Mina planer för ett Fluval Edge 46l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sarwes
    • December 2013
    • 30

    Mina planer för ett Fluval Edge 46l

    Hej!

    Det är så att jag klickade hem ett Fluval Edge 46 liter här om dagen, sprang på ett alldeles för bra pris för att lyda mitt eget råd om att vänta tills efter juletider.. Man kan inte alltid va klok, va livet skulle va tråkigt

    Detta är mina tankar om fiskarna i akvariet:

    Jag har snöat in mig på en fisk som heter Barbus hulstaerti, Fjärils barb, som jag tycker är riktigt intressant. Vet att denna inte är så vanlig och kanske inte är så lätt för den delen heller? Men ett stim av sådana finns i mitt huvud för tillfället

    Sedan har jag kikat på någon fisk som inte behöver va i stim, gärna med afrikansk ursprung den också.. Varför vet jag inte, känns som bra på något vis. Neo.Multifaciatus hittade jag här på Zoopet och tydligen ska den va en häftig och underhållande fisk som går i par? 2+1? Vad jag har förstått så kräver den snäckor att leka med, vilket jag mer än gärna kan erbjuda dem.

    Vill gärna ha åsikter om mina tankar, är jag helt ute och cyklar eller kan detta gå? Om inte, några förslag på andra spännande fiskar?
    Tyvärr är jag inte intresserad av de vanligaste sällskapsfiskarna såsom guppy, platy, kampfisk osv. Jätterara fiskar men efter man ha jobbat i zoobutik (va snäll..) med standardutbud så blir man lite nyfiken på annat.

    Har även haft tankar om otocinclus "tiger", någon härlig Hypancistrus (gissar på att dom kräver större utrymme dock?), Botia (sidthimunki, lohachata) eller Protomyzon pachychil
    Men gissar att även dessa vill ha större yta.

    Tänkte starta mitt akvarium såhär. Hämta ut mitt paket på posten, placera ut akvariet, hitta inredning, inreda och sedan starta igång det. Genialt! Nu till fler frågor.. Vad anser ni att jag ska använda för vattenberedningsmedel (ev plural? eller skippa helt?) Vad jag har förstått så får jag med mig något som ska ingå i akvariet, om det är bra eller ej vet jag icket.

    Sedan tänkte jag låta mitt akvarium gå tomt tills efter nyår, då jag har mer tid till att stirra på mina kära fiskar.. Men jag gillar att förbereda!

    Hoppas att jag inte svamlade allt för mycket, och eventuella namnmissar skyller jag helt på copy paste..

    /Sarah
    Senast redigerad av Sarwes; 14 December 2013, 19:22.
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Gomorron!

    Skulle också vilja ha fjärilsbarber, men har inte sett dom i någon affär hittills faktiskt. "Problemet" med dom är dock att de lär ska behöva rätt mjukt och svalt vatten (se här tex; http://www.seriouslyfish.com/species/barbus-hulstaerti/), vilket nog gör att de inte funkar något vidare med N. multifasciatus som vill ha ett högre pH och lite varmare vatten, om det var det du funderare på?
    Finns några stycken här på zoopet som har multifasciatus, förhoppningsvis hittar dom hit och kan skriva lite om dom då jag inte har haft sådana själv.
    Du gissar nog rätt när det gäller botiorna med, pakistanbotian blir ju lite för stora, och dvärgbotian rekommenderar iaf zoopet minst 100Ls (eller 70cm) kar till. Dom är ju rätt rörliga små typer
    Pandorna står det lite om här om du inte läst redan; http://www.seriouslyfish.com/species...a-pachychilus/ , lite tveksam om de skulle funka i fluvalen pga måtten och filtret, men det kanske någon annan vet bättre.

    Brukar själv använda bakteriekultur om jag inte har tillgång till filtergojs, vattenberedningsmedel beror nog lite mer på vad du har för kranvatten. Har för mig att bägge brukar följa med fluval edge paketen. Kolla dock på bakteriekulturflaskan när den ska vara i, ofta brukar det stå att man ska sätta i fiskarna inom en viss tid efter att man hällt i bakteriekulturen.

