tycker du kan få plats med en art till. Pansarmalar är en kul sort som far upp och ned längs rutan. De är fredliga och roligare att se på än vad man först tror när man ser dem i zooaffären. 4 st kan du gott få plats med. De syns och kan alltid fylla upp lilla yngeltomrummet.

                          Mvh
                          // Jenny

                          PS! När du läser det här har du säkert redan handlat. Vad blev det?
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • Holmby
                            • February 2004
                            • 1118

                            #14
                            Mam:
                            Jag tycker du kan satsa på några fiskar till.
                            Jag har betydligt mer fisk än vad du har i ett 54-liters akvarium.
                            Det kräver dock regelbundna vattenbyten.

                            har du färre fiskar så får du "bekvämare" underhåll.

                            Kommentar

                            • ICEBOX
                              • April 2004
                              • 150

                              #15
                              Tack Jenny!
                              Pansarmal, det är corydorassläktet om jag inte misstar mig... Jag tycker att de verkar rätt snarlika (både utseende och vattenkrav). Spelar det någon roll vilken man väljer - sålänge de inte blir för stora? Vad bör priset ligga på?

                              Nu gäller att börja med lobbyingverksamhet - akvariet är familjens, inte mitt egna, tyvärr =(
                              Och de övriga vill helst ha någon färggrann fisk, typ dvärggurami. Men det är nog ingen idé...
                              375 liter med 30-talet citrontetror, ett ancistruspar samt 15 ancistrusyngel, snart en grupp Ap. borellii och hantlar http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=330639

                              Kommentar

                              Arbetssätt...