Flöde till svampfilter (220-litersakvarium)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rebecca_G
    • January 2024
    • 18

    Flöde till svampfilter (220-litersakvarium)

    Hej! Jag är ny i akvarievärlden och har köpt ett 220-litersakvarium som jag tänkte fylla med framförallt tigerbarber samt några algätare (inte bestämt vilken sort än) och en stor mängd växter.
    Jag har läst allt som jag har hittat de senaste veckorna (fast jag kan erkänna att jag inte riktigt kommer överens med sökfunktionen här på forumet) och en sak som jag inte riktigt har klurat ut är hur stort flöde jag ska ha på en luftpump till ett eller flera svampfilter? För vanliga” innerfilter har jag sett rekommendationen 5-10 omsättningar/timme men gäller detta även svampfilter?

    Jag står just nu mellan Eheim air 200 eller Aquaforte v-10 som jag har sett rekommendationer om här på forumet och ett eller flera svampfilter av den här modellen: https://akvarieimporten.se/filter-pu...lter-horn-200l

    Tacksam för svar eller knuff i rätt riktning så att jag reda ut detta.
  • åheim
    • April 2006
    • 13133

    #2
    Nej du behöver inte tänka på 5-10ggr i timmen när det gäller luftdrivet. Man kan bara pressa en viss mängd luft genom filtret du länkar till och till två såna filter så är eheim 200 lagom. Aquaforte v-10 är tystare men den ger så mycket luft så då bör ha typ 4 filter till den..
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Rebecca_G
      • January 2024
      • 18

      #3
      Tack! Är det många års erfarenhet för att få reda på vilka/hur många filter som passar till respektive pump eller finns det tabeller någonstans?
      Eheim 200 säger 200 l/h och filtret säger ”passar till 200 liter akvarium”? ?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13133

        #4
        ?tillverkare tycker om att sätta siffror på saker!
        Det är inte år av erfarenhet men man behöver prova filtrena för att lära sig hur mycket luft/vatten dem klarar av, blir det för mycket luft så får det liksom inte plats att strömma nåt vatten genom röret... vatten och luft måste samsas om utrymmet!
        När tillverkaren säger hur stort akvarium filtret klarar så hittar dem bara på, det som avgör är hur mycket fisk du har i akvariet.
        Jag vet av erfarenhet att ett sånt filter till eheim 200 går men man får dra ner luftflödet litegrann men 2 filter är perfekt.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13133

          #5
          Jag tycker om den här typen av filtrering eftersom det är jättesmidigt att bara krama ur svampen när den blir igensatt av smuts och eftersom det inte finns nån impeller eller starkt insug så riskerar man inte att suga in fisk och räkor och även om nåt skulle komma igenom nåt litet så åker de bara med bubblorna ut igen, tex små märlkräftor och små räkbäbisar.
          Undrar du nåt mer eller om nåt var otydligt så fråga på bara
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Rebecca_G
            • January 2024
            • 18

            #6
            Ja, det låter väldigt smidigt. Dina svar var mer än tydliga så nu är en Eheim 200 och två hörnfilter ”för 200 l” beställda. ? Det är nog bara att jag gillar diagram och tabeller (mätbara saker) eftersom jag är för ny på detta för att kunna se vad som blir bra och inte. Jag vill bara att fiskarna ska få det så bra som möjligt. Men jag får köra vattentester som en galning i början så hittar jag nog snart ett samband. ?

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13133

              #7
              ...jag ska bara ge ett tips om svampfiltrena du köpt så du inte har sönder luftstenen (syrestenen) när du tar isär filtret (jag har själv haft sönder en). Filtret har två behållare (filterkorgar) som svampen sitter på och när man tar isär det för att få bort svampen så delar sig dem två korgarna från varann och om du vill ta bort den nedersta korgen från foten på filtret där luftstenen sitter så ta först bort lufstenen med tex en pincett för annars är risken stor att du knäcker luftstenen för korgen sitter ganska hårt...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Rebecca_G
                • January 2024
                • 18

                #8
                Tack, alla tips mottages tacksamt! Jag kollar på detta när jag får hem filtren.

                Angående akvariets invånare, tror du att zebrasnäckor får vara ifred i ett kar med tiger- och praktbarber?

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13133

                  #9
                  Ja jag tror inte zebrasnäckan löper någon risk... det tråkiga med zebrasnäckan är alla ägg dem lämnar efter sig på rötter och glas som sitter som berg och jag får använda rakblad för att få bort dem!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13133

                    #10
                    Dra ihop ett yt-klipp på karet sen så får se hur det blir
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Rebecca_G
                      • January 2024
                      • 18

                      #11
                      Det ska jag absolut göra! Det är så härligt att se bilder och filmer från andras akvarium så det är bara att bjuda till själv också.
                      Senast redigerad av Rebecca_G; 15 January 2024, 19:42.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13133

                        #12
                        Ursprungligen postat av Rebecca_G
                        Det ska jag absolut göra! Det är så härligt att se bilder och filmer från andras akvarium så det är bara att bjuda till själv också. ?
                        Ja det är ju absolut det bästa när nån filmar så man kan fånga känslan på karet
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Rebecca_G
                          • January 2024
                          • 18

                          #13
                          Nu har jag gjort ett försök till inredning, fyllt på vatten och kört igång. Rötterna och stenarna är, som akvariet, köpt begagnat och fick därför bli vad som erbjöds (student med begränsad ekonomi just nu).
                          Jag har haft i en första dos med startbakterier, lite fiskmat och vattenberedningsmedel och pumpen har gått sedan i måndags kväll. Tanken är att köpa ett gäng röda körsbärsräkor på lördag och sedan vartefter hämta hem mina barber som går i svärfars akvarium tills mitt har kommit igång.
                          Ett första videoklipp har jag iaf fått till på inredningen, ni får bortse från att vattnet är rätt dimmigt just nu.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13133

                            #14
                            Det där blir ju jättebra Rebecca Sen kanske du fyller på med flytväxter eller nåt med tiden och på lördag blir det ju kul när du får ner lite levande varelser i karet!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Rebecca_G
                              • January 2024
                              • 18

                              #15
                              Tack! Jag blev rätt nöjd faktiskt. Har kollat runt en del i projekttrådarna här på forumet och får direkt prestationsångest när det kommer till inredning men jag tänker att det får växa fram med tiden.
                              Ja, flytväxter behöver jag komplettera med. Fick några på köpet när jag handlade de andra växterna men får fixa mer framöver.

                              Ja, äntligen något som rör sig! Ska bli så kul! Har funderat och letat grejer i flera månader så det är lite skräckblandad förtjusning när det händer i verkligheten.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...