    Lider också lite av fd zoobutiksanställd-syndromet, men som tur är för oss så är det ju rätt få fiskar som räknas till standardutbudet nuförtiden, så det finns en massa andra att välja på, bara man hittar dom.
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • Sarwes
      • December 2013
      • 30

      #3
      Gokväll Tack så mycket för ditt svar! Uppskattas verkligen

      Har du hört med affärerna om dom kan specialbeställa åt dig från akvarieteknik? Vet att det finns där.

      Vi har rätt så mjukt vatten här uppe i Umeå så det ska inte vara några problem, men ja du har rätt i att de nog inte passar allt för bra med N.Multifasciatus, inser nu att jag i all min hast (upprymdhet) glömde en hel del viktiga punkter i mitt fisksökande Ska ta ett steg bakåt.

      Jag stryker botior, pandor och tigrar. Funderar på om jag endast ska ta multisar (tycker de verkar riktigt häftiga och roliga att titta på!) eller bara ett fint stim av fjärilsbarb och kanske en drös med vackra gula räkor om det nu inte blir för kallt för dom (?)

      I växtväg tänkte jag mig några få crinum (typ calamistratum), anubias och någon mossa som växer fint på sten och rötter utan att för den delen ockupera hela akvariumet, några förslag?

      Sedan undrar jag över det här med mat, min plan var att använda flingor/granulat samt frysfoder. Har ni något märkte som ni föredrar? Vet att val av fisk självklart spelar roll, tänkte mer i allmänhet. Finns ju en del märken ute på marknaden, kan inte säga att jag är lika hajj på dessa innehållsförteckningar som jag är på foder för pälsbeklädda landlevande djur

      Kommentar

      • Rebah
        • January 2012
        • 410

        #4
        Ah, ja det hade dom ju! Jo har beställt från akvarieteknik via butik förut, men var ett tag sen nu. Tror dock inte jag lyckas klämma in ett till akvarium ännu så får nog vänta lite till ändå.

        De gula är en Neocaridina heteropoda-variant va? Borde funka bra i svalare vatten i så fall. Är dock lite osäker på om de funkar om du har väldigt lågt pH, eller om de får problem med att bilda nytt skal tex. Kan ju kolla med redbee folket annars.

        Har bara testat javamossa och spikymoss hittills, javamossan kan dra iväg en del så får rensas lite då och då, medan spikymossan växer lite långsammare och verkar inte bli lika buskig. Kör dock inte med gödning och inte särskilt kraftigt ljus, så det kan ju spela in lite .

        Tycker akvarietekniks frysfoder är bra, har haft fina fiskens innan men de har lite ojämn kvalité, i alla fall på artemian vad jag sett. Åleds lär ska ha bra frysfoder med.
        Använde seras flingfoder i många år, testar just nu tropicals och nutrafins flingor. Har googlat runt på massa olika innehållsförteckningar, och det är lite av en djungel det där. Seras har funkat bra här, gillar nutrafins med då de inte verkar ha färgämnen i, men det löser upp sig snabbare än både seras och tropicals. De får även ett par olika dr bassleer foder, vilket verkar ha bra innehåll men sjunker rätt snabbt. Har inte riktigt bestämt mig för vilken jag föredrar, men fiskarna gillar allihop.
        "The trees move... do you not see it?"

