Första akvariet, söker råd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spidey
    • August 2023
    • 25

    Första akvariet, söker råd

    Hej,

    Vi har nyligen köpt ett begagnat JUWEL RIO 240 akvarium som vi håller på att försöka kickstarta.







    Sanden är från Biltema(Akvarie sand 0,2-1) då det var slut på jula, ca 25 KG totalt, växter och träbit från Dogman. Träbiten bör sjunka om ett par dagar om vi förstått rätt och växterna är planterade utan krukor och omslag(så gott det gick att få av).

    Dogman föreslog att hälla i Aquatic Nature Bio Bacter vilket vi gjorde gårkväll efter att akvariet fyllts. Enligt djuraffären skulle vattnet bli väldigt dimmig och mörkt av medlet men kunde inte se att det påverkades nämnvärt.


    Djuraffären sa också att med detta medel dagligen så kan vi komma tillbaka till helgen och köpa fiskar.

    När det gäller filterna så har vi sköljt ur det som medföljde och kör vidare med detta så länge(de var relativt rena).

    Vi har dock många frågor och kanske kan någon av er hjälpa oss :

    1. Hur rengör man akvariet från sådant som inte pump\filter tar? Misstänker att vi behöver någon form av slamsugare? Men frågan är vad som är bra? Tips?
    2. Vi skulle behöva ett enkelt och smidigt vis att byta vatten. Påfyllnaden gjordes med slang kopplad på kran i köket och det borde vi kunna göra även i framtiden. Men om vi ska tappa ut vatten så behövs det antagligen en pump?
    3. Är det sant att man skulle kunna köpa 10-15 fiskar redan till helgen med Bio Bacter?
    4. Hur kontrollerar man temperaturen? Vi har satt den runt 24 men vi vill veta att det verkligen fungerar?
    5. Vad jag förstår så är glaset väldigt känsligt för att repas, troligen främst från sand på insidan, så hur rengör man glaset utan att riskera repa det?
    6. Är det meningen att locket inte ska ligga helt plant :
    ​Någon pratade på youtube om att man skulle ta bort röda plastbiten, att det bara var ett transportskydd, men den verkar lite väl sufistikerad för detta?
    7. Vilka tillbehör bör vi köpa mer? Något verktyg för att plantera växter? Någon specifik håv?
    8. Andra råd?

    Förövrigt har vi noterat att det redan finns en lite snigel(levande) som rör sig runt i akvariet.
    Senast redigerad av Spidey; 22 August 2023, 09:10.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    1-2. Med en slang från akvariet till en golvbrunn går det via självsug att suga upp ev. slam som man vill bli av med i samband med delvattenbyte.
    3. Jag hade startat med kanske 6st. stimfiskar, för att sen öka antalet efter några veckor om allt verkar funka bra och det inte är för högt nitritvärde.
    4. Ratten/inställningen på doppvärmaren kan man inte lita på. En termometer är ett måste.
    5. Algskrapa med rakblad funkar bra, man kan även prova med ett plastkort (ett gammalt kreditkort eller likn.)
    6. Dom röda plastbitarna är transportsäkringar och kan tas bort. Finns säkert instruktioner på Juwels hemsida.
    7. Pincett för att plantera växter samt sax för trimning av växter är bra att ha.
    8. Jag hade startat med att lägga ett näringssubstrat under sanden typ. JBL Aquabasis eller motsvarande (lite sent nu). Sen hade jag fyllt på med kanske 20kg sand till och låtit den slutta från bakkant till framkant, ca. 2cm i höjd i framkant sen sluttande uppåt alltså mot bakrutan för att ge mer känsla av djup.

    Kommentar

    • Spidey
      • August 2023
      • 25

      #3
      1-2. Vi använde vanlig trädgårdsslang när vi fyllde på men jag misstänker att man behöver mer prylar när man ska suga ut vattnet, tänker främst så att inte fiskarna åker med ut? Har du några prylar som du skulle säga är en bra investering?
      3.Ok
      4. Någon särskild termometer man bör sikta på eller är det bara till att köpa första bästa i lokala butiken?
      5. Finns det någon algskrapa som är bättre än någon annan i ett akvarie som detta eller är det åter första bästa som gäller?
      6. Okay, tack då tar jag en titt på de där röra plastbitarna.
      7. Okay, antar att det åter är första bästa i lokala butiken.
      8. Ja, ska näringen ligga underst så är det försent tyvärr. Just nu är där runt 25 KG, vi har runt 7 KG kvar, låter som vi ska ha i det och sen kanske en halv påse till då.

