Hur mitt NYA akvarium ska se ut

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #16
    Nej, det är inte farligt... kolla bara mina alternativ på vad du kan göra... det enklaste är att anpassa fiskarna efter ditt basiska vatten och bara sätta i lite bikarbonat för att få det hårdare. Men jag rekommenderar inte att du har sydamerikanska fiskar, det blir mycket struligare om du ska börja att sänka pH värdet.
    Kolla dom här t ex... http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=116 Skulle passa perfekt i ditt vatten och har bara en tvåa i svårighetsgrad.

    Jag gjorde en sökning på fiskarkivet på basiskt vatten och akvarielängd 75-110 cm eller nåt sådant. Jag fick 150 träffar, så nog finns det fiskar som du kan ha där!!!

    Jag tycker att du ska starta en ny tåt i forumet, eftersom jag är så dålig på fiskar med dina vattenvärden, där du skriver en rubrik typ "pH 8,5 vilka bra nybörjarfiskar finns???"
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Mage
      • January 2004
      • 165

      #17
      Är egentligen nybörjare men är det inte så att pH sjunker både på väg ut genom ledningarna och när det tappas upp..
      Jag bor iaf i Umeå och på kommunens webb står det att pH ska vara 7.8-8.5 i dricksvattnet.. I mitt kar visar tester att pH är ganska precis 7..
      Jag har inget som borde sänka pH i karet.. Så det verkar sjunka rejält här iaf..
      Vet att tåten inte handlade om pH egentligen men vi kom ju som in på det..

      Mvh//Mage

      Kommentar

      • wernbo
        • October 2003
        • 42

        #18
        Min erfarenhet är att man tröttnar rätt fort på en planschbakgrund på utsidan så jag tycker att du skall skaffa något på insidan, man behöver ju inte köpa "BTN" för en halv förmögenhet. Det finns nånga andra alternativ, jag har t ex ett Juwel akvarium med deras måttanpassning men de är lätta att skära till efter behov och de kostar bara några hundra. Om du bor i GBG borde du sticka ut till Hornbach, de har bakgrunder som man fäster på insidan och ger ett jäkligt snyggt intryck. Tänk bara på att du har 105l och dessa bakgrunder tar upp en del volym i akvariet, men de är snygga.
        Stop mad cowboy disease!

        180 l sällskap
        Malawi 540 l pågång
        45, 60 l yngel

        Kommentar

        Arbetssätt...