        Kommentar

        • Sarwes
          • December 2013
          • 30

          #5
          Finns det hjärterum finns det stjärterum eller något sådant. Haha

          Japp det är det, väldigt vackra räkor, men jag har verkligen noll erfarenhet av räkor. Vi har dom inte ens på jobbet.. Men någon gång ska ju va den första. Det verkar som om dom vill ha ett pH mellan 6.0-8, fjärilsbarben är väl nånstans mellan 5.8-6.9. Jag har väl tänk att hålla en nivå på ca 6,5, dock har jag rätt så mjukt vatten vilket jag har förstått som att det är betydligt mer instabilt än hårdare vatten. Det blir täta pH och KH (+nitrit) tester i början känner jag, tills jag kan mitt vatten utan och innan

          Nu har jag hittat ännu en kandidat, Otocinclus Cocama, sååå vacker fisk! Och snäll och duktig städare ska den va också
          Cocaman verkar vilja ha ett pH mellan 6.0-7.5 med en temperatur på 21-25 grader, vilket skulle även passa fjärilsbarben, om än i det varmaste laget. Sedan ska de båda kunna acceptera samma hårdhet i vattnet, om jag inte misstagit mig.

          Vad jag har förstått så blir inte Cocaman lika stor heller som "vanliga" Otocinclus. Dessa vill ju va i grupp och då dom är rätt så saftiga i pris undrar jag om ni tror att det räcker med 4 st? Vill gärna inte har för mycket fiskar i akvariet heller.

          Är det något jag missar med att ha fjärilsbarben och cocaman tillsammans? Jag har inte någon doppvärmare i akvariet, känner snarare att vattnet kan bli för varmt ändå för de fiskar jag har tänkt mig. Känner nu att jag borde ha haft en termometer inomhus så jag vet hur varmt jag har det haha. Men självklart ska jag ha en termometer i akvariet.

          Tack för tipsen om växter och mat, ska prova mig fram Spiky mossan lät lockande! Jätte snällt av dig att ta dig tid att svara, har märkt att denna tråd blivit läst en hel del men få svar. Många av mina frågor är väldigt basic och kanske inte de mest underhållande, så jag tackar och bockar

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            #6
            Ursprungligen postat av Sarwes
            Finns det hjärterum finns det stjärterum eller något sådant. Haha

            Japp det är det, väldigt vackra räkor, men jag har verkligen noll erfarenhet av räkor. Vi har dom inte ens på jobbet.. Men någon gång ska ju va den första. Det verkar som om dom vill ha ett pH mellan 6.0-8, fjärilsbarben är väl nånstans mellan 5.8-6.9. Jag har väl tänk att hålla en nivå på ca 6,5, dock har jag rätt så mjukt vatten vilket jag har förstått som att det är betydligt mer instabilt än hårdare vatten. Det blir täta pH och KH (+nitrit) tester i början känner jag, tills jag kan mitt vatten utan och innan

            Nu har jag hittat ännu en kandidat, Otocinclus Cocama, sååå vacker fisk! Och snäll och duktig städare ska den va också
            Cocaman verkar vilja ha ett pH mellan 6.0-7.5 med en temperatur på 21-25 grader, vilket skulle även passa fjärilsbarben, om än i det varmaste laget. Sedan ska de båda kunna acceptera samma hårdhet i vattnet, om jag inte misstagit mig.

            Vad jag har förstått så blir inte Cocaman lika stor heller som "vanliga" Otocinclus. Dessa vill ju va i grupp och då dom är rätt så saftiga i pris undrar jag om ni tror att det räcker med 4 st? Vill gärna inte har för mycket fiskar i akvariet heller.

            Är det något jag missar med att ha fjärilsbarben och cocaman tillsammans? Jag har inte någon doppvärmare i akvariet, känner snarare att vattnet kan bli för varmt ändå för de fiskar jag har tänkt mig. Känner nu att jag borde ha haft en termometer inomhus så jag vet hur varmt jag har det haha. Men självklart ska jag ha en termometer i akvariet.

