kan jag byta vatten??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mideria
    • September 2021
    • 12

    kan jag byta vatten??

    Hej på er. jag är nybörjare på detta med akvarie och har ett 54 L här hemma med växter och fiskar i. men har inte bytt vattnet sen jag starta det. tror jag har haft igång det i 1 månad. och jag har inte akvasafe här hemma. min vän kan hjälpa mej imorgon. men kan jag byta vattnet endå nu och hälla i akvasafe imorgon?? akvariet har fått mycket alger och luktar illa men har följt råden ifrån min vän som även han har akvarier hos sej. men efter att ha läst på här i gruppen så känns det som om allt jag har gjort är fel. fisken mår bra och äter och jag gjorde rent pumpen igår kväll. snälla hjälp mej tack på förhand
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Hur gjorde du rent pumpen?

    Kommentar

    • Fiskburken
      • March 2019
      • 198

      #3
      Du måste definitivt byta vatten... men börja med att byta lite grann (15%) dagligen några dagar i rad så fiskarna inte får en chock givet att de nu är "vana" med att det är smutsigt. Normalt sett skulle jag byta 30-50% i veckan.

      Notera att på de flesta ställen i Sverige klarar du dig utmärkt utan Aquasafe eller dylikt, men det finns undantag. I det här läget skulle jag säga det är värre att inte byta vatten alls, dina fiskar kommer garanterat bli sjuka, och när någon dött och börjar ruttnar kommer alla dö fort.

      Kommentar

      • Mideria
        • September 2021
        • 12

        #4
        Ursprungligen postat av stefanr72
        Hur gjorde du rent pumpen?
        tog upp den ur vattnet och tog bort höljet och tog ut filtret och gjorde rent det och gjorde rent allt annat också.
        och sen satte ihop de. och satte ner den i vattnet igen.

        Kommentar

        • Mideria
          • September 2021
          • 12

          #5
          Ursprungligen postat av Fiskburken
          Du måste definitivt byta vatten... men börja med att byta lite grann (15%) dagligen några dagar i rad så fiskarna inte får en chock givet att de nu är "vana" med att det är smutsigt. Normalt sett skulle jag byta 30-50% i veckan.

          Notera att på de flesta ställen i Sverige klarar du dig utmärkt utan Aquasafe eller dylikt, men det finns undantag. I det här läget skulle jag säga det är värre att inte byta vatten alls, dina fiskar kommer garanterat bli sjuka, och när någon dött och börjar ruttnar kommer alla dö fort.
          ok tack snälla för hjälpen. ja jag vet inte hur han tänker min vän alltså ...det han har sakt är att man ska inte pyta så ofta. men han vet tydligen inte att man måste byta ofta i början . jag förstår inte hur han kan ha sina fiskar kvar efter att ha sakt hur jag ska göra

          Kommentar

          • Mideria
            • September 2021
            • 12

            #6
            jag kan också medela att om nu någon fisk kommer bli sjuk så kommer den tas bort på en gång. jag kollar till fiskarna flera gånger varje dag.

            Kommentar

            • stefanr72
              • November 2010
              • 1026

              #7
              Ursprungligen postat av Mideria

              tog upp den ur vattnet och tog bort höljet och tog ut filtret och gjorde rent det och gjorde rent allt annat också.
              och sen satte ihop de. och satte ner den i vattnet igen.
              använde du kranvatten? Varmt eller kallt?

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13126

                #8
                Ursprungligen postat av Mideria

                ok tack snälla för hjälpen. ja jag vet inte hur han tänker min vän alltså ...det han har sakt är att man ska inte pyta så ofta. men han vet tydligen inte att man måste byta ofta i början . jag förstår inte hur han kan ha sina fiskar kvar efter att ha sakt hur jag ska göra
                Din vän är inte helt ute och cyklar för när du startar upp ett akvarium så finns det inga bakterier och dem måste byggas upp i akvariet och det tar ungefär 1 månad att få igång nedbrytningsprocessen som bakterierna står för. Så vid starten är det viktigt att ha väldigt lite fisk och mata väldigt sparsamt! Byter man vatten ofta vid nystarten så förlängs startprocessen eftersom bakterierna förökar sig sämre och för fiskens skull så vill man ju få igång den så fort som möjligt! Så efter 1 månad tycker jag att det är lagom att börja göra vattenbyten och hur ofta beror på hur mycket mat man stoppar ner i akvariet. Ofta kan 30% i veckan vara lagom men jag har ett akvarium med mycket räkor och där belastningen är ganska låg och där byter jag ca 20% per månad, för räkorna uppskattar inte för mycket vattenbyten och det har jag lärt mig den hårda vägen genom att många dog när jag böt mycket vatten och dem är känsliga!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Fiskburken
                  • March 2019
                  • 198

                  #9
                  Kontentan är väl att exakt hur många vattenbyten man behöver beror på hur många och vilka fiskar/övriga djur man har tillsammans med vilken typ av vattenvolym, filtrering, och matning. Det viktigaste är ju att nitritvärdena hålls ner (det är ju en god anledning till att mäta dem om man är oerfaren med att kolla efter tecken på nitritförgiftning).

                  Med det sagt tycker jag att hålla fiskar, om än få, i 54 liter i en månad utan vattenbyten är En Dålig Idé (TM).

