Hur mitt NYA akvarium ska se ut

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jomi
    • February 2004
    • 29

    Hur mitt NYA akvarium ska se ut

    Tjenare allihopa!
    Är rätt ny här på sidan, har bara skrivit en tråd tidigare. Jo, det är så att jag tänker starta upp ett akvarium - ett på 105 liter. Jag har haft ett akvarium när jag var liten (tror jag var runt 10-11 år), vilket gick åt skogen. Nu däremot - när jag faktiskt vet vad det hela handlar om - kommer det gå bättre.

    Akvariet är 75x40x35 centimeter stort och har en volym på 105 liter.

    Som bakgrund tänkte jag ha någon plansch med växter och annat akvariemojs; något i stil med denna bild. Jag hade tänkt ha svart lavasand, då jag har läst att detta framhäver fiskarnas färger på ett snyggt och läckert sätt.

    I mitten av akvariet vill jag ha en stor och hög sten, något i stil med det här. Jag hoppas att jag får tag på en sådan här sten med lite håligheter i, så att fiskarna har något robust att gömma sig inuti ... Temperaturen i akvariet ska vara 24 celsiusgrader.

    Följande fiskar hade jag tänkt ha: 10 styck sebrafiskar, 10 styck kardinaltetror, 3-5 styck vågpansarmalar eller metallpansarmalar, 3 styck svärdbärare (varav 2 honor) samt eventuellt Black Molly.

    Hur är denna kombination på fiskar? Fungerar de tillsammans?

    Vad tycker ni om min "akvariesammansättning"?

    Det är så här långt jag har planerat hittills. Vilka växter jag ska ha har jag inte kunnat bestämma mig för eftersom jag vet så otroligt lite om dem.

    Vilka olika kombinationer på växter skulle passa bra till detta akvarium?

    Det ska vara mycket växter, jag har bilder på akvariet från när jag var 10-11 år, och det är otroligt glest mellan grönligheterna. På den tiden var det även mycket alger.

    För visst är det så att ju mer växter man har, desto mindre alger är det?

    Hur mycket växter, och VILKA växter hade passat i mitt akvarium?

    Tacksam för flera olika förslag och kommentarer.
    105-liter Sydamerika med kardinaltetra, pleco och fläckig pansarmal + en drös med växter.
  • AnnikaW
    • August 2003
    • 343

    #2
    Hej!

    Vad roligt att du ska starta ett akvarium!

    Jag är ingen expert men svarar ändå.

    Jag tycker att du ska satsa på en neutralare bakrund med t.ex. bild på sten. De flesta tröttnar snabbt på bakgrunder av den typ du visade.

    Fiskarna verkar OK tycker jag. Börja med bara en sort och bygg på långsamt med fler fiskar. Tänk 1 cm fisk per liter vatten i akvariet. Ha hellre för få än för många fiskar.
    Jag hade bytt ev. black molly mot en algätare, t.ex. några ottocinclus.

    Zoopet har ett växtarkiv där du kan lära dig och få tips om sorter.
    Ljusmängd och annat avgör vilka du kan ha, det troligaste är att du har ett lysrör. Då ska du inte ha ljuskrävande sorter.
    Jag tycker Aquastar-lysrör funkar fint för växter och att se på.

    Tips på växter jag skulle ha skaffat:
    Hygrophilia polysperma (snabbväxande, bra mot alger)
    Limnophilia sessiliflora
    Javaormbunke ( långsamväxande)
    javamossa
    Svärdsplanta
    m.fl.

    Lycka till!

    Kommentar

    • steffo
      • September 2003
      • 60

      #3
      håller med!
      skippa black molly, de bara dör, om man inte har brackvatten åt dem vill säga, å det trivsinte de andra med. dessutom finns det fantastiskt fina svärdbärare, så hellre någon mer sådan, tycker jag... kanske någon algätare, får man problem kan man ju tilllfälligt ha några siamesiska, fast de blir ju rätt så stora...

      en trevlig, men snabbväxande växt, saom dessutom motverkar alger är hornsärv (Cerathophyllum demersum) , en liten rugge som flytväxt uppskattas även av de flesta fiskar (alla gånger de yngel du förhoppnoingsvis får!), fast man måste rensa den rätt så ofta...

      ska nog gå finfint ska du se!

