Fiskar till ett 105 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tottas
    • April 2004
    • 49

    #16
    Kan mycket väl vara så.... Tropfrog.. Har själv ingen erfarenhet av just dom men en kompis till mig hade dom men för honom funkade dom kanon.. Fast det gjorde alla fiskar han provade..Nybörjar tur kanske vad vet jag?

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #17
      10 Kardinaltetror, för det finns knappt nåt färggladare och... Dvärggurami, absolut, finns i fina färger både neonblå, sunsetrör och givetvis den vackraste: originalfärgen. Pansarmalar är också skoj för då blir det lite rörelse framme vid rutan. Själv har jag åtta metallpansarmalar, fyra grå och fyra albino =vita samt fyra st melini = svart streck över pannan och ryggen. Jätteläckert att sitta och spana in dom frammot kvällningen när de far upp och ned för rutan. Bra algätare tycker jag kan vara ancistrus, 2 st. Platyna gillar också att äta alger se de är inte fel.

      Åh... om jag bara kunde få plats med ett akvarie till... bara ett litet till...

      Käcka hälsningar
      Jenny
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #18
        Rödmunnarna är vackra och helt underbara stimfiskar, men ack så känsliga. De verkar reagera på det mesta i stressväg och då dör de av.... eftersom det är en ganska dyr tetra så är det tråkigt... Ska du ha rödmunnar i ett så pass litet kar är det nog viktigt att du ser till att det finns en rejäl "växtdunge" för dem att ta skydd i,,, flytväxter är nog också ett måste, sedan blir de säkert mindre stressade ju större stim man har. Jag kan tillägga att jag hade 30 st i ett väl inkört och delvis tätplanterat 720 l kar, och jag gav upp när jag hela tiden fick fylla på stimmet p g a oförklarliga dödsfall...
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • stoffe_87
          • April 2004
          • 30

          #19
          Efter att ha läst era inlägg angående hur ömtålig rödmunstetran är så tror jag att jag struntar i att köpa sådana. Har någon något annat förslag på tetror som skulle kunna passa i mitt akvarium? Jag tror även att jag struntar i att köpa platy och istället satsar på tetror och paletter.
          /Stoffe

          Kommentar

          • Tottas
            • April 2004
            • 49

            #20
            Satsa du på paletterna & platy & någon mal. Tetra så är kongotetran "bitop" riktigt, fast jag vet inte hur den är att hålla..*hmm*... Annars ett stort stim med Neontetror. Men jag skulle satsa på någon fisk som är robust. Jag skulle ta någon rasbora (T.ex. Kilfläcksrasbora som jag tycker funkat mycket bra i mina "bland" kar) el. sebrafisken det är en fin fisk som är ganska tålig oxå. Fast vad du skall ha i ditt kar måste du ju bestämma själv...
            Tips kolla vad din zoohandlare har för något & vad dom rekomenderar..dom vet ju vad som funkar bra i ditt "kranvatten", men skippa inte paletterna..dom är kanonroliga. Ynglar av sig som..."guppy". Om dom nu inte skulle ha paletter men "Herotilapia multispinosa" (tydligen bytt namn sedan jag hade den i mitt kar heter nu tydligen något på A.multispinosa) el. Thomasi så ta någon av dom. Kan säga det att H.Multispinosan är den värsta ciklid du kan ha....på att yngla av sig! Dom är värre än ett stim med guppy... Det ända dom gör om dom trivs är att yngla av sig & när dom gör det så är dom helsvarta upp till sidolinjen inkl. fenorna! Så fräcka. Kanon läckert att se föräldrarna valla sina yngel runt karet... glömmer aldrig den känslan när jag såg det första gången. Det är omöjligt att beskriva den känslan... Åk nu & handla & tala om vad det blev...

            Kommentar

            • stoffe_87
              • April 2004
              • 30

              #21
              Idag har jag pratat med zoobutiken där jag brukar handla och de hade inga palett ciclider hemma, men de hade tomas ciklider hemma som jag ska köpa. Jag får titta vad de har för tetror hemma när jag kommer dit. Tack för all hjälp med val av fiskar.
              /Stoffe

              Kommentar

              Arbetssätt...