Grumligt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #16
    Hej! och välkommen till zoopet du matar för mycket med mat det är absolut ingen fara att vänta i 3 dagar och inte ge nån mat bättre skulle vara att vänta i en vecka bara du inte ser att kampfisken blir smal jag tycker inte 25 liters är för litet för kampfiskar men det gränsar till ett minimum vad är det för märke utav maten? och som sagt kolla nitrit värdet och ph värdet

    Kommentar

    • Dopply
      • December 2012
      • 485

      #17
      Det var en imponerande bra beskrivning HWH!

      Nästan så att till och med jag fattade :P

      Kommentar

      • zqyx
        • April 2013
        • 31

        #18
        Ursprungligen postat av HWH
        Jag tror att det Dopply menar är att om du skaffar fler fiskar så belastar du ett redan överbelastat system än mer.

        När du matar fiskarna så bryts proteinet i maten ner till ammonium. Detta är giftigt för fiskar (för oss också, tänk bara på att vi inte gillar lukten på vårt eget kiss, just pga av detta). Det är vad fisken simmar runt i. Och ju fler fiskar som gör ifrån sig i vattnet eller ju mer mat som ligger och löses upp desto mer "kiss" blir det i vattnet.

        Men sedan är ju naturen så fiffig att detta ammonium äts av bakterier (1). Och när de gör det så "bajsar" bakterierna ut något som heter nitrit och så är naturen så fiffig igen att det finns andra bakterier(2) som äter nitriten och gör om den till nitrat. Detta i sin tur blir mat åt växterna.

        Så det som blir problemet i ett nystartat akvarium är att man inte har dessa bakterierna som gör om fiskmat och fiskbajs till växtmat. Och det tar tid innan dessa blir så många att de kan hantera resterna. Och det lite dumma är att nitrit är giftigt för fisk och att bakterie 1 förökar sig mycket snabbare än bakterie 2. Detta gör att efter några veckor så har bildar bakterierna 1 massa nitrit som bakterie 2 inte är tillräckligt många för att hantera. Då får man en ansamling av nitrit.

        Nu när du har så mycket guff i vattnet är det sista du vill att tillsätta en fisk till som belastar systemet. För även om fisken äter saker som redan finns i akvariet så försvinner ju inte ämnena ut ut systemet, de bajsas ju bara ut av fisken. Då gör du bara problemet än värre.

        Mitt tips är att gå till biltema och köpa en 5mm slang. Med den kan du suga botten på guff utan att förlora en massa vatten. Alternativt så suger du ut vatten i en hink och låter guffet sjunka till botten i hinken och ha tillbaka vattnet. För just nu har du ju dina bakterier mest i vattnet, de har inte hunnit fästa sig vid inredning och filter och bakterierna vill du för allt i världen inte kasta. De är dina guldklimpar.
        Vilken superbra förklaring. Tack!

        Bra tips, men jag har rätt smått grus/sand, 3-4 mm kanske, så det lär sugas med. Lite större slang med någon typ av finmaskigt nät för kanske?

        Kommentar

        • zqyx
          • April 2013
          • 31

          #19
          Ursprungligen postat av viktorbj
          Hej! och välkommen till zoopet du matar för mycket med mat det är absolut ingen fara att vänta i 3 dagar och inte ge nån mat bättre skulle vara att vänta i en vecka bara du inte ser att kampfisken blir smal jag tycker inte 25 liters är för litet för kampfiskar men det gränsar till ett minimum vad är det för märke utav maten? och som sagt kolla nitrit värdet och ph värdet
          Ska minska på matningen markant!
          Har TetraPro Colour. Expediten rekommenderande det.

