30 grader i nystartat akvarium, problem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jemma
    • August 2012
    • 21

    30 grader i nystartat akvarium, problem?

    Hej!

    Har ett nyköpt Eheim Aquastyle 35 (liter) nano kar som jag satte igång i torsdags, upptäckte dock i dag att jag råkat ställa in doppvärmaren fel och har haft 30 grader i karet. Vattnet var grumligt men bytte ca 15% av vattnet mot iskallt vatten och hade i vattenberedningsmedel.

    Jag undrar om det kan medföra några problem när jag hade så varmt i karet under 2 dagar? Något jag bör tänka på? Något jag bör göra nu?
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    #2
    Ursprungligen postat av Jemma
    Hej!

    Har ett nyköpt Eheim Aquastyle 35 (liter) nano kar som jag satte igång i torsdags, upptäckte dock i dag att jag råkat ställa in doppvärmaren fel och har haft 30 grader i karet. Vattnet var grumligt men bytte ca 15% av vattnet mot iskallt vatten och hade i vattenberedningsmedel.

    Jag undrar om det kan medföra några problem när jag hade så varmt i karet under 2 dagar? Något jag bör tänka på? Något jag bör göra nu?
    Om eventuella invånare fortfarande lever så är det nog ingen större skada skedd
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • Jemma
      • August 2012
      • 21

      #3
      Har inga invånare där i än som tur kanske var? Tänkte att jag ska vänta 2 veckor innan någon får flytta in så jag får en bra start, men det kanske är onödigt att vänta så länge?

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #4
        Ursprungligen postat av Jemma
        Har inga invånare där i än som tur kanske var? Tänkte att jag ska vänta 2 veckor innan någon får flytta in så jag får en bra start, men det kanske är onödigt att vänta så länge?
        Som jag har förstått det är det lika bra att låta några fiskar flytta in på en gång för att sätta igång dom biologiska processerna i akvariet, fast inte för många förstås...kanske 2-3 mindre fiskar eller så
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          #5
          Ursprungligen postat av KJE
          Som jag har förstått det är det lika bra att låta några fiskar flytta in på en gång för att sätta igång dom biologiska processerna i akvariet, fast inte för många förstås...kanske 2-3 mindre fiskar eller så
          Men för att sortera ut eventuell doppvärmare (ibland gör lysrampen tillräckligt med värme) och hur pumpen lirar och att växter sitter fast etc kan man ju köra utan fiskar några dagar.
          Behöver man flytta pumpens utblås för att någon växt blåser bort etc blir ju inga fiskar stressade.

          Kommentar

          Arbetssätt...