kan jag byta vatten??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mideria
    • September 2021
    • 12

    kan jag byta vatten??

    Hej på er. jag är nybörjare på detta med akvarie och har ett 54 L här hemma med växter och fiskar i. men har inte bytt vattnet sen jag starta det. tror jag har haft igång det i 1 månad. och jag har inte akvasafe här hemma. min vän kan hjälpa mej imorgon. men kan jag byta vattnet endå nu och hälla i akvasafe imorgon?? akvariet har fått mycket alger och luktar illa men har följt råden ifrån min vän som även han har akvarier hos sej. men efter att ha läst på här i gruppen så känns det som om allt jag har gjort är fel. fisken mår bra och äter och jag gjorde rent pumpen igår kväll. snälla hjälp mej tack på förhand
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Hur gjorde du rent pumpen?

    Kommentar

    • Fiskburken
      • March 2019
      • 198

      #3
      Du måste definitivt byta vatten... men börja med att byta lite grann (15%) dagligen några dagar i rad så fiskarna inte får en chock givet att de nu är "vana" med att det är smutsigt. Normalt sett skulle jag byta 30-50% i veckan.

      Notera att på de flesta ställen i Sverige klarar du dig utmärkt utan Aquasafe eller dylikt, men det finns undantag. I det här läget skulle jag säga det är värre att inte byta vatten alls, dina fiskar kommer garanterat bli sjuka, och när någon dött och börjar ruttnar kommer alla dö fort.

      Kommentar

      • Mideria
        • September 2021
        • 12

        #4
        Ursprungligen postat av stefanr72
        Hur gjorde du rent pumpen?
        tog upp den ur vattnet och tog bort höljet och tog ut filtret och gjorde rent det och gjorde rent allt annat också.
        och sen satte ihop de. och satte ner den i vattnet igen.

        Kommentar

        • Mideria
          • September 2021
          • 12

          #5
          Ursprungligen postat av Fiskburken