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #20


            På sikt kanske det fungerar med några galaxy. Det är supersmå söta fiskar. Ser ut som små foreller.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • HelenLind
              • September 2012
              • 405

              #21
              Det finns "slamsug" att köpa som är ett plaströr med en slang på. Då följer inte sanden med. Då för du bara plaströret ovanför sanden. Du ska inte röra runt i sanden för då stör du etableringen av de bra bakterierna.
              Just det där med "mata lagom" tyckte jag nästan var det svåraste när vi började. Jag fick göra en total omstart av ena dotterns kar pga övermatning. Hela karet blev grönt och slajmigt. Och fort gick det.
              Lägg i en flinga åt gången och vänta tills den är uppäten så får du aldrig överbliven mat på botten och filtret blir inte igenslajmat.
              Välkommen förresten till zoopet och denna underbara hobby
              Familjen fisksoppa
              Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
              Mina: 120l, 312l, 500l

              Kommentar

              • zqyx
                • April 2013
                • 31

                #22
                Ursprungligen postat av HWH
                http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225

                På sikt kanske det fungerar med några galaxy. Det är supersmå söta fiskar. Ser ut som små foreller.
                Dom var fina!

                Kommentar

                • zqyx
                  • April 2013
                  • 31

                  #23
                  Ursprungligen postat av HelenLind
                  Det finns "slamsug" att köpa som är ett plaströr med en slang på. Då följer inte sanden med. Då för du bara plaströret ovanför sanden. Du ska inte röra runt i sanden för då stör du etableringen av de bra bakterierna.
                  Just det där med "mata lagom" tyckte jag nästan var det svåraste när vi började. Jag fick göra en total omstart av ena dotterns kar pga övermatning. Hela karet blev grönt och slajmigt. Och fort gick det.
                  Lägg i en flinga åt gången och vänta tills den är uppäten så får du aldrig överbliven mat på botten och filtret blir inte igenslajmat.
                  Välkommen förresten till zoopet och denna underbara hobby
                  Jag har en sådan, men vissa korn fastnar i "gallret" på munstycket, så jag antar det är därför det inte blev riktigt rent på bottnen när jag bytte vatten sist. Kan man sätta något slags nät framför så inte kornen fastnar men att slammet följer med?
                  Rörde inte runt i sanden heller som tur var. Aktade mig för det.

                  Än så länge är inte karet grönt, men grumligt och slajmigt på bottnen.

                  Tack!

                  Kommentar

                  • HelenLind
                    • September 2012
                    • 405

                    #24
                    Du skulle ju kunna göra en egen slamsug av en liten petflaska som du kapar botten på och en bit slang. Då har du inget galler som kan sättas igen. Om du låter vattnet rinna ner i en hink kan du ju ta igen gruset som följer med.
                    Du kanske får ta bottenstädningen i omgångar så det inte blir för mycket vattenbyte på en gång.
                    Men eftersom karet är så pass litet och du bara har en fisk i det så tror jag nog att jag hade gjort en omstart på det. Fisken kan vara i en bunke den tid det tar att tömma karet och skölja ur gruset. Tror det kan vara svårt att få bort slajmet annars. Eftersom du har bakteriekultur på flaska så tror jag det är enklast. Då får du bort all överbliven mat som kan göra vattnet dåligt. Om du sen matar försiktigt kommer det att gå bra.
                    Familjen fisksoppa
                    Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                    Mina: 120l, 312l, 500l

                    Kommentar

                    • zqyx
                      • April 2013
                      • 31

                      #25
                      Ursprungligen postat av HelenLind
                      Du skulle ju kunna göra en egen slamsug av en liten petflaska som du kapar botten på och en bit slang. Då har du inget galler som kan sättas igen. Om du låter vattnet rinna ner i en hink kan du ju ta igen gruset som följer med.
                      Du kanske får ta bottenstädningen i omgångar så det inte blir för mycket vattenbyte på en gång.
                      Men eftersom karet är så pass litet och du bara har en fisk i det så tror jag nog att jag hade gjort en omstart på det. Fisken kan vara i en bunke den tid det tar att tömma karet och skölja ur gruset. Tror det kan vara svårt att få bort slajmet annars. Eftersom du har bakteriekultur på flaska så tror jag det är enklast. Då får du bort all överbliven mat som kan göra vattnet dåligt. Om du sen matar försiktigt kommer det att gå bra.
                      Låter omständigt att starta om, även om akvariet är litet och jag bara har en fisk. Kanske är jag som är lat också, men det är ju inte så att det ligger flera cm tjock slajm över hela botten, det är mest några små högar runt växterna, (Antar att det är maten som hamnat där och svällt upp), så är en omstart verkligen motiverad?

