Fisk val till Juwel 70 L ( 60 L X 44 H)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snowfox
    • October 2016
    • 12

    Fisk val till Juwel 70 L ( 60 L X 44 H)

    Hejsan,

    Jag är rent ny börjare på det och skulle be om era råd om fiskval till min ak. Har cirka 10L grus i botten. Så det är cirka 60L vatten.

    Dvärggurami röd och svart, hur många passar ? av dem Han antal ? Hon antal?

    Städräkor - hur många ? av vilken sort

    Algätare - hur många ?


    Ett rent och krystal klart ak är målet.

    Tusen tack på förhand !

    /Fredrik
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    #2
    Ursprungligen postat av Snowfox
    Hejsan,

    Jag är rent ny börjare på det och skulle be om era råd om fiskval till min ak. Har cirka 10L grus i botten. Så det är cirka 60L vatten.

    Dvärggurami röd och svart, hur många passar ? av dem Han antal ? Hon antal?

    Städräkor - hur många ? av vilken sort

    Algätare - hur många ?


    Ett rent och krystal klart ak är målet.

    Tusen tack på förhand !

    /Fredrik
    Hur pass nystartat är det?
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • Rufus
      • January 2005
      • 866

      #3
      Har du använt sökfunktionen här på Zoopet, där du kan skriva in mått på karet och ev svårighetsgrad? Då kan du ju läsa på om de fiskförslag som kommer upp och göra dina val. Sen är det alltid bra att börja lite försiktigt med fisk i ett nystartat kar. Tålig är väl ett bra ledord! Växter däremot är en fördel av att ha mkt av. Här finns ju också tips så man undviker en del nybörjarmissar . Tropicas hemsida innehåller också bra tips vid uppstart och växtval. Roligt är det att planera att starta ett nytt kar!
      // Annicka

      Kommentar

      • Snowfox
        • October 2016
        • 12

        #4
        Tack KJE och Annicka !
        Försökte söka fram och fick en massa träff. Vilket är svårare för mig att välja.
        - Är det OK med 4st Dvärggurami, varav 3 hon och 1han.
        - 2st cherry räkor
        - 6st Otocinclus

        Kanske även snäckor behövs för att hålla karet rent och i så fall, vilken typ av snäckor är bästa på att städa?

        Första prio är att karet är vackert och samtidigt det ska vara rent.

        Har jag utrymme för ett par andra fiskar också? Jag tackar !

        /Fredrik

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          #5
          Ursprungligen postat av Snowfox
          Tack KJE och Annicka !
          Försökte söka fram och fick en massa träff. Vilket är svårare för mig att välja.
          - Är det OK med 4st Dvärggurami, varav 3 hon och 1han.
          - 2st cherry räkor
          - 6st Otocinclus

          Kanske även snäckor behövs för att hålla karet rent och i så fall, vilken typ av snäckor är bästa på att städa?

          Första prio är att karet är vackert och samtidigt det ska vara rent.

          Har jag utrymme för ett par andra fiskar också? Jag tackar !

          /Fredrik
          Fiskarna går säkert bra ihop och akvariet är tillräckligt stort men om det är alldeles nystartat (mindre än en månad) så är det bäst att inte sätta in alla fiskar på en gång. Skulle det vara så att akvariet är helt nystartat så kan det vara bra att börja med en lite tåligare art, kanske ett litet stim av Neontetror eller något i den stilen Ditt akvarium borde räcka för några såna förutom de andra arterna du räknar upp. Otocinclus är enligt min erfarenhet ganska så känsliga och kräver definitivt stödmatning om inte akvariet är alldeles fullt av alger.

          När det gäller räkorna så skulle jag ha tagit klart fler än bara två eftersom dom också är flockdjur, kanske snarare tio.
          Senast redigerad av KJE; 19 October 2016, 12:04.
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Snowfox
            • October 2016
            • 12

            #6
            Tusen tack för dina värdefulla tips ! 10st räkor ska det bli !

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #7
              Vill bara invända mig lite mot KJE,s förslag om ex av neontetror som uppstartsfisk. Man ska ju inte välja en art som uppstartsfisk om man inte vill ha den fortsatt i akvariet, ska du avliva dem sen när det uppfyllt sitt syfte eller ... Nä börja alltid med någon fisk som du verkligen vill ha!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Vill bara invända mig lite mot KJE,s förslag om ex av neontetror som uppstartsfisk. Man ska ju inte välja en art som uppstartsfisk om man inte vill ha den fortsatt i akvariet, ska du avliva dem sen när det uppfyllt sitt syfte eller ... Nä börja alltid med någon fisk som du verkligen vill ha!
                Problemet är väl bara att varken Dvärggurami eller Otocinclus är särskilt lämpliga som startfisk, just för att dom i alla fall enligt min erfarenhet är rätt så känsliga...därav exemplet med Neontetrorna som ju är en tåligare fiskart Därmed inte sagt att TS ska välja en art som inte är önskvärd i akvariet i längden
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • Snowfox
                  • October 2016
                  • 12

                  #9
                  Har testat vatten värden och allting ser bra ut. Jag har lagt till 2st Dvärggurami och de simmar lugnt. Totalt tänker jag har 6 st Dvärggurami alltså 3 par. Undrar om de passar i så här ganska liten kar. 5st Julii. 3st Otocinclus. Men Zoo.se sade att det är för tidigt med Otocinclus eftersom det finns ju EJ alger i min kar nuvarande. Eller vad tycker ni? Alla tips är välkomna !

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    #10
                    Ursprungligen postat av Snowfox
                    Har testat vatten värden och allting ser bra ut. Jag har lagt till 2st Dvärggurami och de simmar lugnt. Totalt tänker jag har 6 st Dvärggurami alltså 3 par. Undrar om de passar i så här ganska liten kar. 5st Julii. 3st Otocinclus. Men Zoo.se sade att det är för tidigt med Otocinclus eftersom det finns ju EJ alger i min kar nuvarande. Eller vad tycker ni? Alla tips är välkomna !
                    Det kan nog bli problem med så pass många Dvärggurami-par i bara 70 liter, själv skulle jag nog ha nöjt mig med en hanne och kanske två honor, det finns ju blå honor om man vill ha lite mera färg
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • Snowfox
                      • October 2016
                      • 12

                      #11
                      Oto städer väldigt bra ! Alla alger försvunnit.

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        #12
                        Ursprungligen postat av Snowfox
                        Oto städer väldigt bra ! Alla alger försvunnit.
                        Härligt, kom bara ihåg att mata dom ordentligt med algtabletter så att dom klarar sig
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        Arbetssätt...