      Noterade att rutan faktiskt har ett par report, främst på utsidan, man känne inte dem men man kan se dem. Är det bara till att leva med eller går de att putsa bort på något vis? Vet att man brukar säga att om man inte känner repor i billack så kan man oftast polera bort det, misstänker dock att det inte går att jämföra på det viset?

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #4
        1-2. Jag använder delar till ytterfilter, ett rakt plaströr, en sugpropp med klämma och en insugssil. Finns i de flesta zooaffärer. Typ. Plaströr EHEIM 1m 16mm - köp på HORNBACH.se
        4. En lättavläst termometer, vilken som. Har dock sett att tempen kan avvika mellan olika termometrar, så alla kanske inte stämmer exakt.
        5. Jag föredrar algskrapa i rostfritt. Typ. Algskrapa med rakblad - 46/66 cm (akvarieimporten.se)
        7. Typ. Zoo & akvaristik - köp på HORNBACH.se . Sax JBL Proscape Tool S 20 böjd 20cm - köp på HORNBACH.se
        8. Finns näringskapslar för växterna som man kan trycka ner i sanden. Typ. ​Tropica Nutrition Capsules - GodhemsZoo
        Vet inte ifall det går att polera bort repor på glas.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13133

          #5
          Här har jag ett supertips att använda ett aqauclear quickfilter (du använder bara höljet) och en jättesmidig krankoppling från clas ohlson!
          Quickfilter: https://www.hornbach.se/p/filtermatt...ilter/4285663/
          Krankoppling: https://www.clasohlson.com/se/Kranko...kran/p/31-5971


          Senast redigerad av åheim; 22 August 2023, 19:24.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13133

            #6
            ...Och det fina med quickfilterhöljet är att det har en botten så när man ska fylla upp akvariet så kan man dra på kranen för fullt utan att bottensubstaret rörs upp
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • snikke

              • December 2007
              • 135

              #7
              Det är nog svårt att få bort repor. Jag har en hel del repor på insidan, men efter ett tag tänker åtminstone inte jag på det .

              Kommentar

              • Al G

                • August 2022
                • 29

                #8
                Hade jag själv börjat från början med ett nytt akvarium hade jag satt i betydligt fler växter redan från början. För att hjälpa att till hålla rent botten, vattnet och stävja algangrepp.

                Kommentar

                • Spidey
                  • August 2023
                  • 25

                  #9
                  Okay, så något i denna stilen då :
                  - Köp fler växter (tror jag kan köpa en del beg för rimliga priser)
                  - Köp AQUACLEAR quickfilter som monteras på trägårdsslangen för att inte råka suga upp fiskar vid vattenbyte
                  - Köp termometer, förslags vis billig i glas
                  - Köp Algskrapa med rakbladsinfästning
                  - Köp Pincett JBL Proscape Tool P 30 rak för att sätta och rätta till växter
                  - Köp sax till växter, ex Sax JBL Proscape Tool S 20 böjd 20cm

                  Så det ser ut som att det kan bli en 1000 lapp till innan fisken kommer till.

                  En liten uppdatering från akvariet, träbiten börjar nu sakta sjunka ner och hamna på botten. Vet dock att den inte kommer kunna stå helt som vi tänkt så här behöver vi troligen bygga upp med sten(från butik eller havet) eller så får skruva in någon typ av stöd.



                  Kommentar

                  • Al G

                    • August 2022
                    • 29

                    #10
                    Beställ Akvariegödning Happy-Life Happy Plant 500ml på HORNBACH.se! Alltid hög kvalité till ständigt lågt pris. Byggbranschens nöjdaste kunder. Stora byggvaruhus med Drive-in.


                    Lägg till den här ovan också. Den gjorde skillnad för mig i början iaf.
                    Nu använder jag Tropicas grejer, men det beror lite på vilka växter du vill ha.

                    Sen vet jag inte vad den allmänna uppfattningen om flytande filtermedium är, men jag häller i lite efter varje vattenbyte. Kolla upp om det är något du själv vill använda. Tar bort klor etc från kranvattnet...

