Nu ska fisken flytta in!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Nu ska fisken flytta in!

    Nu är karet igång och fisken ska flytta in, vad ska jag tänka på när jag flyttar dem? Förstod att det bildas nitriter när de stått i en back ett tag och att de vänjer sig vid det. Men att det svåra kommer när de ska i "bra" vatten. Har samma temp i baljan och akvariet. Är det bara att hotta i dem? Hur gör jag bäst nu?
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Du kan tömma en stor del av vattnet i backen och fylla på med vatten från akvariet och sen låta dem gå ett par timmar i det, sen är de ju invanda och bara håva över dem....
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Juni
      • February 2014
      • 613

      #3
      Får inte upp temperaturen i akvariet, trots fungerande doppvärmare. Temp runt 20 gr i tre dygn. (Testat värmaren i liten bytta och den funkar) tar fisken skada av att ha det så kallt? Malawi ciklid och andra ciklider? Vad gör jag åt det??
      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        Hur stort är karet o vad är det för W på värmaren? Kanske är för liten? Testat vrida upp den?

        Skickat från min C6903 via Tapatalk

        Kommentar

        • Juni
          • February 2014
          • 613

          #5
          Jag vrider upp den, men vågar inte brassa på eftersom det tar en stund att värma vattnet. Vill inte att det ska bli för varmt under natten. Värmaren står på 29 gr och det är en inbyggd värmare, så den är anpassad för karet. Får hålla koll under dagen. Lite bökigt med inbygda tillbehör, inte helt enkelt att kolla, så jag vet inte vilket w styrka den har!
          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            Hur menar du med inbyggd?

            Skickat från min C6903 via Tapatalk

            Kommentar

            • Juni
              • February 2014
              • 613

              #7
              Filter, pump och värmare sitter i en låda i hörnet (hörnakvarium) värmaret går att lyfta upp men jag har en slimline som gör det något bökigt! Köpte en mal ca 4 cm stor igår, som bara är borta. Kan fiskarna käkat upp den?
              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                malen har nog gömt sig. de är oftast nattaktiva o de är experter på att gömma sig.

                köpte du karet begagnat? låter som ett juwelkar. försök du ta upp värmaren o kolla på den. hur många liter var karet på¨?

                Kommentar

                • henrikl
                  • November 2012
                  • 639

                  #9
                  Ursprungligen postat av Juni
                  Filter, pump och värmare sitter i en låda i hörnet (hörnakvarium) värmaret går att lyfta upp men jag har en slimline som gör det något bökigt! Köpte en mal ca 4 cm stor igår, som bara är borta. Kan fiskarna käkat upp den?
                  Malar är nattaktiva och gömmer sig ofta på dagen. Sedan finns det sorter som gömmer sig mer eller mindre. Har du fler malar blir de oftast mer synliga.
                  2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                  Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                  Kommentar

                  • Juni
                    • February 2014
                    • 613

                    #10
                    Bra gissat! Juwel Trigon 190 liters. Jag får avvakta tills imorgon och se om tempen gått upp. Har hittat malen nu, blev lite orolig där! Vad händer om fisken går för kallt i längden? De har haft det såhär i en vecka, dessutom har jag ju höjt tempen från förre ägaren som hade doppvärmaren på 20 gr.
                    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Lite dum fråga kanske men ställer den ändå. Funderar på detta med din värmare. Har du filtret igång samtidigt? Juwels värmare brukar inte ligga i underkant med watt så det brukar märkas skillnad på ett par timmar. Är det juwels egen värmare? Stämmer din termometer då? 20 grader är ju lägre än vad många av oss har som rumstemperatur. Vattnet kan ju inte hålla lägre temp än rummet.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Juni
                        • February 2014
                        • 613

                        #12
                        "Bättre att vara dum i två min än resten av sitt liv" det står Juwel på den och allt annat är orginal med lysrör mm. Finns bruksanvisning på allt och en väldig ordning och reda. Köpte tempen i lördags och det är en enkel temp, ingen digital. Jag har 20 gr inne så det är inget mysterium men varför värms inte karet upp eftersom jag kollat värmaren. Någon som vet om fisken tar skada. De ser oförskämt nöjda ut.
                        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          20 grader är nog i minsta laget för fisken. stoppa i en värmare till så att du får upp tempen. alternativt kolla med en annan termometer ( fast de analoga brukar fasen inte falera)

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Ursprungligen postat av Juni
                            "Bättre att vara dum i två min än resten av sitt liv" det står Juwel på den och allt annat är orginal med lysrör mm. Finns bruksanvisning på allt och en väldig ordning och reda. Köpte tempen i lördags och det är en enkel temp, ingen digital. Jag har 20 gr inne så det är inget mysterium men varför värms inte karet upp eftersom jag kollat värmaren. Någon som vet om fisken tar skada. De ser oförskämt nöjda ut.
                            Ok. Antingen är värmaren trasig eller termostaten i värmaren. Då stängs den ju av för tidigt. Pröva att dra upp den på max. Skalan är inte alltid pålitlig. Men en värmare som gör konstiga saker skulle jag byta ut så småningom. Om den får ett omvänt fel så att den inte stänger av sig, vilket är vanligare, så dör ju fisken för det blir för varmt. Jag har ju samma värmare som du i mitt Juwel 180. Den är inställd på 25 grader vilket det också är i det karet.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Juni
                              • February 2014
                              • 613

                              #15
                              Drog upp värmaren på det högsta och fick igång värmen. Det verkar dock stanna på 24 gr. Men nu är den iallafall igång! Får hålla koll på det, vill inte dra igång för hårt och grilla fiskarna!
                              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...