Nystartar akvarium jag skulle vilja ha feedback på

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #31
    Tycker de ser bra ut. Håller med förra om värmaren i ditt Juwel borde du sätta in i filtret. De brukar sitta längst bak på höger eller vänster sida.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • Mathias G
      • June 2015
      • 190

      #32
      Ursprungligen postat av Webo
      Tycker de ser bra ut. Håller med förra om värmaren i ditt Juwel borde du sätta in i filtret. De brukar sitta längst bak på höger eller vänster sida.
      Hade ingen aning om att de gick, den hängde där nör jag fick den, ska kolla på den saken tack för tipset

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        #33
        Ett tips är också att ibland så tar bakgrundsbilden lite mycket focus eller ser lite "platt" ut.

        Jag kör 3 av mina utan någon bakgrund eller bild. Jag har ljust tapet och det gör att inredningen kommer mera fram. Sen är det som allt annat olika smak osv, så ta inte bort det bara för att jag skrev så utan det är bara ett tips och det är inte alla som vill ha det så. Annars så kanske mera enfärgat som på ditt större kar. :-)

        Söker du inspiration om just utseendet på akvarium med och utan bakgrunder eller inredning så kan jag tipsa om att du kanske kan hitta det här: Goldmedlemmarnas akvarium (873 st)
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • Mathias G
          • June 2015
          • 190

          #34
          Ursprungligen postat av Webo
          Ett tips är också att ibland så tar bakgrundsbilden lite mycket focus eller ser lite "platt" ut.

          Jag kör 3 av mina utan någon bakgrund eller bild. Jag har ljust tapet och det gör att inredningen kommer mera fram. Sen är det som allt annat olika smak osv, så ta inte bort det bara för att jag skrev så utan det är bara ett tips och det är inte alla som vill ha det så. Annars så kanske mera enfärgat som på ditt större kar. :-)

          Söker du inspiration om just utseendet på akvarium med och utan bakgrunder eller inredning så kan jag tipsa om att du kanske kan hitta det här: Goldmedlemmarnas akvarium (873 st)
          superfina tankar! Blir imponerad. Men det fina är ju att man totalt kan göra om i tanken när man lessnat och när plånboken tillåter

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            #35
            Ursprungligen postat av kardinaltetran
            superfina tankar! Blir imponerad. Men det fina är ju att man totalt kan göra om i tanken när man lessnat och när plånboken tillåter
            Ja. oftast så har man ju ett akvarie på ett sätt i början när man är ny eller bara tycker att det fungera bra och sen kanske intresset växer och man ser mera hus andra har gjort och man blir sugen på att förändra osv. Det är ju långt ifrån allt an gör i karet som behöver kosta pengar. möblera runt lite på det man har, åka till stranden och plocka sten, hitta grena och rötter i skogen, hittar annonser på växter eller annat akvarie relaterat som folk skänker bort på olika sidor.
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • Mathias G
              • June 2015
              • 190

              #36
              experimenterade lite med 125L ikväll, jag hoppas javaormbunke går att fästa på rötter :P Tyckte mej ha läst det i alla fall.... Jag gillar det, skulle vara snyggt med nått bottenväxande nedanför där, har dock läst det är svårt att få en "matta" av växter om man inte tillför Co2, verkar lite för avancerat. Jag har iofs en luftpump som inte används men det kanske inte räcker.

              Edit: vet att fiskelinan som syns inte ser någe vidare ut

              Bild: http://www.ladda-upp.se/bilder/rjbizqxguauqf/

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                #37
                Se där ja. Bra jobbat.

                Det är svårt när man ska ha en "matta" och det kräver nog Co2 för att man skulle lyckas med det. Co2 är kolsyra så det är inte samma som den luft man får från en luftpump.

                Jag köpte rätt snabbt Co2 utrustning när jag började med detta för 1 år sedan då jag inte fick fart på växterna. Numera behöver jag inte Co2 alls för att det ska växa bra då akvariet har blivit stabilt och där finns tillräckligt med näring i vattnet (i gruset och filter är det ju iofs). Det kan också kosta en hel del med en sån utrustning.

                När javaormbunken har växt fast så kan du ta bort fiskelinan. så det behöver du inte tänka på nu. Det kommer att bli bra sen ju :-)

                Om du vill läsa mera om hur man kan sätta fast det på rötter så tryck överst till höger på knappen Sök och skriv in följande: "javaormbunken växa fast på rot" (utan " runt om) så kan du se en del inlägg om detta.

                Fortsätt skicka bilder och var inte rädd för att fråga för där finns en hel del här som är bra på det med växter, jag är tyvärr inte in en dem dock (än).
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • Mathias G
                  • June 2015
                  • 190

                  #38
                  Tack för bra svar.

                  Ja, jag köper nog ett gäng lite mindre Bottenväxter istället å placerar ut som är märkta som "lätta" co2 och mera växter får jag fundera på om intresset håller i sej, men lite avkoppling är det allt att fundera och möblera om i mellan åt


                  Skickat från min iPhone med Tapatalk

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    #39
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #40
                      Ursprungligen postat av kardinaltetran
                      Tack för bra svar.

                      Ja, jag köper nog ett gäng lite mindre Bottenväxter istället å placerar ut som är märkta som "lätta" co2 och mera växter får jag fundera på om intresset håller i sej, men lite avkoppling är det allt att fundera och möblera om i mellan åt


                      Skickat från min iPhone med Tapatalk
                      Lilaeopsis brasiliensis kan du testa..
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Mathias G
                        • June 2015
                        • 190

                        #41
                        Har precis köpt 3 krukor av växten Mathias Nilsson tipsade om att prova. Hur många knippen per kruka ska jag dela upp dem i? Och skall dom placeras med några centimeters mellanrum?


                        Skickat från min iPhone med Tapatalk

                        Kommentar

                        • Faltaren
                          • July 2005
                          • 1453

                          #42
                          Ursprungligen postat av kardinaltetran
                          Har precis köpt 3 krukor av växten Mathias Nilsson tipsade om att prova. Hur många knippen per kruka ska jag dela upp dem i? Och skall dom placeras med några centimeters mellanrum?


                          Skickat från min iPhone med Tapatalk
                          Skit i fiskelina. Skit jobbigt att få bra. Superlim i geleform is the shit. På med lim sen är det klart.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                          Kommentar

                          • Yadina
                            • December 2014
                            • 367

                            #43
                            Ursprungligen postat av Faltaren
                            Skit i fiskelina. Skit jobbigt att få bra. Superlim i geleform is the shit. På med lim sen är det klart.
                            Kan man limma fast växter på t ex rötter?? Håller med om att fiskelina är svårt att få bra

                            Kommentar

                            • Mathias G
                              • June 2015
                              • 190

                              #44
                              Inte fiskelina på dom jag skrev om nu, dom ska stoppas ner i sanden


                              Skickat från min iPhone med Tapatalk

                              Kommentar

                              • Mathias G
                                • June 2015
                                • 190

                                #45
                                Tänkte mer på hur dom ska delas upp för att (förhoppningsvis) växa ihop efter ett tag å bilda en "gräsmatta"


                                Skickat från min iPhone med Tapatalk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...