      //steffo
      life's a bitch, 'n then u die. so f**k d world 'n lets get high!

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        När jag bygger upp besättingen i ett akvarium brukar jag börja med städpatrullen, nämligen de som äter alger och foderrester. Sedan brukar jag bestämma mig för en sorts större fisk och en eller två sorters stimfiskar. I ett så litet kar som du har skulle jag inte sätta in två sorters stimfiskar... de kommer varken att gå i stim tillsammans eller var för sig... fisksoppa med andra ord..
        Så här skulle jag göra:
        6 st pansarmalar, blir ca 7 cm alltså sammanlagt ca 40 cm.
        1 Ancistrus som blir ca 10-12 cm.
        10 st Kardinaler eller Sebror, de blir ju 5-6 cm långa, så där har du ca 50 cm fisk.
        3 st svärdbärare (1 hanne och 2 honor), de blir 10-15 cm så det rör sig om ca 30-40 cm fisk.
        Nu har du alltså ca 150 cm fisk till dina 105 liter. Det är egentligen lite väl mycket, men förhoppningsvis så är akvariet ordentligt inkört innan fiskarna blir vuxna. Det du kan göra är att dra ner antalet Corydoras till 4 i alla fall... Tänk också på att om du ska ha Corydoras så måste du ha sandbotten, deras känselspröt klarar inte grus.

        Tilläggas bör att alla de fiskar jag skrivit om, förutom svärdbäraren, är från Sydamerika. Dessa vill ha mjukt och lite surt vatten, så har du hårt alkaliskt vatten där du bor kan du helt bortse från vad jag skrivit. Det är alltid bra att kolla sina vattenvärden med vattenverket (finns ofta på nätet) och utgå från pH och Kh när man väljer fisk. Om fiskarna får gå i vatten som är naturligt för dem så drabbas de inte lika lätt av sjukdomar, och då blir det genast mycket roligare att vara akvarist.

        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • klara
          • September 2002
          • 1112

          #5
          105 liter är inte mycket, särskilt som du får räkna bort x-antal liter för inredningen också. Jag håller med Nanc - var radikal och tänk framåt när du väljer fiskarterna. Kör på Nanc fisklinje enligt ovan men skippa svärdbärarna också, de ynglar av sig och då blir det tajt om plats.
          Lycka till med din nystart.
          /Klara
          ------------------------
          Min hemsida
          Min zoon

          Kommentar

          • David B
            • December 2002
            • 507

            #6
            Många som startar upp ett akvarium från början ser pansarmalar som "dammsugare", "skräpätare" etc...

            Inget kunde vara mera fel. Visst de käkar överblivna matrester men för mig så är de fullständigt bedårande. De är STIMFISKAR och skall behandlas som sådana. Nu snackar vi kanske inte 20 st i ett stim men i alla fall sex stycken, gärna fler. Jag tycker att de är ruskigt fina och förgyller vilket akvarium som helst. De förtjänar att ses som vilka fiskar som helst och håller verkligen igång och rör på sig i akvariet. Se bara till så att de inte kommer i kontakt med salt (black mollys går bort) och ha inte vassa gruskanter i akvariet.

            Nanc rekomendation låter jättebra och jag hoppas och tror att du kommer att få ett fint och fungerande akvarium.

            Lycka till...

            David B.