                  Ursprungligen postat av åheim

                  Din vän är inte helt ute och cyklar för när du startar upp ett akvarium så finns det inga bakterier och dem måste byggas upp i akvariet och det tar ungefär 1 månad att få igång nedbrytningsprocessen som bakterierna står för. Så vid starten är det viktigt att ha väldigt lite fisk och mata väldigt sparsamt! Byter man vatten ofta vid nystarten så förlängs startprocessen eftersom bakterierna förökar sig sämre och för fiskens skull så vill man ju få igång den så fort som möjligt! Så efter 1 månad tycker jag att det är lagom att börja göra vattenbyten och hur ofta beror på hur mycket mat man stoppar ner i akvariet. Ofta kan 30% i veckan vara lagom men jag har ett akvarium med mycket räkor och där belastningen är ganska låg och där byter jag ca 20% per månad, för räkorna uppskattar inte för mycket vattenbyten och det har jag lärt mig den hårda vägen genom att många dog när jag böt mycket vatten och dem är känsliga!
                  Har körsbärsräkor och amanoräkor och har aldrig varit med om att de inte klarat vattenbyten, men det finns ju långt känsligare räkor (och jag använder trots allt Aquasafe av vana). När jag massdödat räkor har det varit vissa kemikalier som varit ansvariga, typ anti-algmedel.

                  I övrigt kan man ju accelerera med olika typer av bakteriekulturer på flaska om man vill.
                  Senast redigerad av Fiskburken; 22 October 2021, 22:15.

                  Kommentar

                  • Mideria
                    • September 2021
                    • 12

                    #10
                    Ursprungligen postat av stefanr72

                    använde du kranvatten? Varmt eller kallt?
                    ja det gör jag och jag tempar den till 23 grader.

                    Kommentar

                    • Mideria
                      • September 2021
                      • 12

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim

                      Din vän är inte helt ute och cyklar för när du startar upp ett akvarium så finns det inga bakterier och dem måste byggas upp i akvariet och det tar ungefär 1 månad att få igång nedbrytningsprocessen som bakterierna står för. Så vid starten är det viktigt att ha väldigt lite fisk och mata väldigt sparsamt! Byter man vatten ofta vid nystarten så förlängs startprocessen eftersom bakterierna förökar sig sämre och för fiskens skull så vill man ju få igång den så fort som möjligt! Så efter 1 månad tycker jag att det är lagom att börja göra vattenbyten och hur ofta beror på hur mycket mat man stoppar ner i akvariet. Ofta kan 30% i veckan vara lagom men jag har ett akvarium med mycket räkor och där belastningen är ganska låg och där byter jag ca 20% per månad, för räkorna uppskattar inte för mycket vattenbyten och det har jag lärt mig den hårda vägen genom att många dog när jag böt mycket vatten och dem är känsliga!
                      ok tack för svar då vet jag att han vet lite iallafall hihi.
                      har idag bytt nästan halva akvariet blev lite mer än vad det skulle. och vi har haft i akvasafe. men frågan är nu när ska jag byta igen då?? för det är ju fortfarande mycket aljer i akvariet + måste göra rent glaset runt hela akvariet. ska köpa sånt imorgon vi ska till Eskilstuna imorgon.
                      är det någet mer jag borde köpa?
                      det jag har för fisk i akvariet nu är 5 st Guldbarber, 2 st kuliål ,och en guldmal och 2 andra som är på botten och städar kommer inte ihåg vad dom heter nu. känner att jag vill ha några fler malar för det hinns inte med att städa tänker jag fel? och någon annan mer stimmfisk på kansk 6,7 st vad tror ni???

                      Kommentar

                      • stefanr72
                        • November 2010
                        • 1026

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mideria


                        det jag har för fisk i akvariet nu är 5 st Guldbarber, 2 st kuliål ,och en guldmal och 2 andra som är på botten och städar kommer inte ihåg vad dom heter nu. känner att jag vill ha några fler malar för det hinns inte med att städa tänker jag fel? och någon annan mer stimmfisk på kansk 6,7 st vad tror ni???
                        Fler malar bör du inte ha. Vänta några dagar innan nästa vattenbyte och byt då max 25%.
                        Senast redigerad av stefanr72; 24 October 2021, 04:32.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13126

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mideria


                          det jag har för fisk i akvariet nu är 5 st Guldbarber, 2 st kuliål ,och en guldmal och 2 andra som är på botten och städar kommer inte ihåg vad dom heter nu. känner att jag vill ha några fler malar för det hinns inte med att städa tänker jag fel? och någon annan mer stimmfisk på kansk 6,7 st vad tror ni???
                          Man kan inte ha så mycket fisk i 54l Dem två på botten gissar jag är pansarmalar och dem trivs bäst ju fler dem är så ca 4 till av dem skulle jag satsa på
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Christer5
                            • July 2015
                            • 915

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mideria

                            ok tack för svar då vet jag att han vet lite iallafall hihi.
                            har idag bytt nästan halva akvariet blev lite mer än vad det skulle. och vi har haft i akvasafe. men frågan är nu när ska jag byta igen då?? för det är ju fortfarande mycket aljer i akvariet + måste göra rent glaset runt hela akvariet. ska köpa sånt imorgon vi ska till Eskilstuna imorgon.
                            är det någet mer jag borde köpa?
                            det jag har för fisk i akvariet nu är 5 st Guldbarber, 2 st kuliål ,och en guldmal och 2 andra som är på botten och städar kommer inte ihåg vad dom heter nu. känner att jag vill ha några fler malar för det hinns inte med att städa tänker jag fel? och någon annan mer stimmfisk på kansk 6,7 st vad tror ni???
                            Tyvärr har du för litet akvarium för Guldbarber,läs gärna på om fiskar innan du köper.

                            Kommentar

                            • Fiskburken
                              • March 2019
                              • 198

                              #15
                              Ursprungligen postat av Christer5

                              Tyvärr har du för litet akvarium för Guldbarber,läs gärna på om fiskar innan du köper.
                              Tillhandahåller er egen zoopetlänk för att styrka: https://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=207

                              Kommentar

                              Arbetssätt...