                    Beställ Filtermedium EASY LIFE 250ml på HORNBACH.se! Alltid hög kvalité till ständigt lågt pris. Byggbranschens nöjdaste kunder. Stora byggvaruhus med Drive-in.

                    Kommentar

                    • Spidey
                      • August 2023
                      • 25

                      #11
                      Har inte kommit så värst mycket längre men akvariet puttrar på iallafall. Vi satte in ett juwel cirax filter som ska hjälpa till ytterligare med bakteriekulturen. Ska hämta ut temometer(15 cm), håv(5"), Algskrapa med rakblad under dagen. Tanken är också att köpa "beg" växter, främst Cryptocoryne och Villisneria, får vi möjlighet så kommer vi då även köp "beg" 10-15 guppis och ett par röda räkor att påbörja populationen i tanken med.

                      Noterade att en av växterna som brer ut sig mest och som är köpt i butik börjar bli ljus och så smått brun. Vi misstänker att de saknas näring så vi kommer åka förbi någon akvariebutik och köpa något växttillskott. Tyvärr har lokala Hornbach inte några akvarie grejer så jag antar att det får bli annat märke.






                      Tyvärr glömde vi helt bort att sätta en bakgrund i akvariet och tydligen ska de limmas fast. Man kan tejpa men om de inte ligger åt helt så ska det tydligen se riktigt illa ut så vi får nog hitta någon annan lösning. Låta det vara som det är(vit struktur), sätta något på insidan, antingen någon typ av vägg eller helt enkelt växter.

                      Den där träbiten har fortfarande inte landat, ser precis ut som på föregående bild faktiskt. Men det är egentligen såhär vi hade velat ha den men tyvärr är den inte "konstruerad" att lägga sig på det viset så när den väl landar kommer vi behöva bygga upp den stabilt på något vis.

                      Kommentar

                      • admin
                        Christian Alfredsson

                        • November 2004
                        • 11220

                        #12
                        Sätt typ frostad film på baksidan som jag gjort här. Du behöver kanske bara tejpa den på sidorna så den hänger kvar.

                        Christian Alfredsson
                        Tekniskt ansvarig Zoopet

                        Kommentar

                        • Spidey
                          • August 2023
                          • 25

                          #13
                          Ursprungligen postat av admin
                          Sätt typ frostad film på baksidan som jag gjort här. Du behöver kanske bara tejpa den på sidorna så den hänger kvar.

                          https://www.zoopet.com/akvarieguide/artikel.php?NR=683
                          Tack, tror dock vi föredrar struktur tapeten bakom då. Kanske kan vi få till växtlighet så det täcker en del av det

                          Kommentar

                          • Spidey
                            • August 2023
                            • 25

                            #14
                            Akvariet utvecklas! Vi har nu totalt 10 fiskar(3 platty(1 hane, 2 honor) och 7 NEON Tetra), 50% av vattnet byttes ut i förrgår på grund av Nitrit, tillsatte då startup vätska, de flesta växter verkar må bra och växa. Det hade blivit lite aljer på glaset som vi tog med en algskrapa innan vattnet byttes. Tanken är att filtret ska sköljas av lite lätt, egentligen med akvarie vatten(om jag förstått rätt).


                            Egentligen ville vi ha några räkor men tydligen är de känsliga för lite större fisk så jag tror vi får stryka det i detta fallet. Däremot kanske det börjar bli dags för någon annan renhållare, ex malar? Frågan är såf all vilken typ man ska sikta på och hur många? Pansarmalen verkar främst städa botten och inte glasrutorna? Ancistrus malar verkar jobba ganska mycket på rutorna vilket vi hade behövt men de verkar också kunna äta upp växterna? Men det kanske algtabletter eller gurka löser ?

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2893

                              #15
                              De fiskar etc. som man brukar nämna som "städpatrull"/algätare är Otocinclus, Siamensis, Amanoräkor och vissa snäckor. Men man får inte ha övertro på deras förmåga att fixa allt. Det mesta får man alltså stå för själv vad gäller att sköta karet. Ancistrus och liknande malar ger sig gärna på vissa växter som du säger, speciellt svärdsplantor verkar vara en favorit. Tror inte algtabletter mm. får dom att avstå när dom väl fått smak för svärdsplantor. Men man måste kanske inte ha just svärdsplantor. En annan sak med Ancistrus är att dom äter mycket och därmed "skräpar ner" mycket.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...