Flöde till svampfilter (220-litersakvarium)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MIL

    • August 2019
    • 86

    #16
    Det där ser jättefint ut! Mitt tips är att du fyller på med några snabbväxande växter som suger upp näring ur vattnet. Det blir inte lika mycket alger då.

    Kommentar

    • Rebecca_G
      • January 2024
      • 18

      #17
      Ja precis, jag tänkte något sådant också. Just nu sitter det Limnophila heterophylla (svenskt namn?) bakom den stora träbiten till vänster och strax till höger om mitten så de hoppas jag på.
      Sedan är tanken att införskaffa ett mindre stim med siamesiska algätare när jag känner att jag har fått koll på vattenvärdena.

      Kommentar

      • Rebecca_G
        • January 2024
        • 18

        #18
        Nu har de första invånarna fått flytta in! Idag hämtade jag 20 st körsbärsräkor som får testköra akvariet innan fiskarna kommer. Har också fyllt på med lite guppygräs och javamossa.

        https://youtu.be/xJhhaaVncI8?si=y2hDb2CwbeyphLKj
        https://youtube.com/shorts/l7XjDOnko1g?si=zCgYWiX6Pv7W473R
        Senast redigerad av Rebecca_G; 20 January 2024, 15:35.

        Kommentar

        • admin
          Christian Alfredsson

          • November 2004
          • 11220

          #19
          Ser jättefint ut! Bara fortsätta att följa alla goa råd du fått.
          Christian Alfredsson
          Tekniskt ansvarig Zoopet

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13132

            #20
            Ursprungligen postat av Rebecca_G
            Nu har de första invånarna fått flytta in! Idag hämtade jag 20 st körsbärsräkor som får testköra akvariet innan fiskarna kommer. Har också fyllt på med lite guppygräs och javamossa.

            https://youtu.be/xJhhaaVncI8?si=y2hDb2CwbeyphLKj
            https://youtube.com/shorts/l7XjDOnko1g?si=zCgYWiX6Pv7W473R
            Tjusigt hoppas guppygräset tar fart, mitt första guppygräs tynade bort men sen försökte jag igen och köpte 3 burkar och då tog dem sig och nu har jag ofantliga mänger och jag har fyllt andra kar och gett bort till kompisar och jag får även rensa ut varje månad och slänga... Guppygräs är en fantastisk växt för räkor och yngel att få skydd i och räkor tycker om att ha nåt att klättra i och perfekt för små räklingar Den fyller ut akvariet väldigt bra också och hindrar algtillväxt och renar vattnet.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Rebecca_G
              • January 2024
              • 18

              #21
              Ursprungligen postat av admin
              Ser jättefint ut! Bara fortsätta att följa alla goa råd du fått.
              Tack! Ja, det verkar vara en riktigt bra kunskapsbank här inne på forumet.

              Kommentar

              • Rebecca_G
                • January 2024
                • 18

                #22
                Ursprungligen postat av åheim

                Tjusigt hoppas guppygräset tar fart, mitt första guppygräs tynade bort men sen försökte jag igen och köpte 3 burkar och då tog dem sig och nu har jag ofantliga mänger och jag har fyllt andra kar och gett bort till kompisar och jag får även rensa ut varje månad och slänga... Guppygräs är en fantastisk växt för räkor och yngel att få skydd i och räkor tycker om att ha nåt att klättra i och perfekt för små räklingar Den fyller ut akvariet väldigt bra också och hindrar algtillväxt och renar vattnet.
                Ja, jag hoppas att den tar sig vart efter för nu ser den mest lite sorglig ut där den ligger ihopknölad vid en rot. Den är ju så himla ömtålig också så varje gång jag försökte placera den där jag ville ha den gick den bara i bitar.. Så nu har jag en massa ”småfjun” som flyter runt i vattnet. Men det reder sig nog på tid och längd.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13132

                  #23
                  Den vill växa fritt och tycker inte om att bli inknölad någonstans om du låter den få lite ljus och ligga fritt så kanske den får lite livslust?
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13132

                    #24
                    Den vill växa fritt och tycker inte om att bli inknölad någonstans om du låter den få lite ljus och ligga fritt så kanske den får lite livslust?
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Rebecca_G
                      • January 2024
                      • 18

                      #25
                      Det kan jag absolut relatera till, har själv samma ståndortskrav.

                      Kommentar

                      • Rebecca_G
                        • January 2024
                        • 18

                        #26
                        Idag var det dags för de första firrarna att flytta in! Jag har haft 5 st praktbarber och 5 st gröna tigerbarber i svärfars akvarium tills mitt har kommit igång men nu gick det inte att vänta längre. Praktbarberna fick flytta hem till mig idag och ser pigga och glada ut, till skillnad från räkorna som inte uppskattar det nya sällskapet lika mycket.
                        Hittills har minst en räka blivit levandefoder men de flesta har accepterat sina nya förutsättningar och håller sig gömda.

                        Jag har varit bortrest i veckan och kom hem till ett rätt högt nitritvärde så nu har jag kört i startbakterier igår och idag och tänker att jag får fortsätta med det ett tag, framförallt sedan jag ökade invånarantalet också. Jag gjorde ett delvattenbyte idag (ca 20%) innan fiskarna hämtades men jag såg ingen större skillnad på dropptestet jämfört med innan så jag sätter hoppet till bakterierna.

                        Växterna mår helt okej och ser ut att ha börjat etablera sig så smått, undantaget Limnophilan som växer som på steroider..! Fantastiskt att se växtkraften!

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13132

                          #27
                          Den där praktbarben är riktig snygg, ser ut som en platy på steroider Hoppas det går bra med aggressiviteten och revirhävdandet, man såg direkt vem som bestämnde i karet
                          Har inkörningen av karet gått bra?
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Rebecca_G
                            • January 2024
                            • 18

                            #28
                            Ja, de är SÅ fina även om de har blivit lite luggslitna de senaste veckorna. Inkörningen har överlag gått bra, vattenvärdena har stabiliserat sig och det mesta ser ut att trivas. Räkorna decimerades dock fort! Barberna hugger på allt som rör sig så senast jag kollade finns det två av tjugo räkor kvar. Aggressiviteten finns där mot varandra också, helt klart. De gnabbas ständigt och verkar vilja utmana hackordningen varje gång de ser varandra… Karlar! Eventuellt är det något sådant som är orsaken till att en av tigrarna har fått ett sår på hakan?

                            Tyvärr tror jag att jag kanske har fått ett utbrott av någon sjukdom/parasit/svamp.. De första dagarna såg det ut som att några fjäll hade åkt av i de ständiga tjafsen men sedan har de fått mer och mer riktigt små svarta prickar (nästan som pigment) längs med sidorna. Jag tycker även att de har blivit lite dimmigare/mattare i färgen senaste veckan. I butiken rekommenderade de Ektozon så det har jag kört i två dagar och kan kanske se en liten förbättring.
                            Kombinationen hönsmamma+nybörjare+googlare är sådär bra till att börja med, lägg sedan till att jag är hemma hela dagarna (pluggar på distans) så har vi ett recept på katastroftankar. Men jag försöker ha tålamod och ska se var det tar vägen.

                            Store and share all of your images @ IMAGESHACK.com


                            Karet har kompletterats med två siamesiska algätare (fanns bara två kvar i butiken och ska hämta fler i helgen) och två zebrasnäckor som jobbar på som bara den! Riktigt roliga att kolla på!

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13132

                              #29
                              Tycker du har jättefina kontraster i karet
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...