Fiskar till ett 105 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stoffe_87
    • April 2004
    • 30

    Fiskar till ett 105 liters kar

    Jag har en fråga angående om jag skulle kunna ha några platy, ett gäng rödmunstetror och någon algätare i mitt 105 liters kar. Hur många av varje sort skulle jag isåfall kunna ha? Har ni tips på någon bra algätare?
    /Stoffe
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Bra algätare - siamesisk algätare...

    Du kan väl ha ett tiotal rödmunstetror och kanske 6-8 platy tillsammans med 5-7 siameser..

    Kommentar

    • stoffe_87
      • April 2004
      • 30

      #3
      Har någon något annat förslag på fiskar jag skulle kunna ha i mitt kar?
      /Stoffe

      Kommentar

      • Turbo
        • April 2004
        • 330

        #4
        en fin fisk som äter sniglar, så man slipper uppätna växter:
        pakistan botia, köp några stycken.
        60 liter -personligt projekt
        150 liter -sällskap

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231

        Kommentar

        • Tottas
          • April 2004
          • 49

          #5
          Beror helt på din inriktning på akvariet. Dina förutsättningar vad som gäller vattnet i din kran...hårt/mjukt, Ph värde (surt/alkaliskt)..osv... Fast om jag förstår dig rätt så är det bara lite tips som du vill ha. Så då skall du få lite tips på trevliga fiskar som jag haft framgång med.
          Vi kan börja med botten invånarna... Någon trevlig mal, ancistrus 1-2 st(blir dock stor)el. kanske 2-5 metallpansarmalar. Sedan tycker jag att någon trevlig ciklid hör hemma i karet. Det finns hur många som helst att välja på men håll dig till dom som går under dvärgciklider dom blir max. ca 10 cm stora & det är lagom i ditt kar. Sorter som kan passa är Palettciklid, Thomasi, Liten egyptisk munruvare el någon apistogramma art. Lagom är nog 1 par alt. 3-5 ungfiskar som får para ut ( så kan du byta in dom som blir "över" i affären alt. sälja/ge bort till någon kompis)
          Lite liv & rörelse måste du ha oxå i ytan/mellan lagret. Varför inte några trevliga ungfödare? Platy tex.(4-6 st)
          Kompletera med en trevlig tetra, rödmunstetra tex. el. ett litet stim med zebrafisk (8-15 st). Inred gärna akvariet med ganska mycket snabbväxande växter cabomba el. vattenpest som får flyta på ytan lite oxå så att ev. yngel har något att gömma sig i. Några grottor av natursten (limma med silikon för akvariebruk så att det inte rasar om dem skulle vilja gräva lite, och lägg en 1cm friggolitskiva på botten före stenar & grus/sand) el. små lerkrukor.
          Oj.... va mycket det blev... jag slutar här, är det mer du undrar så fråga på...

          Kommentar

          • stoffe_87
            • April 2004
            • 30

            #6
            jag har även en fråga angående på vad jag ska ha för vatten tester. Räcker det med tester för ph och nitrat?
            /Stoffe

            Kommentar

            • stoffe_87
              • April 2004
              • 30

              #7
              Ojdå det fanns en tråd om olika vattentester. Jag kan titta där på vilka vattentester jag behöver.
              /Stoffe

              Kommentar

              • Patriqe
                • February 2003
                • 193

                #8
                Skaffa snäcklekare... dom e mkt ballare än platy å sånt...bara ett tips
                http://hem.passagen.se/aqua-room

                Kommentar

                • mats41
                  • February 2004
                  • 593

                  #9
                  8 platy 12 rödmunnar 4 skunkbotia 2 anisictrus 1 par bandgurami är ett bra förslag.
                  Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                  Kommentar

                  • Patriqe
                    • February 2003
                    • 193

                    #10
                    men snäcklekare e roligare...
                    http://hem.passagen.se/aqua-room

                    Kommentar

                    • cobol
                      • March 2004
                      • 52

                      #11
                      En liten fråga.
                      metallpansarmalar äter dom alger?

                      /cobol
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264574

                      Kommentar

                      • Tottas
                        • April 2004
                        • 49

                        #12
                        Självklart Patriqe så är snäcklekare ett bra alternativ om man vill se mycket spännade beteenden. Men dom är ju inte riktigt så färgstarka, så jag misstänker att tetran inte är så sugen på dom. Vad jag kan förstå efter att läst hans fråga så är han lite sugen på färg & rörelse i karet.??!?
                        Sedan frågan om metallpansarmalar om dom äter alger? Nej inte på det viset som t.ex. Ancistrusar, pansarmalarna är mer för små djur (insektslarver) & rom, tycker nog att dom är lite allätare. Sedan är dom bra för dom bökar omkring i botten & håller lite rent där. Tänk på att dom inte gillar för grovt grus, utan snarare sand. Är gruset "vasst" så kan dom förstöra sina "skäggtömmar". Men snacka om en trevlig fisk!! I ett akvarie med ett stim pansarmalar är det sällan eller aldrig lugnt. Dom är dessutom inte helt omöjliga att få till lek.

                        Kommentar

                        • stoffe_87
                          • April 2004
                          • 30

                          #13
                          Palettciklider verkar vara roliga. Går det att ha några såna ilag med platy och römunstetra. Om det går, hur många ska jag isåfall ha?
                          /Stoffe

                          Kommentar

                          • Tottas
                            • April 2004
                            • 49

                            #14
                            tetran.. ett bra val tycker jag....
                            När det gäller P-cikliderna så tycker jag att ett par är lagom. Tror nog att du kommer få akvariet befolkat ändå... dom tillhör inte dom svåra att få till lek... Du kan se skillnad på dom i affären om du kollar in honan så är hon mer röd om buken (ju rödare, närmre lek)Fenorna är inte så spetsiga på honan & kollar du in hanen så ser du att ryggfenen är utdragen. Fast är det en bra zooaffär så är det nog inga problem, för då plockar dom ut ett par åt dig. Platy är en stimfisk så 6-10 st & tetran lika så...
                            Du får hålla oss underrättade hur det går Lycka till....

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #15
                              Rödmunnarna har jag för mig kan vara ganska så besvärliga. Jag har inte erfarenheter av dom själv, men jag minns en tråd där nanc varnade nybörjare för att skaffa rödmunnar.
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...