            Tack för tipsen om växter och mat, ska prova mig fram Spiky mossan lät lockande! Jätte snällt av dig att ta dig tid att svara, har märkt att denna tråd blivit läst en hel del men få svar. Många av mina frågor är väldigt basic och kanske inte de mest underhållande, så jag tackar och bockar
            Fyra Otocinclus borde fungera jättebra tycker jag, jag köpte sju stycken till mitt 450-liters akvarium eftersom jag läste att dom helst ville vara i stim på minst sex, men efter vad jag kan se så är det sällan det är ens två stycken på samma ställe...fast mina kanske inte har läst sin egen artbeskrivning i och för sig
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Jojje_
              • January 2013
              • 335

              #7
              Se gärna på mitt Edge hur det ser ut i signaturen
              Har haft alla möjliga småfiskar i mitt Edge, men de jag verkligen föll för är Dvärgkulfiskar.
              Har 6st nu och 3st Otocinclus.
              Tänk på att inte köra ner dina Ottosar direkt, de blir snabbt undernärda hos mig iaf och jag matar dessa med små maltabletter.
              Även om de är på glaset och putsar på algerna hela tiden så blir de faktiskt väldigt smala om magen, och det skall de inte bli.
              Har förlorat 3st tidigare innan jag fick veta att de inte äter själva algerna så bra, utan istället själva hinnan över som hindrar ny massiv algspridning. (eller nåt sånt.. haha)

              Tänk även på att i ett Fluval Edge så kommer du INTE att orka städa rent och pilla med växterna en gång i veckan.
              Det är ett enormt krävande akvarium på dig som håller det, speciellt med tanke på att det är helt stängt i toppen utom en liten lucka.
              Mitt tips är därför att du tar det så sakta som du kan.
              Jag har haft både Cyano, tofsalger, skäggalger samt grönalger i mitt, höll då på att slänga ut skiten, men nu är det helt stabilt och allt är underbart.

              Du kommer antagligen även att behöva fylla på med vatten i akvariet var o varannan dag då det avdunstar.
              Och då Edgens filterlösning är en vattenfallslösning så skall du fylla akvariet ända upp, så långt upp du kan utan att vattenytan nuddar lamphållaren.
              Det är då du får den bästa ytcirkulationen och syresätter vattnet bäst.
              Testa så kommer du förstå vad jag menar.
              Om du gör på detta sätt kan du även ha filtret på maxfart, utan att det blir "hela havet stormar" i karet vilket det hade blivit om du inte fyllt på ända upp och det på så sätt hade blivit en vattenfallseffekt.

              Rensa inte heller ut själva filtret (makaronerna etc) så ofta, det räcker med en gång per halvår i en hink med akvarievatten.
              Men förfiltret, det som sitter på insuget kan du rengöra varje gång du byter vatten.

              Lycka till o hojta till om du behöver hjälp gällande karet.
              Fluval Edge 46L
              Projekt - Ciklidhörna

              Kommentar

              • Sarwes
                • December 2013
                • 30

                #8
                Ursprungligen postat av KJE
                Fyra Otocinclus borde fungera jättebra tycker jag, jag köpte sju stycken till mitt 450-liters akvarium eftersom jag läste att dom helst ville vara i stim på minst sex, men efter vad jag kan se så är det sällan det är ens två stycken på samma ställe...fast mina kanske inte har läst sin egen artbeskrivning i och för sig
                Du får printa artbeskrivningen och ge dina fiskar lite kvällsläsning hör jag ju! Dagens individer, bristande kunskaper om sina egna behov.

                Jag hoppas och tror att 4 kan funka bra, dock väntar jag ett bra tag med Otocinclusarna, de andra ska få göra akvariet hemvänligt åt dom först

                Kommentar

                • Sarwes
                  • December 2013
                  • 30

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jojje_
                  Se gärna på mitt Edge hur det ser ut i signaturen
                  Har haft alla möjliga småfiskar i mitt Edge, men de jag verkligen föll för är Dvärgkulfiskar.
                  Har 6st nu och 3st Otocinclus.
                  Tänk på att inte köra ner dina Ottosar direkt, de blir snabbt undernärda hos mig iaf och jag matar dessa med små maltabletter.
                  Även om de är på glaset och putsar på algerna hela tiden så blir de faktiskt väldigt smala om magen, och det skall de inte bli.
                  Har förlorat 3st tidigare innan jag fick veta att de inte äter själva algerna så bra, utan istället själva hinnan över som hindrar ny massiv algspridning. (eller nåt sånt.. haha)

