Jag har fått ett akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquanoob
    • August 2023
    • 8

    Jag har fått ett akvarium!

    Igår var man med pappa och hämtade bänken till akvariet som kom igår och nu står det bredvid min tv i mitt rum och imorgon ska jag köpa grus och växter.? Det är ett 54 liters akvarium och i det ska jag ha fjärilsciklider,svärdbärare,zebra fiskar,guramis och en sån där slam fisk som äter alger och sånt?
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1027

    #2
    Ursprungligen postat av Aquanoob
    Det är ett 54 liters akvarium och i det ska jag ha fjärilsciklider,svärdbärare,zebra fiskar,guramis och en sån där slam fisk som äter alger och sånt?
    Du kan inte ha alla de fiskarna i det lilla akvariet.

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11220

      #3
      Låter superkul! Bra tips är att ta det lugnt och inte ha för mycket fiskar i början. Även vara försiktig när man matar så det inte blir för mycket.

      Kolla gärna filmerna här: https://www.zoopet.com/akvarieguide/artikel.php?NR=706
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13133

        #4
        Ursprungligen postat av Aquanoob
        Igår var man med pappa och hämtade bänken till akvariet som kom igår och nu står det bredvid min tv i mitt rum och imorgon ska jag köpa grus och växter.? Det är ett 54 liters akvarium och i det ska jag ha fjärilsciklider,svärdbärare,zebra fiskar,guramis och en sån där slam fisk som äter alger och sånt?
        Hej! Det bästa är om du får det att fungera och du får en positiv start men med all denna fisk och tex guramins aggressivitet så kommer det högst sannolikt sluta med en väldigt negativ känsla omkring akvarium Vet du hur ett akvarium fungerar och hur du ska sköta det?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • snikke

          • December 2007
          • 135

          #5
          Fjärilsciklider är känsliga i ett nystartat akvarium. Zebrafiskar och svärdbärare är mer tåliga.

          Kommentar

          • Pierre67
            • November 2011
            • 321

            #6
            Köpa absolut inga guramis till så litet kar. Kanske skulle funka med dvärgguramis, men jag skulle undvikit dom också. Hade jag startat ett 54 liters, hade jag gjort precis som i länken Christian la upp!

            Kommentar

            • Aquanoob
              • August 2023
              • 8

              #7
              Tack för alla svar! Nu har jag haft mitt akvarium ett tag och det är superkul! Har köpt fyra JÄTTE vackra svärdbärare tre honor och en hane har också köpt en pansarmal ska hålla mig borta från guramis.
              Senast redigerad av Aquanoob; 05 November 2023, 12:04.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13133

                #8
                Va kul att det funkar bra! Och håll dig borta från guramis
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • metalmac
                  • December 2005
                  • 26

                  #9
                  Ursprungligen postat av Aquanoob
                  Tack för alla svar! Nu har jag haft mitt akvarium ett tag och det är superkul! Har köpt fyra JÄTTE vackra svärdbärare tre honor och en hane har också köpt en pansarmal ska hålla mig borta från guramis.
                  Vad härligt!
                  Svärdbärare är grymt fina!
                  Dom kan vara roliga att odla då det är ganska enkelt att få dom att trivas.
                  Akvarium 160L

                  Kommentar

                  • Aquanoob
                    • August 2023
                    • 8

                    #10
                    Jag vet! Har redan fått fyra stycken eftersom när jag köpte honorna (vilket jag gjorde lite innan hannen) hade jag visst lyckats fått en dräktig hona

                    Kommentar

                    • metalmac
                      • December 2005
                      • 26

                      #11
                      Ursprungligen postat av Aquanoob
                      Jag vet! Har redan fått fyra stycken eftersom när jag köpte honorna (vilket jag gjorde lite innan hannen) hade jag visst lyckats fått en dräktig hona
                      Vilken härlig bonus!
                      Akvarium 160L

                      Kommentar

                      • Aquanoob
                        • August 2023
                        • 8

                        #12
                        Ursprungligen postat av metalmac

                        Vilken härlig bonus!
                        Ja det var en rolig överraskning när man fick veta det!

                        Kommentar

                        • Pierre67
                          • November 2011
                          • 321

                          #13
                          Bra att du skippa guramis och kul med bonusen. Pansarmalarna bör vara minst 5-6 stycken och det ska vara sand i karet. Bytte själv från grus till Julas blästersand, när jag skaffa pansarmalar!

                          Kommentar

                          • macmasteri
                            • November 2023
                            • 1

                            #14
                            Ursprungligen postat av Aquanoob
                            Tack för alla svar! Nu har jag haft mitt akvarium ett tag och det är superkul! Har köpt fyra JÄTTE vackra svärdbärare tre honor och en hane har också köpt en pansarmal ska hålla mig borta från guramis.
                            Varför bara 1 pansarmal? Jag förstår att det är svårt att hålla koll på alla arter som nybörjare men vilken butik säljer ens ensamma pansarmalar? De lever i grupper och du skulle behöva minst 6-10 st. Något säljaren borde meddelat dig.

                            Kommentar

                            • Aquanoob
                              • August 2023
                              • 8

                              #15
                              Ursprungligen postat av macmasteri

                              Varför bara 1 pansarmal? Jag förstår att det är svårt att hålla koll på alla arter som nybörjare men vilken butik säljer ens ensamma pansarmalar? De lever i grupper och du skulle behöva minst 6-10 st. Något säljaren borde meddelat dig.
                              Tack visste inte. Har nu köpt fler fiskar och köpte några till och den jag hade är mycket livligare nu hittade även en annan underlig fisk som ser ut som en liten näbbgädda typ, har köpt den eftersom den skulle funka bra i mitt akvarium sa dom den är mycket vid ytan och är väldigt lustigt ska nog kanske köpa tre till

                              Kommentar

                              Arbetssätt...