Första akvariet, söker råd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spidey
    • August 2023
    • 25

    #16
    Så vad du säger är att ur ett "renlighets" perspektiv så finns det ingen riktig anledning att introducer någon form av mal? De skitar kanske till och med ner mer än vad de städar? Bättre kanske att fylla på med lite fler fiskar av den typ vi redan har?

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2893

      #17
      Pansarmalar är alltid trevligt att ha ett stim av. De äter ju foderrester som blir liggande på botten, (men det gör andra fiskar också ifs). Men inga fiskar äter avföring, vissna växtdelar osv. vad jag vet. Pygmepansarmalar är min favorit annars, stimmar gärna och håller ihop. Men som sagt, det finns inga fiskar eller annat som har en sådan avgörande betydelse att man inte behöver sköta akvariet som vanligt. Ett bra filter är betydligt bättre att satsa på ifall man tänker i ett renlighets perspektiv.
      Edit: Siamesiska algätare är mycket duktiga på att äta framförallt tofsalger skall dock sägas. Men dom blir rätt stora med tiden.
      Corydoras pygmaeus på Zoopet
      Senast redigerad av Sleaper; 31 August 2023, 16:38.

      Kommentar

      • Spidey
        • August 2023
        • 25

        #18
        Nej, jag har inte förväntat mig att malar skulle städa akvariet åt oss så att vi slipper men att de kanske ändå kunde göra en skillnad. Man får dock mer uppfattningen av att de kan skita ner mer än vad annan fisk gör, iallafall Ancistrus malar?

        Men om man ändå skulle köpa par malar, finns det någon som är "bättre" än någon annan i en tank som våran?
        Senast redigerad av Spidey; 31 August 2023, 20:18.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #19
          Ursprungligen postat av Spidey
          Nej, jag har inte förväntat mig att malar skulle städa akvariet åt oss så att vi slipper men att de kanske ändå kunde göra en skillnad. Man får dock mer uppfattningen av att de kan skita ner mer än vad annan fisk gör, iallafall Ancistrus malar?

          Men om man ändå skulle köpa par malar, finns det någon som är "bättre" än någon annan i en tank som våran?
          Malar är kanske ett vitt begrep, (menar man algätare?). Tänker man sig malar likt Ancistrus, pansarmalar eller andra typer? Man får nog tänka på vad som passar in i den "miljön/biotopen" man tänkt sig, vad gäller fiskens storlek etc. En del blir ju rätt stora och kanske inte passar in i ett 240l. Men man kan inte direkt se malar som "rengörare" oavsett, en del äter alger och ev. foderrester. I ett väl fungerande akvarium kan vissa fiskar och räkor som Otocinclus och Amnoräkor göra en viss skillnad vad gäller gröna alger ifall dom finns i tillräckligt antal.

          Kommentar

          • Spidey
            • August 2023
            • 25

            #20
            Idag har vi köpt 8 Tetror till och 1 Platy hona, så nu är det runt 20 fiskar i akvariet och det börjar kännas ganska tillräckligt. Vi hade såklart velat ha någon fisk som står ut mer men det får vi fundera på längre fram om det skulle bli plats över.

            Vi noterade några timmar efter vi sjösatt de nya fiskarna att det plötsligt fanns 2-4 Platy yngel i karet!? Vi gissar på att det kom från Platy honan som vi köpten, den var ganska stor men egentligen inte tjock. Dock så såg vi att det kom ut något vitt bakom fisken tidvis så det är kanske inte omöjligt att den puttade ut någon eftersläntrare? Vi köpte en yngel korg och lyckades fiska upp 2 yngel som nu verkar leva loppan där. De andra 2 gömmer sig väl i växterna så de lär vi inte få upp.

            Kommentar

            Arbetssätt...