kan jag byta vatten??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mideria
    • September 2021
    • 12

    #16
    Ursprungligen postat av Fiskburken

    Tillhandahåller er egen zoopetlänk för att styrka: https://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=207
    oj oj oj men jag som har läst på om alla böjliga fiskar innan jag bestämde mej för guldbarb. jag måste ha kollat eller läst fel någonstans. eller så stog det i djuraffären att man kunde ha dom i ett 45 l jag kommer inte ihåg.. men detta ska fixas iårdning. helt klart. ska se om jag kan få dom sålda på någet sätt .
    tack snälla. att du sa de. vill inte att dom ska bo för litet. men dom mår endå bra dom äter och simmar runt. men dom är väldigt skygga.

    Kommentar

    • ampe
      • August 2007
      • 1073

      #17
      Det finns superfina små arter som passar i ditt akvarium. Spana in de mindre arterna av regnbågar tex. Eller rasboror!
      Återfallsakvarist.

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #18
        Om det inte finns massor av klor och annan skit i kranen så är det totalt onödigt att använda aqua safe eller något annat för den delen.

        Jag har sysslat med hobbyn sedan barnsben och är idag 30 år, jag har aldrig använt aqua safe eller något i den stilen.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Mideria
          • September 2021
          • 12

          #19
          Ursprungligen postat av pikachu
          Om det inte finns massor av klor och annan skit i kranen så är det totalt onödigt att använda aqua safe eller något annat för den delen.

          Jag har sysslat med hobbyn sedan barnsben och är idag 30 år, jag har aldrig använt aqua safe eller något i den stilen.
          ok jag vet att någon mer sa att jag inte behöver använda det. men lika bra .

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #20
            Ursprungligen postat av Mideria

            ok jag vet att någon mer sa att jag inte behöver använda det. men lika bra .
            Om någon säger att du inte behöver så måste den personen testa ditt vatten först för att utesluta att det inte är kloramin I vattnet annars är det bättre att dem är tysta
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Lusse

              • April 2008
              • 328

              #21
              Jag tänker såhär:
              Vatten behandling som våra vattenleverantörer håller på med och med annat focus än akvarium drift i åtanke.
              Tex det skall vara tjänligt och belasta gamla vattenledningar så lite som möjligt osv.

              De flesta av oss har sett o upplevt brunt vatten i kranen efter tex ett vattenavbrott eller liknande. Då SER man med blotta ögat att något inte står riktigt bra till med vattenkvaliteten.

              Dvs vattenleverantörer försöker så klart att ha en jämn kvalitet till slutkund men det är rellativt svårt att ha en 100% tillförlitlighet.

              När det är osynligt om tex vattenleverantören behöver köra in lite mer klor eller dylikt (pga förhöjd bakterier tillväxt någonstans) eller något annat senario. Så syns det inte o är "osynligt" vattnet är ju inte brunt i alla fall..

              Vid dessa tillfällen så är det bra att man har pyttsat in vattenberedninsmedel typ Aqua Safe, Prime eller dylikt.

              Allternativt mäter man varje gång vattenkvaliteten innan man häller i det i karet..
              Men då kanske man skulle kunna pyttsat i vattenberedninsmedel istället för att lägga större tid på att mäta o trixa som kanske är lika dyrt..

              Jag har alltid använt Aqua Safe förr i tiden. Utan att veta exakt varför men det känns "Safe" o betryggande. ("Better to be safe than sorry" devisen)

              Nu när jag återoptog hobbyn jag upptäckte att det finns många olika alternativ till vattenberedninsmedel på marknaden det är ju inget konstigt med det..

              Men om man antar att dessa vattenberedninsmedel är lika bra eller dåliga. O jag bara behöver något som skyddar fiskarna den där ~<1% av gångerna som vattenverket gör något utöver det vanliga.

              Märkväl att det kan vara lokalt vattenbetingelser som gör att det är >99% behov att använda vattenberedninsmedel. Men precis som åheim säger det vet man inte förrän man har mätt/testat sitt vatten.

              Nu är det inte hela världen på ett litet akvarium. Men när man skaffar sig större och flera akvarium då är det en massa ml AquaSafe man måste pyttsa i karet! Det blir lite ohållbart.

              Själv har jag övergått till Seachem Prime. Som får en att fundera på om vad i hela friden AquaSafe håller på med i jämförelse.

              Antar att här finns resurser att spara utan att tumma på kvalitén samt säkerheten för fiskarna.

              AquaSafe:
              "Add 5 ml of Tetra AquaSafe for every 10 litres"
              källa: https://www.tetra.net/en-gb/products/tetra-aquasafe
              Seachem Prime:
              "Use 1 capful (5 mL) for each 200 L (50 US gallons) of new water. "
              källa: https://www.seachem.com/prime.php
              ​​​​​
              Dosering för 200L:
              Seachem Prime: för 200L används 5 mL
              AquaSafe: för 200L används 100 mL

              Dosering för 10L:
              Seachem Prime: för 10L används 0.25 mL
              AquaSafe: för 10L används 5 mL

              Det är en löjlig skillnad för egentligen samma sak. Gillar inte att man måste tömma massa plast flaskor o slänga dem när de är tomma om de håller samma volym med vattenberedninsmedel, när AquaSafe förbrukas TJUGO ggr snabbare än konkurrenten (tjugo plastflaskor mot en)!

              Mitt kylskåp:
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20211101_085004.jpg
Visningar: 136
Storlek: 339,8 KB
ID: 2432853 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20211101_085013.jpg
Visningar: 98
Storlek: 379,7 KB
ID: 2432854

              ​​​​​

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                #22
                Jag bor i Göteborg och använder aldrig något medel vid vattenbyte och har inga problem med det.Beror nog på om man har egen brunn eller använder kommunalt vatten om man skall använda medel,kolla ditt vatten där du bor.Jag har mycket få dödsfall i mina akvarier och aldrig i samband med vattenbyte.

                Kommentar

                Arbetssätt...