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Jag håller med David när det gäller Corydoras, jag har själv ett stim på 13 st och det är en härlig liga. Men eftersom nu Jomi hade skrivit att han skulle ha 3-5 st så tänkte jag att han såg dem som städpatrull ändå... för helt klart så är de bra på att hålla botten i trim.
              Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att välja bort svärdbärarna och i stället ha 6-8 Corydoras. På så sätt skulle dessutom alla fiskarna komma från Sydamerika och ha ungefär samma krav på vattnet. Men återigen så är det dina vattenvärden som avgör om det är en bra sammansättning.
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • matt.is
                • April 2003
                • 361

                #8
                Ang växter så bör du satsa på "riktiga" vattenväxter -Inte sådana som odlats i kruka på land, eftersom de har en benägenhet att inte klara sig så bra när det kommer ner i ett akvarium. I affärerna ser dock dessa växter ofta mycket bra ut och tänk på att affärerna vill sälja dessa växter till dig som kund.

                Förslag då - vallisneria, hornsärv, vissa cryptocorine och javaormbunke, linmophilia är bra vattenväxter i ett akvarium.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

                Kommentar

                • Jomi
                  • February 2004
                  • 29

                  #9
                  "... kommuns dricksvatten är av så bra kvalitet att klorering inte är nödvändig. Det är även mjukt (3-4°dH) samt ett pH på ca: 8 ..."

                  Vad gör jag åt det? Med ALKALISKT dricksvatten?!
                  105-liter Sydamerika med kardinaltetra, pleco och fläckig pansarmal + en drös med växter.

                  Kommentar

                  • Qwerty
                    • December 2003
                    • 526

                    #10
                    ha 3 molly honoro och byt bakrund och ha en hane till molly så kommer du få yngel garanterat och höj temperaturen til ca 27-28
                    363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

                    Kommentar

                    • supersunk
                      • January 2004
                      • 351

                      #11
                      Vad i hela friden har bakgrunden med yngelproduktionen att göra??

                      Jag skulle säga ingenting...
                      400: Jordätare (uppstartsfas)
                      50: Asien
                      25: kampfisk

                      Kommentar

                      • blope
                        • March 2003
                        • 80

                        #12
                        tror inte han menade så.. tror det var två olika tips i en mening. Dåligt formulerat helt enkelt.

                        Kommentar

                        • Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

                          #13
                          Ja, vad du kan göra åt situationen med ditt alkaliska driksvatten är flera saker!
                          1. Anpassa fiskbesättningen efter pH, du kan använda den utmärkta sökfunktionen på fiskarkivet och få fram vilka fiskar som passar ditt vatten och storleken på karet... Lutar väl åt ungfödare ändå = Svärdbärare, platy, guppy och molly till exempel...
                          2. Fixa vattnet mjukare för att passa de fiskar som du vill ha (om du nu vill ha sydamerika). Då pratar vi vattenkemi och bikarbonat och torvfiltrering... jag har nu inte behövt pyssla med sådant så mycket så där får någon annan gå in och hjälpa till. Ett tips är att kolla MarieJ (hoppas det var så) hennes tåtar handlar just om det, hon har i princip samma vattenvärden som du har.
                          3. Behåll ditt pH och höj Kh med bikarbonat, det är rätt enkelt, man tillsätter det bara vid varje vattenbyte. Då har du ett hårt alkaliskt vatten som är perfekt för t ex Tanganyikaciklider som finns i flera små varianter.
                          4. Det sista och sämsta alternativet är ju att chansa och se hur det går ändå... men risken är att du får ett akvarium som strular.

                          Fundera på vad du vill göra, så hjälper vi dig gärna!!!
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Jomi
                            • February 2004
                            • 29

                            #14
                            Jag ringde till kommunen alldeles nyss:
                            ph: 8.5
                            °dH: 3.4

                            Jag fattar inte vad jag ska göra! Är detta farligt?
                            105-liter Sydamerika med kardinaltetra, pleco och fläckig pansarmal + en drös med växter.

                            Kommentar

                            • Robot
                              • February 2004
                              • 1174

                              #15
                              Använd nåt medel för att sänka pH.. finns många såna i akvarieaffärer.. eller nån form av syra..

                              Annars är ditt pH bra för malawiciklider...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...