                  Tänk även på att i ett Fluval Edge så kommer du INTE att orka städa rent och pilla med växterna en gång i veckan.
                  Det är ett enormt krävande akvarium på dig som håller det, speciellt med tanke på att det är helt stängt i toppen utom en liten lucka.
                  Mitt tips är därför att du tar det så sakta som du kan.
                  Jag har haft både Cyano, tofsalger, skäggalger samt grönalger i mitt, höll då på att slänga ut skiten, men nu är det helt stabilt och allt är underbart.

                  Du kommer antagligen även att behöva fylla på med vatten i akvariet var o varannan dag då det avdunstar.
                  Och då Edgens filterlösning är en vattenfallslösning så skall du fylla akvariet ända upp, så långt upp du kan utan att vattenytan nuddar lamphållaren.
                  Det är då du får den bästa ytcirkulationen och syresätter vattnet bäst.
                  Testa så kommer du förstå vad jag menar.
                  Om du gör på detta sätt kan du även ha filtret på maxfart, utan att det blir "hela havet stormar" i karet vilket det hade blivit om du inte fyllt på ända upp och det på så sätt hade blivit en vattenfallseffekt.

                  Rensa inte heller ut själva filtret (makaronerna etc) så ofta, det räcker med en gång per halvår i en hink med akvarievatten.
                  Men förfiltret, det som sitter på insuget kan du rengöra varje gång du byter vatten.

                  Lycka till o hojta till om du behöver hjälp gällande karet.
                  Ah åh så fint akvarium du har, snyggt! Har två likadana crinum som väntar här hemma, hur funkar den växten för dig?
                  Blir så taggad på att sätta igång mitt nu, men till min besvikelse så har jag inget vattenpass eller såg.. (kontroll av "akvariebänken" och kapning av rot..) Så det blir att flörta tills sig verktyg tills på torsdag, då j*vlar blire av! Då kan akvariet gosa tills sig under jul! Tänkte fota mitt projekt och vid eventuell guldmedlemskap visa händelseförloppet senare.

                  Jo jag läste en del recensioner om akvariet innan jag klickade hem det, den enda nackdelen jag fick fram var just att det var krångligt att böka runt i. Tur att jag har små händer och långa apliknande armar. Ska försöka hitta en rutin som passar mig, på något sätt känns det spännande att rengöra mitt eget akvarium (i jämförelse med de vi rengör i butik hehe), men den känslan släpper nog med tiden den också

                  Planen är nu att sätta igång det med växter, inredning och bakteriekultur (medföljande) och låta det gosa till sig tills efter nyår. Tänkte va försiktig med ljustimmar till växterna för att minska risken för alger (låter detta vettigt? isf vad är minimum?) och öka successivt.

                  Tack, kommer utan tvekan behöva mer råd i framtiden om både kar och fisk

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sarwes
                    Du får printa artbeskrivningen och ge dina fiskar lite kvällsläsning hör jag ju! Dagens individer, bristande kunskaper om sina egna behov.

                    Jag hoppas och tror att 4 kan funka bra, dock väntar jag ett bra tag med Otocinclusarna, de andra ska få göra akvariet hemvänligt åt dom först
                    Haha Mm, får bara försöka lära dom små liven att läsa först För tillfället så verkar dom mest hänga med den största av Ancistrusarna, det är som om dom är väldigt imponerade av att det finns så stora sugproppar

                    Det är nog klokt att vänta tills du börjar få en del alger...då borde dom ju klara sig, mina har levt i en dryg månad och har fortfarande inte förstått det där med alg/maltabletter utan lever bara på alger efter vad det verkar...runda magar har dom i alla fall
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • Sarwes
                      • December 2013
                      • 30

