Nu ska fisken flytta in!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fissure
    • July 2013
    • 153

    #16
    Ursprungligen postat av Juni
    Drog upp värmaren på det högsta och fick igång värmen. Det verkar dock stanna på 24 gr. Men nu är den iallafall igång! Får hålla koll på det, vill inte dra igång för hårt och grilla fiskarna!
    Koka
    Projekt : Rötter (450L Omstart)
    Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      #17
      Jag installerade en värmare igår, förvisso aquaels. I bruksanvisningen stod det att värmaren först ska vara i vattnet en kvart-halvtimme innan man stoppar i kontakten. Därefter ställer man in värmaren på den temp. vattnet har och låter det vara ett tag (kanske 12-24h). Sen ökar man om man vill ha varmare. Detta funkde jättebra för mig med denna värmare.

      Så min idé - prova att koppla ur värmaren en stund, vrid ner den till 20 om det är 20grader i vattnet nu. Låt den vara och se vad som händer. Och därefter prova att höja lite i taget.

      Jag tror att din värmare tror att 29=20 grader...

      Jag är långt ifrån teknisk kunnig men som sagt, det var min spontana tanke.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #18
        Förstår hur du tänker, Likan. Men termostatet är tyvärr inte justerbart på det sättet. Har Juni tur så är bara brytpunkten fel på termostatet, möjligen från det att termostaten var ny och då kommer den ju troget att leverera 24 grader vid en inställning på 29 grader. Eftersom dåliga termostater är en risk så skulle jag själv ändå byta termostaten mot en likadan. Men som sagt. Den kan fungera i många år med denna justering som Juni gjort. Så kan det också vara.
        Sedan bygger ju hela resonemanget om doppvärmaren att du, Juni har en original-värmare från Juwel i karet. Den ska ju vara på 200 w och på full effekt ska den kunna skapa en temp på på runt 29 grader i karet. Juwels kar håller ju kvar värmen bra i karet. Så problemet är egentligen aldrig att karet inte blir tillräckligt varmt utan snarare tvärt om att det på sommaren nästan kan bli för varmt.
        En annan fråga, Juni, har du reflektorer på lysrören i ditt akvarium?
        De ser ut så här:
        Klicka på bilden för större version

Namn: juwel-reflector.jpg
Visningar: 1
Storlek: 8,3 KB
ID: 2156541
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Juni
          • February 2014
          • 613

          #19
          Kollade lysrören och där finns inga reflektorer! Lysrören sitter utmed rampen. Den värmer trots allt vattnet så den fungerar. Tror på din teori om att just denna är okänslig i inställningen. Vågar inte stänga av den och köra igen då fiskarna gått kallt alldeles för länge! Har reflektorerna någon funktion förutom estetiskt?
          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #20
            ja den riktar ner allt ljus i karet. har man inga reflektorer så "försvinner" mer än hälften av ljuset upp i rampen. man ökar ljusmängden med ungefär 100% med reflektorer. så det tycker jag absolut du ska ha annars är det ju slöseri med ljus

            Kommentar

            • Juni
              • February 2014
              • 613

              #21
              Köper jag till reflektorer eller måste det till ny ljusramp?
              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #22
                Du köper Juwels egna som du "snäpper" fast på lysrören. Du kommer att få 50% mer ljus och att värmen går upp något. Så dina växter kommer att må bättre på sikt pga att ljuset från början är lite svagt i ditt kar och med reflektorer så räcker det till. Tänk på att få rätt längd på dem så att de passar i din ramp. De är inte särskilt dyra heller.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #23
                  skulle säga att man får ca 100% mer ljus

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #24
                    Jag tror mer på 50% för allt ljus från lysröret kan ju inte reflekteras. Bara det ljuset som går uppåt från lysröret.
                    Men i vilket fall så får man ju mycket mer ljus

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #25
                      ja men låt säga att du får ner hälften av ljuset ner i karet utan reflektorer. sätter du på reflektorer så får du ner allt ljus i karet. dvs en ökning på 100%. ( så klart inte exakt men jag tror att man inte ens får ner 50% av ljuset utan reflektorer.)

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #26
                        Känns nästan som en trådkapning... men det handla med rätt reflektorer om mer än 100% av just den anledningen som hannesc skriver om.
                        Så med andra ord, reflektorer är mycket bra.
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • Juni
                          • February 2014
                          • 613

                          #27
                          Det får bli ny doppvärmare! Nu har jag kört fullt ös (32 gr) och gjort så i ett dygn. Det blir inte mer än 23 gr så jag ger upp. Har en värmare i min utedamm, mycket starkare. Vågar jag ta in den, låta tempen gå upp i 26 gr för att sedan se om doppvärmaren klarar Hålla värmen som finns?Under sträng övervakning förstås!
                          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                          Kommentar

                          • Juni
                            • February 2014
                            • 613

                            #28
                            Till alla lysrörs fantaster, skitbra att jag fick allt detta matnyttiga! Beställer jag bäst på nätet eller hos akvariehandlarn hemma? Blev nyfiken på månskens belysning och kommer att göra något liknande med tiden. Går det att bygga till ett hörnakvarium då rutan är mycket välvd, eller blir det mest strul? Har hört att Juwel Trigons belysningsramp inte är av högsta kvalitet, vad tycker ni?
                            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #29
                              Har du en hyggligt välsorterad handlare som säljer Juwel brukar det finnas reflektorer där. Juwels akvarium och det som är generellt välbyggda och välfungerande. Några har haft problem med sina ramper som då kan bytas ut. Men detta problem var vanligare för några år sedan.har själv 2 Juwel och har det helt problemfritt.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #30
                                Månljus finns färdiga enkla lösningar som stavar och bollar med inbyggd led som funkar direkt. Sedan kan man göra egna lösningar med vattentåliga tejper som har inbyggd led. Din välvda ruta är inget problem när det gäller detta.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...