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        #26
                        Just därför som en smal slang typ 5mm är så bra i ett så litet akvarium. Det blir så lågt sug i den att man bara får med gojset, man får så lång tid på sig. Jag sätter fast min på en pinne med en gummisnodd. Och då förlorar man så lite vatten. Jag låter det rinna ner i en hink och då är det ju bara att ta ett dl-mått och ösa tillbaka det rena vattnet.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • HelenLind
                          • September 2012
                          • 405

                          #27
                          Om det inte är mer slajm än så tycker jag inte du ska starta om. Prova att ta bara slangen och sug upp det. Blir lite bättre sug då än med slamsugen. Då kan du nog hålla slangen lite högre upp oxå så du inte får med gruset.
                          Familjen fisksoppa
                          Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                          Mina: 120l, 312l, 500l

                          Kommentar

                          • zqyx
                            • April 2013
                            • 31

                            #28
                            Det låter ju bra faktiskt. Får prova det.

                            Tack så mycket för bra svar allihopa!
                            Fortsätt gärna fråga och tipsa, det är mer än välkommet.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13135

                              #29
                              Ursprungligen postat av zqyx
                              Hej alla. Är helt ny här på sidan, och har nyligen startat upp ett 25liters akvarium. Har haft igång det i två veckor, och än så länge bor det bara en kampfiskhane där.
                              Försökte läsa på ordentligt innan jag startade upp akvariet, men har likväl fått ett grumligt akvarium!

                              Akvariet är på 25 L
                              Har tillsatt rätt mängd vattenberedningsmedel och bakteriekultur
                              Sköljde gruset noga innan
                              Har tre sorters växter
                              Har en kampfiskhane
                              Matar en gång om dagen, mycket lite (men kanske ändå för mycket? Ser rester på botten)
                              Har en pump/filter på insidan av akvariet av märket Rena Filstar i1
                              Har en doppvärmare på 50w inställd på 25 grader
                              Akvariet står inte i direkt solljus (men på en ljus plats)

                              Akvariet var lite grumligt första 2 dagarna efter uppstart, sedan blev det bättre. Gjorde vattenbyte i söndags och slamsög då botten, men jag tyckte inte att det blev riktigt rent ändå. Det blev lite slam kvar på gruset. Bytte en tredjedel av vattnet, fyllde på nytt och tillsatte vattenberedning och bakteriekultur efter mängden nytt vatten, och akvariet blev grumligt igen. Idag fem dagar senare är det fortfarande grumligt, och jag såg att pumpen blåste dåligt. Filtret i pumpen var jätteslibbigt och mojjigt. Gjorde rent det så det blåser ordentligt igen.

                              Vad tror ni det grumliga vattnet beror på? Är jag inne på rätt spår om jag tror det är för mycket växter och mat till en fisk som gör det? Eller var det pumpen?
                              Du matar din fisk på tok för mycket. Speciellt med bara 1 fisk så ska det inte bli "gojs" på botten och pumpen ska abslout inte kunna sätta igen så fort som du beskriver.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • zqyx
                                • April 2013
                                • 31

                                #30
                                Ursprungligen postat av åheim
                                Du matar din fisk på tok för mycket. Speciellt med bara 1 fisk så ska det inte bli "gojs" på botten och pumpen ska abslout inte kunna sätta igen så fort som du beskriver.
                                Har insett det och ska dra ner matningen markant hädanefter!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...