                      #11
                      Ursprungligen postat av KJE
                      Haha Mm, får bara försöka lära dom små liven att läsa först För tillfället så verkar dom mest hänga med den största av Ancistrusarna, det är som om dom är väldigt imponerade av att det finns så stora sugproppar

                      Det är nog klokt att vänta tills du börjar få en del alger...då borde dom ju klara sig, mina har levt i en dryg månad och har fortfarande inte förstått det där med alg/maltabletter utan lever bara på alger efter vad det verkar...runda magar har dom i alla fall
                      Hoppas bara att dom inte lär sig allt för mycket av ancistrusen, för då kommer även dom hamna under en rot en vacker dag och stanna där until the end of time.

                      Jag ser fram emot att prova lite olika fodersorter och se vad som föredras

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sarwes
                        Hoppas bara att dom inte lär sig allt för mycket av ancistrusen, för då kommer även dom hamna under en rot en vacker dag och stanna där until the end of time.

                        Jag ser fram emot att prova lite olika fodersorter och se vad som föredras
                        Vem vet, det kanske är dit dom är på väg, nu i morse när jag tände i köket så låg det fyra stycken Otocinclus mitt under rothögen i högra delen av akvariet, i och för sig är det en ganska så "stor" grotta där under så dom kanske inte upplevde det som att dom gömde sig utan mera bara låg och sov på stranden

                        Hoppas du hittar någon fodersort som dom gillar, skriv gärna vilken här i såna fall...mina kommer också från Djurmagazinet i Umeå, så med lite tur så har dom samma smak
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • Sarwes
                          • December 2013
                          • 30

                          #13
                          Ursprungligen postat av KJE
                          Vem vet, det kanske är dit dom är på väg, nu i morse när jag tände i köket så låg det fyra stycken Otocinclus mitt under rothögen i högra delen av akvariet, i och för sig är det en ganska så "stor" grotta där under så dom kanske inte upplevde det som att dom gömde sig utan mera bara låg och sov på stranden

                          Hoppas du hittar någon fodersort som dom gillar, skriv gärna vilken här i såna fall...mina kommer också från Djurmagazinet i Umeå, så med lite tur så har dom samma smak
                          Ja jag skulle hålla ett extra öga på dessa otocinclusar, dom verkar up to no good.. Hehe

                          Förhoppningsvis hittar jag något som smakar där jag jobbar, meddelar sedan vad som funkat bäst för mig (är dock ett tag kvar tills dess hehe)

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sarwes
                            Ja jag skulle hålla ett extra öga på dessa otocinclusar, dom verkar up to no good.. Hehe

                            Förhoppningsvis hittar jag något som smakar där jag jobbar, meddelar sedan vad som funkat bäst för mig (är dock ett tag kvar tills dess hehe)
                            Läste först att du skulle provsmaka när du jobbar Ser fram emot att få höra vad dom små gourmanderna föredrar framöver då
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            • Rebah
                              • January 2012
                              • 410

                              #15
                              Räkor (i alla fall de "vanliga") brukar inte vara så svåra, lite känsliga vid svajiga uppstartsvärden kan hända, och tål inte tungmetaller, men kan ju undvika att använda dem som uppstartsdjur i så fall. Äter det mesta, inklusive flera algsorter. De gula lär det ju blir fler av med. Räkyngel äts nog av de flesta fiskar om de kommer åt, men mossa brukar funka bra som gömställe. Men dom ottosarna var ju riktigt fina de med.

                              Brukar själv köra på med 9-10 ljustimmar direkt, delvis för att se hur mycket rampen värmer. Men då brukar jag ha rätt mycket snabbväxande växter, och så är det nog lite lättare att skrapa rutor om/när det blir alger i mina vanliga kar med täckglas på än i fluval edge-karen. Kan ju se vad tempen hamnar på, kör också utan värmare men det är ändå rätt varmt i våra kar, brukar inte vara under 24C. Men så är resten av lägenheten rätt varm den med.
                              "The trees move... do you not see it?"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...